Announcement

Collapse
No announcement yet.

Notodden sabotøren er dømt!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Notodden sabotøren er dømt!!!

    Fikk akkurat en telefon fra Tomas Nefstad som har pratet med tingretten i dag, og i dag tidlig falt dommen......

    Mannen er dømt!!!!

    Dommen lyder som følger (etter hukommelsen. Usikker på de eksakte beløpene):

    90 dagers fengsel hvorav 60 dager er betinget.
    2 års prøvetid
    Erstatning iflg. tiltalen. ca. 69.000,- til meg, 60.000,- til Tomas Nefstad, 50.000 til Steinar Olsen og ett beløp jeg ikke husker til Freddy Ulveseth...

    Det kommer sikkert mer om dette utover dagen i nyhetene. Følg med!

    Nå er det bare å håpe at det ikke blir anket.....

    Ståle
    Mvh. Ståle
    http://www.jetsofnorway.no/

  • #2
    Gratulerer!!!!!!!! For en gang skyld er det hyggelig å se at rettssystemet vårt kan fungere...
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

    Comment


    • #3
      Gratulerer!!!!!!!! For en gang skyld er det hyggelig å se at rettssystemet vårt kan fungere...
      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

      Comment


      • #4
        Henger meg på gratulasjonene!
        -Får håpe han kan betale for seg da....

        Vil dette i praksis si at fyren sitter inne under årets Notodden-stevne?? Da er det jo brått mulig at jeg tør å fly i år
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Originally posted by Thinnthinn
          Henger meg på gratulasjonene!
          -Får håpe han kan betale for seg da....
          Han eier vel knapt nok nåla i veggen utover en haugete amerikaner av en bil såvidt jeg har skjønt...

          Uansett..gratulerer med dommen!! La oss håpe at dere får pengene deres uten problemer og at denne idioten forblir statens gjeldsslave i de tiåra han måtte ha igjen på denne kloden
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Bra å høre! Får håpe han ikke tør å gjøre noe sånt igjen.
            Men pengene deres får dere vel selvom han ikke kan betale? Det er jo han som skal svi, ikke dere!
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #7
              Liten rettelse, han fikk desverre 60 dager betinget av 90 dager
              Tore

              Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

              Comment


              • #8
                Er redd det penga stort sett er borte, muligens han kan betale små beløp i måneden (tvangs trekk). Har forstått det sånn at han er Trygdet og dermed uten jobb og da er der lite å hente når en ikke kan tvangs trekke større beløp direkte fra lønn (blir ike mye å hente fra trygden da den nok ikke er stor, vi er jo i norge ikke sant ) . Spørsmålet er om han har hus, da kan jo utpanting være ett alternativ (skjønt har han lån på huset så er det første prioritet og det er tvilsomt det blir en krone tilovers til utbetaling til Notodden ofrene for det). Jeg har skjønt det slik at staten ikke forskuterer erstatnings beløp, så da blir det nok som jeg skrev over her. Ett håp er at han er kredittverdig, i så fall kan han kansje tvinges av systemet til å ta opp lån for å betale erstattningene. Det viktigste for oss som flyr er jo at han blir dømt og at han blir gjelds slave i mange år, a dette vil virke avskrekkende på andre med liknende ideer og liten iq. Trist or det som skal ha erstattningen om de må vente i mange år (eller aldrigt) på erstattningen.

                Her har jeg ett relevant spørsmål. Forsikringen fra NLF/NAK dekker vel ikke skade på eget utstyr?

                Snakket med en kar som hadde litt peiling på forsikring og han hadde faktisk ulykkes forsikring på seg selv og flyene sine (om ett fly gikk i bakken grunnet radio feil og da mener jeg reele feil som en kan påvise etterpå) fikk han dekket skaden (minus en egenandel på ca 3000kr var det vel). Dette er vel noe det fleste med kostbare fly i 10000kr klassen og opp burde vurdere sterkt uansett skulle jeg tro.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Vi er jo forsikret fra NLF/NAKs side. Men om det bare gjelder personskader eller også på flyene skal være usagt. Hvis det er det så er ihvertfall dette noe som skal dekkes da! Dette er jo bevist til tusen!
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Flydude
                    Vi er jo forsikret fra NLF/NAKs side. Men om det bare gjelder personskader eller også på flyene skal være usagt. Hvis det er det så er ihvertfall dette noe som skal dekkes da! Dette er jo bevist til tusen!
                    Svaret i nevnte tilfelle er nei, men;

                    Dette er en sammensatt sak. Dersom en av dere, uten forsett og grov uaksomhet, hadde kommet i skade for å ødelegge andre piloters modeller, eller forårsaket skade på person eller ting, da dekker NLF-forsikringen. Den er på inntil 10 millioner og er altså en ansvarsforsikring.

                    Hvis en av dere (som er medlemmer) hadde blitt skadet av et styrtende fly, så har vi ulykkesforsikringen som trer inn med 30.000 ved død og inntil 600.000 ved invaliditet.

