Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kurs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kurs?

    Noen som vet om noen gode modellfly kurs i stavanger området? Trenger litt trenin i å lære å fly, det er litt kjipt å bare krasje hele veien.. skal kjøpe sånn interface, men det hadde vært kult med litt "ekte" trening også. Vet jo seff om forus rc klubb, men har ikke sett at de har noen kurs. tips mottas uansett hva
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

  • #2
    Hvis du tar kontakt med klubben har de sikkert Skolefly du kan skoleres på. De fleste "litt større" klubber har ett eller flere slike fly.

    Comment


    • #3
      Hei!

      Jeg er også medlem i Forus, er det noen på stripa når du fly må du ikke være redd for å spør om hjelp! Det har det blitt nevnt flere ganger på møtenen.

      Ellers bor jo jeg også i Stavanger (Storhaug) så du kan sikkert sitte på med meg og pappa en gang vi skal fly, jeg har både en elevradio (Laser 6) hvis du ikke kan bruke din egen, og Interface som passer Hitec og Futaba sendere.
      Det er bare å si ifra

      Er det du som er han vennen til Knut på taket? Han har prøvet TM'en min med Inerface, kanskje han kan si litt?

      PS. Hvis ingen har reparert det enda, så er skoleflyet til Forus enda ødelagt. 404 Not Found spør noen her (juniorkontakt eller formann), kanskje de kan hjelpe deg. Første gange njeg skulle prøve ett fly ringte jeg bare han som var juniorkontakt da, så stilte han med alt utstyr og lærte meg litt
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        jepp jeg er vennen til knut på taket har allerede sendt mail til formannen. det hadde vært kult om jeg kunne vært med dere en gang, av og til gidder jo ikke far.. jaja får høre med han formannen først, så kanskje du kunne lært meg litt? vil absolutt ikke trenge meg på alså, så bare si om du helst vil fly i fred
        I don't think there's a punchline scheduled, is there?

        Comment


        • #5
          Jeg har blandet erfaring meg folkene i Forus Rc. Det virker som mange av dem ( sletts ikke alle) ignorerer nybegynnere til fordel for egen trening. Det har jeg også fått bekreftet fra andre. Det er også en klubb med tilhold på Tjelta, hvor det virker som nybeynnerer blir bedre tatt vare på.
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

