Announcement

Collapse
No announcement yet.

fuelproofing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fuelproofing

    I manualen til flyet mitt spår det "fuelproof areas that could be exposed to fuel"

    Det står av du skal bruke epoxy, men blir ikke det veldig tungt?

    Er dette en uhyre viktig ting å gjøre?

    Er det noen som har noen tips?


  • #2
    Det viktigste området er motorspantet (framsida) og innsiden av motorspantet rundt skruehullene. Og i bunnen av tankrommet. Bruk gjerne epoxy, bland den ut i et plastbeger, sett begeret i varmt vann så epoxyen blir tyntflytende, pensle på der det skal være og tørk av så mye du får fjernet med ei fille. Da ligger det en liten film igjen og vekta øker ikke mye. Alternativt kan du legge på litt lakk....
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Alle steder hvor det kan tenkes vil bli eksponert for fuel bør/skal sikres.

      Norwegian Modellers har fuelproof "lakk" og jeg vil tro at de aller fleste som selger byggesett har dette. Epoksy er ett alternativ som maksimalt vil gi deg 10 gram ekstra. Du kan også bruke rødt CA lim (mest tyntflytende) men da må du passe på at det ikke kommer til på uønskede steder som for eksempel mellom skruer og mutter = umulig å få opp.

      Balsa absorberer mye fukt pga av porestørelsen så dårlig fuelproofing betyr over ganske kort tid mere en 10 gram med fuel så epoksy er ingen dårlig løsning. Balsa/annet trevirke som har absobert fuel vil over tid ligne flattbrød som har blitt myket opp i væske - fullstendig ubrukelig.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Ett greit triks kan jo vere å mikse epoksyen med 50% (eller deromkring) rødsprit og røre godt ut. Pensle så på og la det dampe av/tørke. Da har en fått en tynn hard film på balsaen.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          En billig alternativ og ikke helseskadelig fuelproofing nemlig bruker jeg Casco lim ute med rød topp tynnet ut i litt vann og pensles over steder der det ikke skal komme fuel i tre. Casco lim ute tåler fuel..

          Samme lim bruker jeg til bygging av modellfly i balsa og hardtre.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Takker igenn Motorboy (det trikset hadde jeg glemt, sikkert for mye rødsprit og epoksy ).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment

            Working...
            X