Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utlading av Ni-cad / Ni-mh

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utlading av Ni-cad / Ni-mh

    Heisann. Vet jeg har lest om dette et annet sted på siden, men finner det ikke igjen.

    Har spørsmål om utlading av Ni-cad sender og mottaker batterier. Hvor rakst kan disse lades ut? Er det i hele tatt noen begrensing på dette og hvordan er dette i såfall for Ni-mh batterier.

    Jeg regner med at det er forskjell på om de kan hurtiglades eller ikke, men er altså usikker.

    Videre var det en nedre grense for hvor mye man skal lade ut Ni-cad. Stemmer det at dette var til ca. 1,1volt pr celle?

    (Takk for et genialt forum med mange som tar seg tid til å svare )

  • #2
    Takk for skryt av forumet

    Det finnes en bråte med fabrikanter av NiCd og NiMh-batterier. Felles for nesten alle er at det står på batteriene hva slags ladestrømmer og utladestrømmer dem klarer. Og ulempen kan være at batteriene er pakket inn i krympeplast slik at du ikke får lest dette

    Sender og mottaker-batterier er nesten alltid av typen som ikke klarer heftige strømmer siden dem tross alt skal vare 2-6 timer i den elektronikken de jobber med. Først når det kommer til dedikerte motor-batterier kan man forvente tøffere saker.

    Som en antydning kan TX/RX-batterier lades på en time i sjeldne tilfeller (med 1C ladestrøm), men langt oftere er dem ikke glad i å lades med mer enn 0,5C eller mindre. Laderne som leveres med radiosett lader i mange tilfeller med 0,1C og meninger er da at et tomt batteri skal lades opp i 12-14 timer med en sånn lader. At du skal "overlade" batteriet kommer av at noe av den strømmen du putter inn blir borte på vegen i form av varme og kjemiske forhold.

    Har du brukt senderen 1 time og det er batterikapasitet til 3 timer om bord holder det å lade 4-5 timer til neste dags flyging med originalladeren.

    Vet "C"-begrepet forvirrer noen. Hvis batteriet har en kapasitet (C=Capasity) på 1200mAh vil en ladestrøm på 1C bety 1200mA (=1,2A) ladestrøm og 0,1C betyr 120mA ladestrøm osv.

    Normalt kan du lade batterier fortere ut en du lader dem opp! Se f.eks her på ei typisk lita motorcelle: 404 Not Found som tåler 15 ampere belastning ut og bare 2 ampere opplading. PS: Dine sender/mottaker-batterier klarer IKKE de strømmene det er snakk om her! Bare et eksempel Men å lade dem ut på en time med 1C utladningsstrøm går nok med alle typer NiCh/NiMh.

    NiMh-celler klarer gjerne å levere mer strøm enn tilsvarende NiCd-celler. Men NiMh-celler har en meget stor ulempe: dem er farlige når det er kaldt siden dem kan få betydelig redusert kapasitet når dem kjøles ned. Totalt ubrukelige i sender og mottaker om vinteren.

    Utladning: her strides de lærde, men absolutt laveste utladningsgrense på bra celler er 0,95 Volt pr. celle. Her må du ha god kontroll hvis du går så langt ned, eller selvsagt bruke elektronikk av god kvalitet når du lader så dypt ut. Når cellene er så dypt utladet er det snakk om meget kort tid før dem er totalt tom og i verste fall kan snu polariteten eller dø.... Legg gjerne inn en sikkerhetsmargin....

    Utlading og cykling av batterier har den hensikten at batteriet blir i bedre "form" og beholder kapasiteten. Dette er lurt å gjøre i blant men det er slett ikke nødvendig etter hver gangs bruk. Tar du en sånn trim-runde 3-6 ganger i året er det mer enn nok i motsetning til hva mange sier/tror. Og batteriene har oftest godt av å bli ladet med max ladestrøm som dem tåler i blant... men ikke hver gang

    NiMh derimot kan miste kapasiteten bare ved å lagres noen måneder... og vil gjerne cykles 3-4 ganger før dem leverer varene (strømmen) fullt ut igjen... Personlig kan jeg aldri tenke meg å bruke NiMh til noe som helst unntatt som motorbatteri til elektromotorer.. Liker dem ikke i det hele tatt siden du aldri vet hvordan dem fungerer etter et par måneder ute av bruk

    Ble det for mye, eller glemte jeg topic ????
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Dette var et meget godt og informativt svar.

      Forstår det da slik at jeg bør kunne lade ut mine 600 mah ni-cad batterier på i allefall 0,6 ampere så lenge jeg samtidig måler voltstyrken med et multimeter, (Har ikke investert i noe avansert lader, så har kun medfølgende veggladere) og så kan jeg jo holde meg på ca 1,1 volt pr celle som en sikkerhetsmargin.

