Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble batteriene??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble batteriene??

    Har kjøpt meg et el.fly.. Er litt ny i gamet...
    Jeg har da 8 celler på 1,2V som må loddes.. motoren er en 6V, motakeren går til 7V.

    Om jeg lodder alle batteriene i serie bilr jo det 9,4V..?? Står litt fast der..
    Har en Slim 20be, skal ikke batteriet gå innom bremsen før den går til motakeren.

    Håper noen kan hjelpe meg med dette..
    Kribler etter å få prøve den..

    Siden blev ikke fundet - El Fly

  • #2
    Jeg har laget en artikkel om hvordan du lodder dem ende mot ende, se i arkivet på MFN. Du kan også bruke mellomstykker av kobber for å lodde dem sammen, det avhenger av hvilket utstyr du har og hvor god du er til å lodde. Husk at cellen skal ha minst mulig varme, samtidig som at selve loddepunktet skal være varmt nok til at det sitter. Blir cellen for varm kan du risikrer å ødelegge den (selv om den tåler mye...)

    Når det gjelder dette med 6V motor, 9.6V batteri osv. så er det ikke riktig slik. Jeg har også skrevet masse om dette på forumet, samt egne artikler om både motorer og batterier hvor dette står beskrevet. Alt finnes her på MFN. Det kan være en fordel å bruke tid på å gå giennom både forum- og artikkel-arkivet før du begynner.

    Kort sagt, et NiCd eller NiMH batteri leverer 1V per celle når det belastes. 1.2V er bare en standard og har lite med virkeligheten å gjøre. Dine 8 celler er altså 8V.

    6V-motoren beskriver bare egenskapene til motoren. Den kan fint kjøres på 8V, det som er viktig er den effekten motoren opererer med. Effekten er produktet av spenning (altså 8V for deg) og strøm. Jeg går ut fra at dette er en 400-motor, da skal du sette på en propell som drar mindre enn 11-12A. På 8 celler kan du bruke f.eks en 6x4 eller 5x5, eller mindre. Større enn det og motoren blir overopphetet.

    Batteriet ditt kobler du til regulatoren, i ditt tilfelle Slim20be. Denne har noe som kalles en BEC (Battery Eliminator Circuit). Regulatoren har en vanlig servoledning som kobles i mottakeren, og det er gjennom denne at strømmen til mottakeren leveres. BEC'en regulerer ned spenningen til 6V slik at mottageren får det den tåler. I tillegg har regulatoren din en funksjon som kutter strømmen til motoren når spenningen på pakken blir for lav. Dermed unngår du å miste strøm til mottageren, og kan lande trygt.

    Husk at du må koble batteri og motor i riktig ende av regulatoren, ellers får du mye røyk.

    Lykke til.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment

    Working...
    X