Announcement

Collapse
No announcement yet.

GWS E-starter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GWS E-starter

    Hei

    Jeg lurer på hvor lang rullebane en GWS E-starter trenger.
    Martin

  • #2
    De fleste elektro modeller i denne størrelsen er vanskelig/umulig å få til å lette hvis man ikke har tilgang til asfaltdekke eller lignende(eventuelt med børsteløst overkill oppsett ). Men med erfaring fra Hacker sin Sky Arrow så letter den på 15 - 25 meter hvis underlaget er plant/hard nok (også avhengig av hvor sterk motvinden er).

    Fra gress vil jeg tro at du har store problemer med å få den til å lette.

    Håndkasting av modeller er ikke så vanskelig men er du usikker så få en til å gjøre det for deg.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      E-Starter'en tar av på ca 5-10 meter på kortklipt gress, slik som det vanligvis er på fotballbaner.

      Det funker også utmerket å kaste den, bare gi full pinne, kast den rett frem, og gi en smule haleror opp, så glir den av gårde.

      OBS! Ikke gjør dette på første flygning, det kan du angre på...

      Med vennlig hilsen
      Steffen
      Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

      Comment


      • #4
        Den trenger ikke rullebane.

        Bygg den uten understell så buklander den fint i gresset ved siden av stripa. Du kan evt. sette på noe beskyttelse under sideroret i stedet for halehjulet som uansett detter av etter 2-3 landinger (det er helt kurrant å styre på bakken med bare sideror og litt gasspådrag) så kan du ta av/sette på understellet etter hva slags underlag du har tilgjengelig.

        Har selv to GWS modeller (E-Starter og Formosa) og vil ikke vurdert understell på noen av dem.

        Comment


        • #5
          Kan man lande og ta av med en en slow stick på gress??

          Comment


          • #6
            Jeg gjorde det ofte med min

            Comment


            • #7
              jeg har selv prøvd å la E-starteren kjøre bortover på finerplater, men jeg har ikke mer enn ca 5 meter. Jeg har asfalt i nærheten, men det er ikke åpent nok til å fly der. Så jeg må nok vurdere å ta av understellet.

              Men å la den buklande - er det ikke fare for at propellen tar neddi bakken og brekker? (bruker gws ep8060)

              Jeg har bare to servoer til flyet (komplett pakke fra mikromotor), og hvor er det best å bruke servo nr. 2 (nr 1 til høyderoret)? Eller må jeg kjøpe en til, så jeg har til alle rorene?

              vennlig hilsen Martin.
              Martin

              Comment


              • #8
                Det er alltid fare for at propellen brekker, men det burde gå greit. og hvis den brekker er det lurt å ha noen dråper CA i baklommen, da greier du å fly med den. Ikke prøv å lim propeller til fuelmotorer!!!

                Kjøp en servo til du, så kan du bruke alle rorene!

                Comment


                • #9
                  kast bare flyet opp. landinga er jo aldri noe prob. gjør det med alle mine små fly
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Burk
                    Kan man lande og ta av med en en slow stick på gress??
                    Jeg gjør det stadig vekk men gresset må vere kort klippet for å ta av. Jeg bruker å ta av på foreldrene mine sin gårds veg (vanlig grusveg), men da som oftest på tvers. Bånn gass og riv den opp i den nesten tar i gresset på den andre siden og så fult dykk ror så den flyr flatt og så er det bare å slakke ned å fly vanligt (bruker ofte å lande på tvers også ).

                    Anngående propeller så er det bare å bruke prop saver (ta ett servo horn eller en lolipopp stang og monter mellom mutrene for så å kutte bort unødvendigt aksling og bruke strikk/o-ringer til å holde propellen fast).

                    Her er ett bilde av SS`n og nevnte vei.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Hei, ang. servo'ene så er to mer enn nok, men det er noen funksjoner du går glipp av.

                      Ved å mixe inn litt ror, med balanserorene kan du få en penere sving, men, det er absolutt ikke nødvendig.

                      Du må nesten bestemme selv om du vil ha servo'en på halen (ror) eller vingen (balanseror). Er du førstegangs flyger anbefaler jeg deg å begynne med ror, for så å gå over til balanseror senere. Det er egentlig ganske liten forskjell, men er du ny og ikke har fløyet med balanseror vil det være litt enklere for deg å lære på ror, og veldig liten overgang til balanseror.