          Comment


          • #6
            tjelta? vet ikke hvor det er.. Har de en nettside?
            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ja9
              Jeg har blandet erfaring meg folkene i Forus Rc. Det virker som mange av dem ( sletts ikke alle) ignorerer nybegynnere til fordel for egen trening. Det har jeg også fått bekreftet fra andre. Det er også en klubb med tilhold på Tjelta, hvor det virker som nybeynnerer blir bedre tatt vare på.
              Ville vært lit forsiktig med å dømme folk så kategorisk, da jeg så alt for godt kan skjønne hva som ofte skjer.
              Ett typisk scenario er at folk som driver med modellfly trenger egentrening og ofte blir den lidende fordi en kansje har tatt på seg for mye skoling eller rett og slett skjeldent har tid til å komme seg til stripa. Skal en da dømme folk fordi de prioriterer seg selv og sin egen hobby? Fra mitt ståsted blir det ett klart nei i så måte. Har alt for ofte opplevd at det kommer folk til stripa som vil ha hjelp til det ene og det andre og som oppfører seg som om de har krav på slik hjelp fra vi som flyr der (de dette gjelder er nesten aldrigt medlemmer i klubben heller). Her har jeg altså gledd meg til en dag med trening og har knapt kommet i gang før der står en fersking med en bedre vitende far som attpå til ikke hører etter det som vi forklarer og møter opp igjenn neste søndag med akkurat like dårligt utstyr og uladdede batterier (selv om jeg forklarte søndagen før hvor viktigt det er å møte med full ladede batterier i fly og sender og hva de må endre i flyet). Skal jeg da bruke mere tid på slike folk (det er mere enn en skulle tro av denne typen rundt om). Nei etter å ha kastet bort tid på slike noen ganger blir en litt utbrent og kvier seg litt til å ta på seg noe som helst av opplæring uten om de pausene en måtte ha på stripa.
              Poenget er at de som bare møter opp på stripa uten på noen måte ha avtalt skoleflyging eller att de trenger hjelp på forhånd ganske enkelt ikke kan forvente seg å få noe særligt hjelp. Derimot så kan de få litt tips og råd og om de er inntereserte kan vi kansje ordne skoleflyging etter avtale (noe som er noe heelt annet da en som pilot er forberedt på å bruke deler av dagen til skoling hjelp eller annet. Stikkordet er altså avtale ting på forhånd og ikke komme med her er jeg og jeg skal ha hjelp fortere enn svint ellers er dere noen drittsekker innstilling (man blir bare ikke populær av slikt). Når en for første gang kommer til en modellfly bane så bør en egentlig være forberedt på å spørre og lytte når folk har ett øyeblikk (og kjenner jeg modellflygere rett så er der mange som har mere enn ett øyeblikk ledigt og de fleste elsker å snakke om hobbyen) og akseptere at ikke alle har tid eller overskudd til å konsentrere seg om nybegynnere til enhver tid. Forvent bare ikke at noen har tid til (eller vill) skole deg fordi om du plutselig dukker opp med ett fly.
              Kjenner du noen som vil ta deg med og introdusere deg for systemet så er jo saken en helt annen da det er vedkommende du kjenner som har tatt på seg ansvaret for deg og ting som skal skje og du er ikke en uønsket byrde for noen. Kansje du rett og slett blir ett godt selskap å ha med seg på banen? Så mitt råd er å bli kjent med medlemmene på bana og forhør seg med de som er der noen som kan tenke seg å skole en stakker litt. Det bruker å ordne seg bare en ikke er for kravstor.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Skjønner veldig godt hva du mener vingemutteren, men har selv erfrat og hørt fra andre att folk konstant aviser nybeynnere. Avtale om skoleflyging prøvd jeg selv en gang, men ble kastet frem og tilbake fordi ingen viste hvem som hadde skoleflyet eller om det i hele tatt fungerte
                Jan Eric Klausen
                Forus RC Klubb

                Comment


                • #9
                  Godt sagt VM!

                  Jeg lærte for det meste å fly på egenhånd ved hjelp av slowflyers. Men de få gangene jeg var på klubben så var folk veldig villige til å hjelpe meg, klart noen ikke hadde tid eller sa jeg skulle vente til litt senere, men det skulle jo bare mangle!

                  Ellers har jeg også opplevd noen ganger at jeg sto og fløy uten helt å få det til, og da har folk kommet bort og spurt om jeg trenger hjelp.

                  Så jeg må si meg helt enig med VM her!
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Ja9
                    Skjønner veldig godt hva du mener vingemutteren, men har selv erfrat og hørt fra andre att folk konstant aviser nybeynnere. Avtale om skoleflyging prøvd jeg selv en gang, men ble kastet frem og tilbake fordi ingen viste hvem som hadde skoleflyet eller om det i hele tatt fungerte
                    Akkurat den der likte jeg ikke nei. håper den type respons var unntaket og ikke regelen. Å bli avist og kontant avist er to vidt forskjellige ting. Håper de har fått sving på skole systemet sit i Forus RC klubb nå.

                    I vår klub har vi ikke noe system (dvs. systemet er vist meg for tiden ).

