Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er nok?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er nok?

    Jeg schratzj-bygger et 90-size acrofly, og lurer på om jeg har tatt litt hardt i når det gjelder materialvalget. Selve "stressboksen" fra vingens bakkant frem til torpedoveggen er bygget i tre mm. kryssfiner, og i tillegg skal jeg kle kroppen med halvannen mm. balsa. Det hele fremstår svært solid, men etterhvert noe tungt.

    Jeg har tenkt at det er greit med solid konstruksjon, særlig ettersom hjulene blir festet på alu-bøyle, og dermed kommer til å forplante mye kraft til kroppen ved stygge landinger.

    Men hva er nok? Noen som har synspunkter på hvor tykk finéren bør være?
    Erik Jenssen

  • #2
    Det er selvfølgelig vanskelig å si hva som er nok når man ikke kjenner til hvordan flyet og konstruksjonen ser ut. Det kan være en god ide å se på noen byggesett som ligner, og se hva de har gjort. Hvis man da også har i bakhodet at modellfly konstruksjoner generelt har en tendens til å være overdimensjonert, så vet man om man er på den sikre siden.

    Det du sier om at det er greit med en kraftig konstruksjon for å tåle kraftige nedslag med understell osv.
    All mulig erfaring tilsier at dette er en farlig tankerekke når man skal konstruere modellfly!!!
    Kraftig konstruksjon = mer vekt = høyere belastninger ved harde landinger/krasj. Dette er grunnen til at man enda ikke har klart å bygge fly som tåler krasj, for hvis de gjør det er de for tunge til å fly.

    Hvis du er redd for at flyet skal bli skadet ved harde landinger, så bør du heller bruke tynne plastbolter på understellet og la det rives av ved uhell.

    Comment

    Working...
    X