Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bittelite helikopter uten swashplate.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bittelite helikopter uten swashplate.

    Jeg holder på å teste mitt eget rotorsystem. Har bare testet litt med to aktuatorer og det gir kun kontroll over en akse men det fungerer fint så langt. Det er noen problemer som jeg må leve med eller overkomme hvis jeg skal fly med det men jeg tror det går bra.

    Den ene aktuatoren dytter og den andre trekker magnetene mot seg når de passerer over. Skal jeg andre veien så bytter de om. Det fungerer omtrent på samme måte som et helikopter med swashplate bortsett fra at det er litt forsinkelse i input.

    Jeg må kjøpe en del dyrt utstyr for å fly en sånn modell. Jeg trenger en mottager med aktuatordrift og en ny radiosender med miksermulighetene for å mikse halen til hovedrotor. Halemotoren vil drives av den fjerde aktuatorkanalen på mottakeren.

    Rotorhodet er laget av glassfiber og pianotråd. Jeg må bruke karbonstenger hvis jeg skal fly. Masta er pianotråd som er bøyd i toppen for å gå gjennom en plasthengsle som rotorhodet vipper på. Rotorbladene er av to lag med papir som er formet over et rør og limt med CA. Flybar paddles er av balsa.
    Attached Files

  • #2
    Jeg kom akkurat på at jeg har noen flate CD-ROM motorer som ikke har stator men i stedet flate viklinger. De har rett form men har lav resistans (2,8 Ω) så de vil trekke for mye strøm. Kanskje jeg kan koble to og to i serie og ha en 20 Ω motstand i serie med de...

    Comment


    • #3
      Kanskje et dumt spørsmål, men jeg må bare spørre :P Hvor får dere cd-rom motorene fra?!? Har dere vraka så mange cd-rommer eller har jeg misforstått fullstendig?
      Simen

      Why drink and drive, when you can fly so high?!

      Comment


      • #4
        Jeg får de fra databutikker som reparere PC'er. De har alltid noen ødelagte CD-ROM spillere som skal kastes.

        Comment


        • #5
          Smart
          Er det vanskelig å bygge om?
          Simen

          Why drink and drive, when you can fly so high?!

          Comment


          • #6
            GB | Home selger cd-rom motorer som byggesett for 11$ (ca 70kr). Da følger det med alt man trenger for å bygge en motor og beskrivelse kan man printe ut.
            Eneste du trenger da er en regulator (hvis jeg ikke tar helt feil)
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              Før dere legger ned et livsverk i CD-ROM motorer...

              Les om prosjektet til Per Anders Klepaker.
              Mest sannsynlig den som vet mest om børsteløse motorer til IPS-modeller i Norge...

              Mannen bak Klepaker Extreme..

              (MFN) ModellflyNytt.no

              Comment

              Working...
              X