Announcement

Collapse
No announcement yet.

Røyksignal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Røyksignal?

    Fikk nettopp seilflyet mitt tilbake (det tok 3 uker), etter å ha mistet det av syne i lufta... Det var utrolig nok nesten ikke skadd.

    Jeg lurer derfor på om det finnes noe system for å peile inn flyet hvis man mister det av syne. Tenker da på røyksignal. Eller et GPS-system e.l.

  • #2
    R/C Pilot Project - R/C Plane Locator and Voltage Watch (PPM & PCM)

    Hvis du liker å lodde bittelitt..

    Men det finnes noen ferdigkjøpte greier også vet jeg...
    Heter Be-Found eller noe sånt...

    Comment


    • #3
      Det var ikke verst at du fikk det tilbake. Var det noen andre som fant det? Mm.. det er kanskje ikke så dumt å skrive tlf.nummer på flyene.

      Nortrading har noe som heter "Be found volt spy-cia", som skal gi lyd-alarm ved lav spenning på batteriet og når mottageren mister signalet fra senderen. Den vil varsle hvis du slår av senderen og glemmer å slå av mottageren. Så hvis flyet forsvinner så vil alarmen gå hvis det havner utenfor rekkevidde, eller man kan slå av senderen for å høre hvor flyet er.

      404

      Jeg ikke prøvd denne, så jeg vet ikke hvordan den fugerer.

      Comment


      • #4
        Jeg skjønner hva du ønsker deg, men jeg tror ikke det finnes noe komersielt tilgjengelig alternativ på dette for modellfly enda. Man får kjøpt gps sporings systemer for bil, men de jeg har sett koster 4000,-, og er neppe særlig anvendelige i RC seilfly.

        "Be found" innretninger som piper og blinker med en lysdiode blir litt håløst på seilfly. Gode glidetall, stor høyde og mye innegyggd stabilitet gjør at slike fly kan stikke langt avgårde ved tap av radiokontakt. La oss si du mister radiokontakt, eller mister flyet av syne i en høyde på 150-200 meter. Med et glidetall på 1:25, så rekker flyet 3,8-5 km før det treffer moder jord, og da skal det pipe relativt høyt før det hjelper
        Spesielt gøy er det da hvis du mistet det av syne, og ikke vet hvilken vei det stakk.
        På motorfly er det derimot genialt, spesielt hvis det er mye skog rundt flyfeltet. Dette vet alle som har lett etter modellfly i skogen

        Beste rådet på seilfly er nok å skrive navn og adresse i flyet, og håpe det ikke treffer noe dyrt hvis det skulle stikke avgårde.

        Comment

        Working...
        X