                    Bra at Flue fikk hjelp, håper du er flink til å hjelpe andre (og det ser det ut til at du er). Tror det er enklere for nye piloter å hjelpe enn for gamle da vi ofte har opplevd ting som ikke akkurat øker lysten vår til å skole. Når det er sagt så må jeg få si at å skole folk som har trenet på simulator og med små elektro fly er som en drøm i forhold til å skole de som er helt ferske, da fremgangen er så mye større med de som har simulator/prøvd litt små fly på forhånd eller tatt seg tid til å høre på og se hva som foregår. Da blir det ofte koseligt å skole (om enn litt kjedeligt når en aldr får bruke stikkene eller hva Niklas ).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Det må også sies at jeg har veldig god erfraing med mange av folkene i Forus Rc, er selv medlem av klubben. Men jeg har gått over til å fly nesten bare seilfly så jeg benytter meg ikke av stripa på Bore lenger!
                      For min del virker det som de fleste motorflygere i Forus Rc er konkuranse piloter og derfor ikke tar seg tid til oss søndagsflygere.
                      Jan Eric Klausen
                      Forus RC Klubb

                      Comment


                      • #12
                        Kanskje forskjell på hvilken dag i uka det er også?
                        Jeg drar aldri på stripa midt i uka, bortsett fra en og annen jomfrutur... da er det etter arbeidstid og det skal flyes en tur eller to og så dra hjem. Men helgedagene derimot så blir gjerne hele dagen avsatt til stripa og da er det å komme tidlig, fly og prate og drikke kaffe og ha god tid. Tid til både å fly og hjelpe hvis det trengs. En del i klubben min har ofte bare en liten tidsslot til 2 turer på vegen hjem etter jobb og da går det ikke å hjelpe til...
                        Vi har skolefly og ungdomskontakt og instruktør. Her rutes all skoleflyging til disse og tidspunkter avtales. Fungerer bra. Ellers er vi ganske så enige i klubben om at det er faktisk ikke alle som bør påta seg å hjelpe/skole rett og slett siden det bør være et visst nivå på kunnskaper og erfaring før sånt skjer "offisielt"...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Skjønner hva du mene med nivå Joo. Må bare selv si at selv med 8år i hobbyen så er jeg ingen god lærer (prøver å oppdatere meg på hva og hvordan en best lærer andre men i en liten klubb på 10-20 medlemmer så må en bare være glad for alle som orker å hjelpe til). Finnes det tilgjengelige kurs/bøker for de som ønsker å forbedre seg pedagogisk i forhold til å være innstrutører? (tenker da på vi som ikke har tilgang til NAK/NLF sine materiel).
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har vært både medlem og styremedlem i Forus RC Klubb i de seneste år og kjenner meg ikke igjen i noen av beskrivelsene som Ja9 kommer med. Det har ALDRI hendt når jeg har vært og flydd at folk ikke har fått hjelp. Tvertimot så har medlemmer tatt kontakt med folk som ser ut til å trenge en hånd for å hjelpe dem ut.

                            Det er tross alt alle sin sikkerhet dette går på.

                            Det er klart at hvis en nybegynner f.eks reiser ut på stripa på onsdagen når det er reservert for helikoptertrening så blir det ikke mye hjelp å få...

                            Torsdag er reservert motorfly og er den desidert beste dagen å få hjelp på. I tillegg så kan en lese av terminliste at det er egne flytreningsdager for nybegynnnere (Hele 3 HELE DEDIKERTE DAGER i år)

                            Treningsfly er ikke operativt grunnet økonomi. Det er også heller dårlig med sponsor midler til slike tiltak.

                            Så at Forus RC Klubb ikke ivaretar nybegynnere kan ikke få stå uimotsagt. Jeg synes heller dette lukter litt av egenreklame for en naboklubb som sliter med medlemstilgangen. Denne klubben er forøvrig ikke tilsluttet NLF.

                            Forus RC klubb er en seriøs klubb der vi prøver å ta vare på nye modellflygere så godt det lar seg gjøre. Det er opplest og vedtatt
                            Propellen

                            Comment


                            • #15
                              Er det kjedlig å bare stå å se på? jaja.. du trengte ikke å redde modellen mer enn to- tre ganger .

                              Hvis noen vil prøve å fly kan Readyn min vere "skolefly" til jeg moser den.

                              Comment

                              Working...
                              X