Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servo

    har litt trøbbel med to av servoene mine. de har i en stund "hakket" noe forferdelig, dvs at når jeg skrur på rodio og mottaker begynner de å hakke. av og til er det så ille at de ikke svarer på en kommando. har allerede åpnet og sjekket etter brukne tannhjul to ganger, men fant ingenting. er dette normalt etter jevn bruk av servoer? kan jeg gjøre noe for å få de til å bli normale? eller må jeg påkoste meg et par nye?
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

  • #2
    Det høres ut som om du har en helt ekte glitch her...

    Sjekk at antenne på modellen er helt utstrekt og fri for skader/brudd og ikke går inntil noe metall/karbonstenger eller noe sånt og at senderantennen er helt utstrekt og ikke er knekt eller noe...

    Comment


    • #3
      mottaker antennen er røket på noen steder, eller gummien rundt er revet av på noen små steder. har teipet det litt, men fungerer ikke bedre da. hva skal jeg gjøre? men de andre servoene fungerer prikkfritt.
      I don't think there's a punchline scheduled, is there?

      Comment


      • #4
        Kryss sjekk servoene på andre kanaler på mottakeren. Hvis det da ikke fungerer, finn frem huggestabben og hugg mottakeren i 2 ?
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          hmm... har nettopp fått en mikromotaker som skal inn i en wild beast med samma problem.

          Grr.. hvor irriterende når alt er nytt !
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Spørs om ikke f.eks. HiTec definerer "kanalseparasjon" som avstanden mellom England og Frankrike... Dvs. hvor langt unna andre flyvere man må stå...

            Comment


            • #7
              Originally posted by affa
              Kryss sjekk servoene på andre kanaler på mottakeren. Hvis det da ikke fungerer, finn frem huggestabben og hugg mottakeren i 2 ?
              Rettelse hvis servoene da fungerer kan du hugge mottakeren, er det sammeledes så er det servoene som bør hugges (legges på hylla). Har du Hitec servoer av typen 300/322 eller noe på 300 og ett eller annet så egner disse seg dessverre ikke så bra i fly. Til Trainere og Sport fly intil 60 size så er Hitec sine 422/425/475 greie servoer som burde vare lenge (har 422 servoer fra 1997 som er like fine den dag i dag).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Ta en grundig sjekk på samtlige ledninger og kontakter. Det er ikke utenkelig at du har ledningsbrudd en eller annen plass.

                Hvis antennen din har vært løs/røket må du være sikker på at du har fikset den skikkelig.Du må enten sette inn ny antenne eller lodde den gamle. Bare teip holder ikke, du kan ikke være sikker på god kontakt da.

                Hakker disse servoene hele tiden, hjelper det å gå lenger bort med radioen?
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Feilen til meg var at den ene cellen i batteriet var død, slik at servoene fikk for lite strøm, noe som gjorde at de hakket ukontrolert.
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    det hjelper ikke å gå lenger vekk nei. det som jeg synes er rart er at de andre fungerer uten problemer. kjøpte en ny servo for en stund siden, og når jeg setter den inn det samme "støpselet" (vet ikke jeg va det heter ) så er den helt fin den også. jeg har hørt at hitec servoer er ikke de beste, så kan det være noe med bare servoen? for sikkerhets skyld tar jeg en tur til hobbysjappa å spør om de kan lodde antennen for meg. har ikke værktøy selv nemlig..
                    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                    Comment


                    • #11
                      Hvis andre servoer fungerer bra på samme kontakt så tyder det på et problem med servoen. Det kan være ledningsbrudd, eller problemer inne i selve servoen. Enkelte Hitec-servoer har et dårlig rykte, ja.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        så jeg skal bare kjøpe ny da?
                        I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                        Comment


                        • #13
                          du kan gi den en god omgang med contact cleaner, sånne problemer skyldes ofte smuss på kretskortet (erfaring )
                          Bare skru av det nederste dekselet, og spray den med contact cleaner. Prøv også å rengjør potmeteret, på motsatt side av motoren, selv om det mest sannsynlig ikke foresaker problemer.

                          Har selv ikke hatt noe problemer med hitec sine servoer, de har som oftest bare vært dritten
                          Morten Smøraas

                          Comment


                          • #14
                            kretskortet? potmeteret? på servo eller mottaker? ikke glem at jeg er nybegynner..
                            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                            Comment


                            • #15
                              Er ikke "normalt" at sånt skjer før kvalitetsservoer er utgamle. Men på rimelige servoer kan det skje tidlig i livet.
                              Stedet jeg normalt angriper problemet er å rense potensiometerne, men er du lite kyndig er det en vanskelig jobb. Potensiometeret er en variabel motstand som ligger under printkortet med elektronikk på, det er igjen festet med bittesmå skruer, er vanskelig å ta ut, slepekontaktene som kan strammes er skjøre saker og det trengs teknisk sprit og en tøddel kontaktsmører. Og det bør settes på plass igjen på nøyaktig samme sted
                              Men: det er ofte små hull i dem, kanskje du kan prøve rådet som kom tidligere med å dusje en dert kontakt-cleaner ned i dette hullet.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X