Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjellen på MC-22 og 24?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjellen på MC-22 og 24?

    Er det noen av de barka Graupner gutta som kunne beskrive hva forskjellen er, og hvorfor velge dene i forhold til den andre?

  • #2
    Re: Forskjellen på MC-22 og 24?

    Originally posted by Klaus A.
    Er det noen av de barka Graupner gutta som kunne beskrive hva forskjellen er, og hvorfor velge dene i forhold til den andre?
    Godt spørsmål Klaus! Har selv MC22 og har holdt meg til dette merket i mange år nå. De ivrigste konkuranse seilflygere er vel de rette til å svare på dette. Men jeg tror du skal surre mye før du står fast med MC22. Ut i fra mitt hobbyståsted og at jeg flyr det meste innen hobbyen,fixer denne radioen det meste. Har en vag følelse av at den største forskjellen er prisen,,og selvfølelsen til eieren. Hadde før en mc16/20 og der møtte jeg veggen. Ved bruk av 2 kanaler til høyderor virket trimmen kun på en kanal. Finnes sikker mange slike eksempler.MC22 er veldig enkel å programmere i motsetning til tidligere sendere. Verden går heldigvis framover innimellom. Setter pris på å kunne sette opp en ny modell ute i felten uten boka. Har opplevd en nedtur med mc22 og. Tidlig i januar sa den takk for seg. Mener å huske at det tok 3-4 måneder å fa den reparert. Det er for drøyt. Graupner har fått mye pepper og har lovet bot og bedring,,,men.Heldigvis har jeg en gammel 4014 sender som reddet meg. Kun fm og noen enkle mixer,,men den reddet vinteren.
    Einar
    MVH
    Einar Large

    Comment


    • #3
      Det var greit å høre. Har lyst på en sender som har god bat. kapasitet, og kunne kanskje tenkte meg en "europal". Har bare JR/Graupner fra før og ønsker å stå ved det.

      Fines programvaren på norsk? Thorbjørn og Kåre har jo 24'n på norsk?

      Jo da Einar, jeg husker godt da du kom hjem i fra Tyskland med 16/20 senderen - du var noe kry da ja

      Comment


      • #4
        Originally posted by Klaus A.
        Det var greit å høre. Har lyst på en sender som har god bat. kapasitet, og kunne kanskje tenkte meg en "europal". Har bare JR/Graupner fra før og ønsker å stå ved det.

        Fines programvaren på norsk? Thorbjørn og Kåre har jo 24'n på norsk?

        Jo da Einar, jeg husker godt da du kom hjem i fra Tyskland med 16/20 senderen - du var noe kry da ja
        Ikke på norsk,,men du kan vel litt engelsk?Og som nevnt er den så logisk å håndtere at du kommer langt uten boka. Kjøpte min mc22 hos T&K. Under forutsetning at den ikke tar kvelden igjen,er dette et produkt å anbefale. Husk å få med orginal sendepult. og kortantenne. Langantenna mi er ennå ikke brukt. Batterikapasiteten er enorm med 3000 pakke, men har satt inn 1800 nicd. Stoler ikke på nimh om vinteren. Loddet på 2mm gullkontakter rett på pakka. Kan da lade den på 20 min.
        MVH
        Einar Large

        Comment


        • #5
          Hei Klaus,

          Jeg er vel kanskje ikke den mest drevne "radio-buff'en" her, men jeg har da en MC-24 som jeg har lekt litt med. Den største forskjellen på MC-22 og MC-24 er vel at MC-22 har digital trim, og det har ikke MC-24 (i utgangspunktet). Det kan settes opp med litt programmering på MC-24 også, men da havner trimmen på andre brytere så vidt jeg vet.
          Det finnes norsk software til MC-24, men ikke for den siste oppdateringen. Denne finnes kun på engelsk (og sikkert tysk). Jeg har en 3000 mAh batteripakke i min radio. "Torbjørn & Kåres" kan garantert svare hvis du trenger mer info.
          Jeg er iallefall veldig fornøyd med mitt "stuebord" og kommer ikke til å bytte til "kaktusradio" igjen. Kryssreimer og senderpult er helt sheriff!!!

          Comment


          • #6
            Engelsk er ikke noe problem, men jeg vet Jon W. hadde litt prob. med å bruke den på engelsk. Han gikk over til tysk (ref: Radiotest: Graupner MC 22)

            Er det ikke rart om det kun er digital trim som er forskjellen?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Klaus A.
              Engelsk er ikke noe problem, men jeg vet Jon W. hadde litt prob. med å bruke den på engelsk. Han gikk over til tysk (ref: Radiotest: Graupner MC 22)

              Er det ikke rart om det kun er digital trim som er forskjellen?
              Det er nok litt mer. Du står nok litt friere når du setter opp en modell, men det krever nok at du har boka for hånden. MC22 har trolig mer fabrikkoppsett, men det er til gjengjeld mange av dem. Har en kompis som har Muplexflaggskip. Han skryter av at han kan mixe sideror,retract og kræsjknapp. Sikkert en vakker mix for den litt sære pilot. Likte ikke digital trim før jeg ble vant med det. Nå verdsetter jeg at trimming blir automatisk lagret på modellen. Tror konklusjonen på denne diskuter er at du kommer langt med begge senderne. MC22 er nyere og derfor muligens mer brukervennlig. Begge har 3 flyfaser på hver modell,,noe enkelte verdsetter. Funker bra på elektroseilere.
              MVH
              Einar Large

              Comment

              Working...
              X