Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering av servo for balanseror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering av servo for balanseror

    Er fortsatt på stadiet hvor jeg kun har en 3-kanals parkflyer, men av nysgjerrighet lurte jeg på hvordan man monterer servoene for balanseror. Har sett at det er løsninger hvor det sitter en servo i hver vinge, og det er jo greit nok, men hvordan kan man montere opp balanserorene til å bli styrt av kun 1 servo?

    Om noen kunne forklart litt om de ulike metodene hadde det vært veldig interessant, gjerne med linker til noen tegninger

    God helg folkens!

  • #2
    Du setter servoen i midten av vingen og kobler balanserorene på hver sin side av servoen. Når servoen roterer skyver den på en side og drar på den andre. Det fører til at det ene roret går opp og det andre går ned. Dette er den vanligste måten å sette det opp på.

    Hvordan du fester servoen i vingen avhenger av modellen og hvor god plass du har. Som regel må du felle servoen helt eller delvis inn i vingen og feste den i hovedbjelken pluss en egen tverrbjelke som minimum sitter i de nærmeste spantene.

    Koblingen mot rorene kan enten gjøres via plast/nylon støtstenger som legges ut i vingen, her må man passe på at bøyningsradius ikke blir for liten for det gir stor glidemotstand. En annen måte er bøye til pianotråd slik at en ende stikker inn i roret, med 90° bøy (horisontalt) slik at den følger balanseroret inn mot senter av vingen, og så ny 90° (vertikalt) slik at den andre enden er festepunkt mot støtstang fra servo.

    Årsaken til at man bruker 2 servoer er evnen til å programmere inn forskjellig rorutslag og koblinger mellom rorfunksjoner (høyderor/flaps, flaperons, spoileron etc.). 2 servoer krever imidlertid mixemulighet.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Det er denne vinklingen på stengene fra servo til rorene jeg ikke helt er med på. Hvis servoen sitter midt i flyet, og stengene skal gå til balanserorene holder det vel ikke bare å bøye til med 90 graders vinkel. Stengene må vel på en måte bli dratt rundt en stang eller noe da??

      Comment


      • #4
        Det er ikke èn 90-grad, det er to! Tenk deg at du legger pianotråden mellom balanseroret og vingen. Den skal ligge parallellt med roret, i sprekken mellom ror og vinge. Du må lage et hengsel som pianotråden skal ligge i, dette kan gjøres med messingrør, film, glassfiber, lim, hva som helst. Poenget er at tråden skal kunne rotere fritt i hengslet.

        For at tråden skal kunne beveg roret må du lage et 90-bend slik at enden stikker inn i roret. Det var det første bendet, som ligger horisontalt i forhold til ror og vinge.

        I den andre enden, mot senter av vingen, må du bøye tråden 90 grader vertikalt slik at støtstangen fra servoen kan kobles mot denne.

        Se på denne siden,
        http://www.barnyard-uzzards.com/Buil..._ARF/index.htm

        bla deg nesten nederst og der ser du et bilde av balanserorservoen, støtstengene og den vertikale delen. Nede i vingen ligger så resten av pianotråden og går ut til hver sitt ror.

        Se også f.eks. Dubro's side,
        404 Not Found
        velg "Aileron linkage" fra venstre meny. Der er det mange fine illustrasjoner, både side 10 og 54 viser det jeg snakker om. Dubro lager ferdige linker, du får dem hos mange forhandlere (eks. NM).
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Takk for gode svar. Fikk ikke opp linken, men tror det gikk opp et lys for meg. Dette at du bøyer stangen vertikalt var det som hjalp. Da får du jo som du sier en hengsle.

          Takk skal du ha !!

          Comment


          • #6
            Fikk opp den siste linken din, så ikke denne med engang. Veldig gode illustrasjoner.

            Comment

            Working...
            X