Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ledninger og kontakter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ledninger og kontakter

    Heisann

    Hvor kan jeg lettest finne et utvalg av ulike ledninger, kontakter og plugger til en rimelig penge. Må jeg i hobbybutikker, eller har elektriske sjapper slike kontakter som er vanlig å bruke. F.eks. Tamia etc. Tenker selvfølgelig på kontakter mellom batteri, motor, fartsregulater etc.

    Jeg bor i Oslo, og lurte på om noen hadde noen tips? Har ikke funnet det jeg leter etter hverken på Biltema eller Clas Ohlson...

    Mvh
    Stig

  • #2
    Du må nok inn i ei hobbysjappe for å finne brukbare saker. TIl elektrofly er vi spesielt på jakt etter såkalte "silikonkabler" som er svært myke og lette å legge på plass. Vanlige el-sjapper har bare stive fæle kabler.
    Kontakter til elektro skal gjerne klare ganske store strømmer på DC, og her stilles krav for at de ikke skal gi motstand og spenningstap (og ta fyr).
    Jeg har personlig funnet ut at jeg kan dele kontaktbehovet i 2-3 grupper:
    1: Små motorer og opptil 6-7 ampere strømtrekk holder det med de rimelige (og lette) JST-kontaktene. Se f.eks her: http://www.mosshobby.no/pi1088006784.htm?categoryId=23
    2: Over dette bør du gå for kraftigere kontakter. På samme side finner du priser på MPX-kontakter som duger opp til 50 ampere. Alternativt bruker du "Gold-connectors" som jeg gjør. 2mm på alle installasjoner opptil 20 ampere og 4mm hvis strømmene er større. Hvis du ser på websiden vår under "NEWS" på siste nyheten om at Griffin fører FlightPower ser du et bilde av en batteripakke jeg har montert 4mm Gold-connector på. (MFN) ModellflyNytt.no
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      På mitt nåværende utstyr kan det se ut som om jeg har to litt forskjellige Tamiya kontakter, selv om de ser nesten helt like ut i størrelse. Tror det skal være såkalt mini Tamiya kontakter. Noen som vet hvor mye strøm disse tåler, og eventuelle fordeler ulemper mot JST kontakter?

      Dette blir jo uansett detaljer da.... Får skaffe meg et par kontakter å lodde litt, så er jeg vel oppe å går

      Comment


      • #4
        Hei,


        jeg bruker noen sølvbelagte plugger fra Torbjørn og Kåre Seilfly Sport, disse veier nesten ingen ting (brukes i seilfly) og tåler nok opp mot 100A (trekker selv 50A). Selges i poser med 10 sett han/hun plugger og tilhørende rød/sort krympe strømpe. Jeg bruker det på alt det elektriske borsett fra servo/mottaker pakke. Mellom regulator/motor/batteri/lade utstyr er det perfekt, bruker du det på alt det elektriske så kan du bruke ladekabler/batterier/regulatorer osv. om hverandre uten fare for å koble feil siden du bruker feks. han-plugg på pluss og hun-plugg på minus.
        Se et bilde fra seilfly snuten min.

        -Ulldott
        Attached Files

        Comment


        • #5
          hvis du bor i oslo, så stikk innom ånund på smallsize. bra utvalg, og bra priser
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            Hei, jeg er ny her men ikke 100% ny I hobby'n.

            Til dere som vil spare penger på kabel og plugger, her er noen gode alternativer.

            Dette er mest for oss som liker små fly...

            Silikonisolert fra 0.25 til 1mm^2 i metervare (7, 13 eller 17,- pr meter):
            ShieldSquare Captcha

            Alternativt og enda billigere: 1mm^2 silikonisolert kabel I blå, sort eller rød til rundt 5 kroner meter'n:
            ShieldSquare Captcha

            Eller denne som er parret og har polaritetsmerking: (0.75 eller 1.5mm^2 til 5 eller 8 kroner metern?)
            ShieldSquare Captcha



            For de med riktig store fly, er ikke myk kabel alltid like viktig, der gjelder det å få tak i store nok kabler...

            Hva med disse? --> ShieldSquare Captcha
            6mm^2 parret kabel for 35 pr meter, eller hva med 25mm^2 ?
            Max er 70mm^2 !

            Comment


            • #7
              Tamiya-kontakter er generelt ikke å anbefale. De har lett for å bli løse etterhvert, det gir større motstand og mulighet for kontaktbrudd. Disse kontaktene er ofte standrad på bil-utstyr, men for fly bør du koste på deg skikkelige greier. Mange merker er nevnt her. Selv bruker jeg utelukkende Sermos....jeg kjøpte forrige ladning hos eflightpacks i USA.
              Anders Valland
              Trondheim

              Comment

              Working...
              X