Announcement

Collapse
No announcement yet.

E - starter, mer power

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E - starter, mer power

    Hei alle sammen.

    Har en E - starter med 370 motor, 9,6v 730 mah batteri, EP 1060 propell og ICS 300 regulator. Dette flyet veier CA 390 gram uten batteri. Er dette altfor mye? Har forsterket det en del de vanlige plassene (haleparti, hovedvinge++). Synes det flyr ganske greit, men har for lite futt, synes jeg.
    Er det noen som har noen tips for mer power?
    Ønsker å kunne ta en loop uten å måtte stupe ned først.
    Tenker på Li - po (11,1v) på eksisterende motor. Må vel da ha større regulator?
    Takker for alle svar. :P

  • #2
    Re: E - starter, mer power

    Originally posted by O.Bach
    Hei alle sammen.

    Har en E - starter med 370 motor, 9,6v 730 mah batteri, EP 1060 propell og ICS 300 regulator. Dette flyet veier CA 390 gram uten batteri. Er dette altfor mye? Har forsterket det en del de vanlige plassene (haleparti, hovedvinge++). Synes det flyr ganske greit, men har for lite futt, synes jeg.
    Er det noen som har noen tips for mer power?
    Ønsker å kunne ta en loop uten å måtte stupe ned først.
    Tenker på Li - po (11,1v) på eksisterende motor. Må vel da ha større regulator?
    Takker for alle svar. :P
    Jeg flyr min E med 2s 1500 Kokam lipo og 10x8 propell looper fra level flight, og kan ta 3 stk på rappen uten å stupe først!

    Batteripakken din er nok problemet, dersom det er AAA celler kan ikke de levere tilstrekkelig nok Amps i forhold til det motoren trekker, og følgelig blir det litt kjedelig. 3s lipo blir for mye for motoren og den vil få et ganske kort liv. Ved bruk av 3s lipo vil nok ditt oppsett trekke i nærhenten av 12 Amp (se gws sine hjemmesider!) så det lønner seg å sjekke hvor mange amp kontrolleren tåler. I tillegg bør man ha en controller som har cutoff tilpasset lipo. Spenningen skal ikke under 3-3,2v pr celle etter bruk. Går den lavere blir batteriet ødelagt

    Jeg har sett E-starter med lipo og børsteløs og det er en helt annen verden men man må da også betale for moroa

    Ben_E
    Ben-Erik Ness
    Bergen Modellflyklubb

    Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

    www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


    http://www.bmfk.no
    http://www.jetsofbergen.no

    Comment


    • #3
      Jeg har hatt AXI og lipo i E-Starteren min, men det ble fullstendig meningsløst med så mye power i et så lett og høyvinget fly og den lave vekten man oppnår sammen med større fart gjør egentlig bare at den blir nervøs og uforutsigbar.

      Problemet ditt er nok batteriet ja, 2S lipo eller 8S KAN650 hvis du mangler lader, jeg har sett Ben_E sin E-Starter og den flyr helt fint med krefter i reserve på 2S kokam eller E-Tec.

      Hvis du rett og slett har gått lei E-Starteren (noe som skjer før eller siden), så er det kanskje på tide å flytte innmaten over i en Formosa Da kan du loope hvilke vei du vil så lenge det er saft igjen på batteriet

      Comment


      • #4
        390 g uten batterier er vel forferdelig tungt, er det ikke? Hva slags servoer og mottager har du?

        Comment


        • #5
          Det blir ca 500g flyvekt (med 8s AAA), det er i overkant, men den leveres med 400 motor også, da kommer man ikke under 480g selv med lipo batterier og den flyr helt greit likevel. Noe særlig under 420~430g er ikke gunstig heller.

          Comment


          • #6
            Jeg holder på å bygge en E-Starter nå. Batteri (50 g), motor(25 g) servoer (30 g), mottager (10 g) og regulator (5 g) kommer på ca 120 g. Hva veier skroget/vingen til E-Starter uten utstyr?

            Comment


            • #7
              Vet ikke, kun isoporen veier nok i overkant av 250 gram, med det utstyret havner sikkert i underkant av 400 flyklar hvis du ikke lakkerer den. Du kan nok risikere at den blir noe overfølsom for vind, med børsteløs fikk jeg den ikke til å rolle skikkelig heller, noe som gikk fint med en slapp 400 motor (akkurat som om det stopper opp under harde manøvre, det er likskom ikke noe moment i bevegelsene).

              På den andre siden vil den jo fly pent helt ned i gangfart og kunne ta av på 2-3m, det har jo sin sjarm det også.