                      Hvilken motor og batteri kombinasjon har du? E-starter'n skal fint kunne ta av fra gress, dette gjør jeg selv ofte, og den skal ha mer enn nok kraft til å ta av fra 5 meter, spesielt hvis det er på en helt plan flate. Sjekk at propellen sitter riktig vei, og en annen ting du kan sjekke er, hold modellen foran deg, gi full pinne, hvis du merker at den skyver vekk skal alt være riktig satt opp, det er en ganske heftig vind du får i trynet.

                      Er en liten sjangs for at propellen brekker ja, bare husk på når du lander, rett før du når bakken, kutt motoren, og det hjelper også å "flare"'e slik at du mister ekstra mye fart, i tilegg til at nesen går litt opp slik at du treffer med buken først og ikke nesa.

                      Lykke til!

                      Med vennlig hilsen
                      Steffen
                      PS! Ikke glem å ta av i motvind!
                      Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

                      Comment


                      • #12
                        takk for tipsene!

                        Jeg har 350c gearet motor, og et batteri på 8,4v 730 mah. Vet at det er veldig lite, men jeg kjøper nok et nytt når jeg har flydd litt.
                        Radio - gwt 4a - 4 kanals og mottaker på 6 kanaler. Er det lang flytid cirka på et sånt batteri? Hvilken kombinasjon har du?

                        Propellen går riktig vei - det kommer en bra bris fra den.
                        Men når E-starteren kjører bortover platene som er 7,2m, vil den ikke ta av. Den kjører bare over dem, og så litt bortover gresset når den kommer utenfor. Siden du skriver at den fint tar av på 5m - burde ikke dette gå?

                        Bruker du å gi full throttle med en gang når du tar av eller? Har brøvd litt forskjellig - men det blir ikke så bra. Men det er ikke helt plant der platene ligger, men det kan jeg jo gjøre noe med. I starten var bakhulet skjevt, så jeg måtte fikse det. Det kjører vel fremdeles ikke helt rett.

                        Jeg har allerede montert de to servoene på høyderor og ror.

                        vennlig hilsen Martin
                        Martin

                        Comment


                        • #13
                          Usikker med 350'en fordi jeg har ikke prøvd den motoren noe særlig enda, men i alle fall så burde batteriet ditt gi ca 5-6 minutter flying.


                          Jeg gir full pinne med engang ja...flyet kommer aldri til å kunne trille rett frem pga de dårlige hjulene.

                          Hmm, prøver å komme på om jeg hadde noen problemer med flyet...man må selv få flyet til å ta av, det letter ikke av seg selv egentlig, sjekk også at din CG er der hvor den skal.

                          Ta litt ned på stikka etter 4-5 meter med full pinne, husk, bare litt, for mye så stall'er flyet, og du må fram med lim. ellers må du sjekke at alt er trimma godt, ingen ror er reverserte. Du kan jo også, bare for å sjekke om det flyr, sett i batteriet, ta flyet i hånda, og kast det rett frem litt små hardt. Da skal det, hvis det er trimma riktig og alt annet er rett, så skal den bare gli ned til bakken igjen.

                          Da vet du i alle fall at flyet er flygedyktig.

                          Med vennlig hilsen
                          Steffen
                          Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

                          Comment


                          • #14
                            Hei.

                            E -starteren tar av med mitt oppsett på 3- 5 meter med rullebane av grus. Noe lengre på gress
                            Bruker St 370 motor og 11.1 v li - lon batteri. Funker meget bra. Oppsettet ditt med 350 motor og 8,4 730 mah batteri, funker bra hvis du kaster flyet avgårde. Det er nok krefter til å fly normalt med det. Anbefaler 11,1 v hvis du ønsker mer futt og lavere vekt.
                            Lykke til med E-starteren.

                            Comment


                            • #15
                              Hei bach. 11.1 volt på 350 motoren vil drepe den etter bare ett par minutter altså, så det vil jeg absolutt ikke anbefale...
                              Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

                              Comment

                              Working...
                              X