Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propellstørrelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propellstørrelse

    Har akkurat fått mitt første fly klar for Take Off, eller det vil si nesten....er litt usikker på valg av propell, da jeg har fått anbefalt litt forskjellige størrelser i to ulike hobbyforretninger.
    Flyet mitt er en trainer (Ilsan K2 Eagle), med vingespenn 160 cm, motor OS40 LA. Noen gode tips om riktig propellstørrelse, og har dette forresten veldig mye å si i.f.t. flyets oppførsel/ trekk-kraft??

    Mvh
    Paul Lauritzen
    ------------------------------------
    Mvh. Paul Lauritzen

    Ilsan K-2 Eagle
    Seagull Spacewalker 2
    Seagull Mustang P-51

  • #2
    Hei

    11x5 eller 11x6 ville jeg har brukt, får du ikke turtall, ville jeg prøvd en 10x6.

    Støøre diameter på proppellen = høyere trekk kraft, høy pitch for stor hastighet.

    Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


    Comment


    • #3
      Originally posted by morten
      Hei

      11x5 eller 11x6 ville jeg har brukt, får du ikke turtall, ville jeg prøvd en 10x6.

      Støøre diameter på proppellen = høyere trekk kraft, høy pitch for stor hastighet.

      Morten
      For innkjøring 11x5 , For trainer/sport 10x6-7,10.5x6,11x5-6

      Med mindre propell og pitch=større turtall og lettere å akselere ved take off og ikke stor fart

      Større propell og pitch=større motoreffekt tap og større fart og akselerer sent i starten ved take off..

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Takker for gode tips
        Da skal dere se om jeg ikke snart kommer meg opp i lufta (....med litt hjelp av en med erfaring...)

        Mvh
        Paul Lauritzen
        ------------------------------------
        Mvh. Paul Lauritzen

        Ilsan K-2 Eagle
        Seagull Spacewalker 2
        Seagull Mustang P-51

        Comment


        • #5
          Originally posted by Viking1
          Takker for gode tips
          Da skal dere se om jeg ikke snart kommer meg opp i lufta (....med litt hjelp av en med erfaring...)

          Mvh
          Paul Lauritzen
          Du kommer nok fint opp i lufta, det gjør dei aller fleste.Men det er da egentlig måten man kommer ned på som er det vanskelige.

          Comment

          Working...
          X