                    Men den dekker IKKE noe form for skade som utenforstående (som i dette tilfellet) måtte påføre modellene deres. Det er en type forsikring som vi aldri ville få tegnet.
                    Selv om den dømte har en ansvarsforsikring, tviler jeg på at selskapet dekker noe som helst, nettopp fordi det er en straffbar handling og utført med viten og overlegg.

                    Så svaret er nok å forfølge ham med krav inntil det er foreldet. Det betyr (så vidt jeg vet) at kravet må meldes minst med 3 års mellomrom, men her burde dere ta kontakt med en advokat eller et renommert inkassobyrå og forhøre dere.

                    Det ligger for øvrig noe mer info på www.modellfly.info.

                    Mvh Terje
                    leder i Modellflyseksjonen
                    Mvh Terje Martinsen
                    leder Modellflyseksjonen/NLF
                    www.modellfly.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Notodden sabotøren er dømt!!!

                      Originally posted by sap_2000
                      Fikk akkurat en telefon fra Tomas Nefstad som har pratet med tingretten i dag, og i dag tidlig falt dommen......

                      Mannen er dømt!!!!

                      Dommen lyder som følger (etter hukommelsen. Usikker på de eksakte beløpene):

                      90 dagers fengsel hvorav 60 dager er betinget.
                      2 års prøvetid
                      Erstatning iflg. tiltalen. ca. 69.000,- til meg, 60.000,- til Tomas Nefstad, 50.000 til Steinar Olsen og ett beløp jeg ikke husker til Freddy Ulveseth...

                      Det kommer sikkert mer om dette utover dagen i nyhetene. Følg med!

                      Nå er det bare å håpe at det ikke blir anket.....

                      Ståle
                      Jupps.. la oss håpe en evt. anke enten ikke kommer, eller blir avvist.

                      Jeg ble tildelt ca 20.000,- og han har 14 dager på å betale fra dommen er forkyndt... Er det bare å ringe Espen Li om 15 dager da? hehe..


                      Her er link til TA sine sider som har skrevet bra om saken!

                      http://www.ta.no/nyheter/notodden/article1226812.ece

                      Forøvrig støtter jeg rosen til Politi adv. Smedstad som har ført saken, kjempebra jobb!
                      Med vennlig hilsen / Best Regards
                      Freddy Ulvseth
                      http://freddy.ulven.com/rc

                      Comment


                      • #12
                        Må si at TA sin dekning av saken var knusende for vedkomende.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Innkreving av slike erstatningsdommer følger vanlig inkassologikk.
                          Og da vil det være slik at "der intet er at hente, mister selv fanden sin rett".

                          Jeg synes imidlertid fengsels-delen av dommen er det mest interessante. I mitt yrke som journalist leser jeg dommer for alt mulig rart hver eneste uke, og kan slå fast 90 dagers fengsel, hvorav 30 dager ubetinget, faktisk er en betydelig fengselsstraff. En standard promillekjøring straffes til sammenligning med 20 til 30 dagers ubetinget fengsel. Slår du ned en kar på byen, kan det handle om 40 til 60 dager, ofte blir hele straffen betinget.

                          Uten å ha lest dommen vil jeg tro at retten må ha lagt betydelig vekt på faremomentet ved å medvirke at potensielt livsfarlige modellfly styrtet i et område som var tettpakket av mennesker.

                          Absolutt en dom til ettertanke for den som noensinne måtte ha lurt på om vi kan komme i straffeansvar for uaktsom opptreden med leketøyene våre. Allverdens forsikring kan ikke holde oss utenfor straffansvar hvis ikke hodet er skrudd riktig på under feks. oppvisningsshow på store stevner. Dette kan nok ramme både enkeltpiloter og stevneledelse.
                          Erik Jenssen

                          Comment


                          • #14
                            Ja dette har vært en nagende tanke som bare har vokst seg sterkere de siste årene. Uaktsomhet er ikke noe å kimse av i dagens rets system (tenker da på erstatnings ansvar og eventuelle skadede tilskuere).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Notodden sabotøren er dømt!!!

                              Vingemuttern skriver følgende:

                              Er redd det penga stort sett er borte, muligens han kan betale små beløp i måneden (tvangs trekk). Har forstått det sånn at han er Trygdet og dermed uten jobb og da er der lite å hente når en ikke kan tvangs trekke større beløp direkte fra lønn (blir ike mye å hente fra trygden da den nok ikke er stor, vi er jo i norge ikke sant )

                              Jeg han tilføye forde jeg satt i rettsalen i 2 dager, og fikk vite at fyren tjener noe over 9000 kr i trygd i måneden og har 0 i formue. Han tjener jo 2500 kr. mer enn en miste pensjonist så her burde det være noe å hente.

                              taf

                              Comment

                              Working...
                              X