Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fartskontroll med av/på bryter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fartskontroll med av/på bryter?

    Har akkurat begynt med denne hobbyen, og har et 3-kanals elektro-fly. (C-17 Biplane). På denne modellen er fartskontrollen kun av og på, og jeg har derfor kjøpt meg en ny trinnløs kontroller og en ny sender slik at jeg kan utvide hobbyen.

    Det jeg lurer på er imidlertid at på den gamle fartskontrollen var det koblet til både en av/på knapp som jeg slo på for å få strøm på flyet, og i tillegg var det en liten rød knapp som måtte trykkes inn før motoren startet. Om jeg styrtet måtte denne røde knappen trykkes inn igjen før motoren kunne startes på ny. Den stoppet altså hvis jeg gikk i bakken og motoren brenner derfor ikke opp hvis jeg ikke rakk å slå av raskt nok.

    På min nye fartskontroll (GWS ICS 480) er det ingen av/på knapp, og det er heller ingen slik liten knapp for å aktivere motoren. Det er kun kobling til batteri, til motor og til mottaker. Hvordan oppfører denne seg hvis jeg styrter? Går motoren helt til jeg slår av? Og hadde det vært lurt å koble til en av/på bryter. Det er jo ikke så kult at strømmen er på med en gang batteriet kobles til.

    Kjempefint om noen kan forklare litt rundt disse tingene for meg

    Mvh
    Stig

  • #2
    Heisann!
    Det er litt forskjellige løsninger på markedet, men de fleste er sånn at du må ha stikka helt i bånn 1 eller 2 ganger for at den skal "initialisere" seg, dvs. at den må fortelles hva som er av/på.
    Dette er også for å hindre at motoren fyrer løs med en gang du setter på batteriet og dermed kutter av alt av vinger, fingre, ledninger og antenner i nærheten.
    De fleste regulatorene mine gir et lite "pipp" når man setter på strømmen, og de blinker/piper helt til stikka har vært i bånn et par ganger.

    Det er også innebygget thermosikring og strømbegrenser i de fleste nye regulatorer, dvs. at hvis du crasher og du i panikken som oppstår glemmer å slå ned stikka, så vil en motor rett og slett kortslutte regulatoren, og dette oppdager strømbegrenseren og hindrer da at motor og regulator brenner opp.
    Samme skjer hvis du flyr lange på full gass og det trekker mye strøm og blir varmt. Blir regulatoren for varm så kutter den.

    Så de fleste nyere regulatorer (4-5 år gamle og fremover) har en form for beskyttelse.

    Comment


    • #3
      Takk for denne infoen. Jeg har ennå ikke koblet min GWS ICS 480 til motoren da jeg kjøpte den igår, men begynte å tenke på dette å forstod ikke helt hvordan dette med av/på etc. var løst.

      Høres ut som om dette er ivaretatt, og at jeg forstår det når jeg kobler til. Veldig nyttig info uansett, kunne fort klødd meg bra i hodet om ikke motoren startet før stikka var i bunnen et par ganger.

      Noen som kjenner GWS ICS 480 godt og vet akkurat hvordan denne er?

      Comment


      • #4
        Nå skal jeg bli litt ekkel. For du har vel merket at der var med ett lite ark med innstruksjoner, om ikke så kommer de i hvert fall her:




        Her er del to som er viktigst for selve bruken, merk deg spesielt punkt 4-7



        Håper dette var en hjelp.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Så aldri det arket jeg, men det er mulig jeg har spurt litt fort her ja, før jeg så ordentlig på esken jeg kjøpte den i. Takk for infoen i allefall, da kan jeg jo lese den her

          Comment


          • #6
            Helt greit det, kansje du kunne si hvordan du liker den når du har brukt den litt?

            OBS. Ett godt tips på tampen: Ta av propellen til du er sikker på at alt fungerer som det skal og testingen på benken er ferdig. Hvorfor det sier du? Vel en elektro drevet propell er generelt farligere enn en Glow drevet propell da den har maks dreiemoment med en gang. D.v.s. den i motsettning til en gløde motor ikke stopper å tygge på deg før strømmen er slått av og den kommer fryktlig fort fra hobbybordet og opp i annsiktet på deg. Dette vet jeg dessverre av egen erfaring ).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Det med å ha stikka i bånn et par ganger ga meg emdel hodebry .
              Jepp, jeg er nordmann jeg og!

              Comment

              Working...
              X