              Det er bare en måte å finne det ut på: Lim den sammen, gi gass og kast den avgårde

              Comment


              • #8
                Hei igjen.

                Bruker GWS naro servoer og mottaker. Veide det nå nettopp. Har tatt litt hardt i forrige gang. Det veier ca 347 gram uten batteri. Tror nok li - po er veien og gå, for å spare vekt. Børsteløst er for dyrt enda. Knekte i dag propellakselen på min andre motor. Skulle vel ha brukt prop - saver. 1060 propellene er mye stivere enn 1080, har jeg funnet ut.
                Den likte ikke så veldig godt inverted loop i lav høyde. Men pytt pytt ingen andre skader.
                Har dere noen tips angående børstemotorer? Hva er bra?
                Takker for alle svar.

                Comment


                • #9
                  Trodde ikke noen fløy GWS med gir uten prop saver lenger. Etter jeg laget en på Slow Sticken min så har jeg ikke knekt en eneste propell på den (4-5 i uka før prop saveren var montert). På min T3DII Wild Beast så laget jeg propsaver først som sist og original propellen gikk først da jeg ble hengende i en telefon kabel (forsøkte å lope rundt den i forige uke ) og da har jeg krasjet av hele nesepartiet to ganger før dette (og flyet ble tatt i bruk lenge før ferien). Så lag deg en propsaver først som sist (og Lipo er tingen, går aldrigt tilbake til Nicad/NiMet batterier, aldrigt sa jeg og mener det ).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Min E-Starter er klar for jomfrutur før jeg lakkerer nå. Skal veie den på jobb i dag hvis jeg flyr.

                    Comment


                    • #11
                      Hei igjen.

                      Hvor kan jeg bestille motor og li - po billigst mulig? Har dere noen tips angående propellvalg på E - startern?
                      Fikk et tips fra Moss Hobby. 9050 propell, 370 motor og 11,1 v li - po.
                      Hvordan blir det med "CG" på Estarter med li - po?

                      Takker for alle seriøse svar.

                      Comment


                      • #12
                        Hehe! Fantastisk fly!

                        Jeg måtte ha 40% av den gule kittet i nesa for å balansere. Min E-Starter veier 361 g komplett. Jeg har aldri fløyet et fly som flyr så sakte pg fint. Jeg har bygget det for en kamerat som skal lære og jeg tror ikke det finnes noen bedre platform for det. Jeg fløy i over 40 minutter før jeg landet, og 6V cutoff hadde enda ikke slått inn. 40 minutter!!!

                        Utstyr:
                        2S1P E-tec 1200 lipo
                        Hjemmelaget 26-turn CD-ROM motor
                        Castle Creations Phoenix 10 ESC
                        2 stk Waypoint 6 g servoer
                        1 stk Tower Hobbies 19 g servo
                        1 stk Hitec 4 kanal ~20 g mottager

                        Propelleren var den medfølgende 9070 og det er ikke den beste for denne motoren. Jeg skal prøve 9047 senere hvis været holder. Det gir mye bedre ytelse og virkningsgrad i følge benktestene mine. Grunnen til at jeg ville prøve 9070 først var at jeg regnet med flyet ville fly fortere.

                        Helt sprøtt!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tahustvedt
                          Hehe! Fantastisk fly!
                          Helt sprøtt!
                          Yep -det er et flott fly som også er OK uten børsteløs!

                          Regner med at det blir lett å lære å fly med

                          Ben_E
                          Ben-Erik Ness
                          Bergen Modellflyklubb

                          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                          http://www.bmfk.no
                          http://www.jetsofbergen.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tahustvedt
                            Hehe! Fantastisk fly!

                            Min E-Starter veier 361 g komplett.
                            Hva slags stallhastighet har du da? Ser for meg at den står nesten stille i lufta jeg nå...

                            Glimrende fly å lære å fly på ja, spesielt når den blir så lett som du har fåt den, men det skal nok ikke så mye vind til før adrenalinnivået øker betraktelig...

                            Comment


                            • #15
                              Stallhastighet: Sakte!

                              Det flyr utrolig sakte. Jeg syns det ble kjedelig etter 40 minutter. Det er ikke mer kraft enn det må være men det er genialt å lære på. Jeg vurderer å vikle om motoren for mer kraft men er ikke sikker på om det er bedre for han som skal lære.

                              Jeg lekte med stallgrensen masse. Dette flyer staller veldig fint.

                              Comment

                              Working...
                              X