      Mine motorbatterier på 650 mah har jeg et par ganger tidligere ladet ut med en 50W 12 volts lyspære. Denne har jeg målt at trekker ca 3 amp, noe som er ca halvparten av hva motoren trekker, så det er iallefall risikofritt. Slik jeg har forstått det er det heller ikke farlig å lade Ni-mh batterier langt ned. Stemmer det?

      En lyspære burde jo duge også for å lade ut mine Ni-cad batterier, men da en noe mindre wattstyrke.

      På mine batterier (som fulgte med en brukt sender jeg kjøpte, Hitec Eclipse) står det kun mah og ingenting om max ladestrøm eller max utladning. Men som du sier er dette kanskje vanligere å få info om hvis man kjøper nye kvalitetsbatterier.

      Ha en videre god dag

      Comment


      • #4
        Dette er vanlige batterier (ofte av god kvalitet fra Sanyo) som ligger midt i det vanlige området på 0,1C lading. De tåler normalt greit å bli utladet/ladet med 0,5C (noe mine har bevist opp igennom årene, da riktignok med Reflex lading, men i det siste året okså med vanlig 0,5C lading på vanlig hurtiglader uten noe problem eller varmgang). I mitt tilfelle blir batteriene kun hurtigladet med Refleks lading til 90% (laderen er bare sån) når jeg har glemt å lade og er/er på vei til stripa. Ellers blir de kun hurtigladet når jeg cykler dem (0,5C). Jeg liker best overnatten lading på 0,1C med de originale vegg laderne da dette gir garantert skånsomest batteri behandling (som oftest påkoblet en ned tellings timer som kutter strømmen til laderen etter endt tid da det er fort gjort å glemme sakene ).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Hvis du finner ut hvilke celler du faktisk har er det ikke umulig at dem tåler vesentlig mer enn veggladeren lader med, mine 750mAh sender og mottaker batterier tåler faktisk 2C (står på pakkene), så det at det er billige "fulgte med radioen-" batterier betyr ikke at de ikke tåler litt trøkk.

          Når det kommer til nicad pakker så er det ikke ladestrømmen, men høy temperatur som først og fremst tar livet av dem før tiden, så lenge man avbryter ladingen i tide tåler dem mer enn det som står på dem (billige nicads til cd-spillere, lommelykter etc.. lades vanligvis med ladere uten automatisk cutoff, så produsentene tar noen minutter overlading med i tallene når de oppgir ladestrøm, så med mindre man lar dem stå og koke går det bra større ladestrømmer). Kjenner en del som lader billige Biltema celler på opp til 2.5C og hevder at det går helt fint, ikke det at jeg ville gjort det (Kan jo være at dem er seriøst underspesifiserte også, hvem vet?)

          Slik jeg har forstått det er det heller ikke farlig å lade Ni-mh batterier langt ned.
          Nimh batterier tåler generelt mindre misbruk enn nicad, utlading inkludert. 1V pr celle er en fin tommelfinger regel uansett type. Det farlige er om en celle blir helt tom, da kan den som joo sier dø eller bytte polaritet (da kan dem vekkes til liv igjen, men sannsynligvis med redusert kapasitet). Hvis du lader langt ned hver gang blir levetiden kortere og la ihvertfall ikke pakken ligge lenge på lavt nivå.

          Comment


          • #6
            tøft det er en sak jeg ikke har tenkt på å spørre om en gang men har lenge lurt på disse tinga
            flyyy *sikle sikle*

            Comment


            • #7
              Kom på at det var en ting jeg ikke skjønner hvis Ni-mh batterier ikke kan lades under en volt. jeg har akkurat kjøpt en fartsregulator som er beregnet for 3 til 8 celler. Den har autocut på 5v (slik jeg har skjønt det) vil ikke det med mine 7 celler bety at denne ikke kutter før spenningen er nede i ca 0,7 volt..... Hmm... tipper det er et eller annet jeg har misforstått her...

              Comment


              • #8
                Regulatoren vil kutte når spenningen faller under 5V ja, det vil være under belastning mens motoren går, hvilespenningen vil fortsatt være godt over 5V når du kommer ned på bakken igjen og om den skulle være ned mot 5V så gjør ikke det noe heller så lenge du ikke venter i dagesvis med å lade den igjen.

                Før jeg gikk over til børsteløs kjørte jeg 2S lipo på en vanlig Jeti 110 regulator, når den kutter på full gass (5V cutoff) er hvilespenning på pakken rundt 6,5V når flyet kommer ned igjen.

                Comment


                • #9
                  Hvor mye koster en lader/utlader?

                  Da er det vel greit å ha med:
                  Lading på regulerbar styrke
                  Utlading på regulerbar styrke
                  Mulighet for å se hvor mye det er på batteriet.

                  Andre ting?

                  Hvor mye koster din Thinn? vedder på at det er altfor mye for meg :P , men hva ville være en grei lader for en nybegynner som ikke lader batteriene ved hjelp av mattestykker
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment

                  Working...
                  X