Announcement

Collapse
No announcement yet.

Produserer bommen strøm ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Produserer bommen strøm ???

    Hei jeg er relativt ny når det gjelder helikopter, startet i mai med en Caliber 30 en super maskin å starte med (anbefales). Men jeg har et problem. Er det mulig at det bygger seg opp statisk elektrisitet i bommen under drift og gir overslag. Jeg kan fly noen minutter så får jeg noen stygge forstyrrelser, varer bare ett sekund, men likevel meget ubehagelig.. Og det skjer bare i lufta. Har noen vært borti dette eller er det noen som har en løsning på problemet..


    Morten

  • #2
    Jeg har opplevd lignende. Hadde en gang i tiden en gammel Hirobo SST Eagle med remdrift til halen.

    Ved innflyging hadde jeg periodevis forstyrrelser ved innflyging ( etter å ha flydd en stund i forward flight ). Forstyrrelsen kom 2-3 meter over bakken. Foretok en del tester med å flytte mottageren over i annet helikopter for og sjekke ut denne. Der fungerte den uten problemer.

    Enkelte dager var forstyrrelsen tilstede ved hver innflyging. Jeg begynte å logge hendelsene ( da jeg den gang ikke hadde aning på hva det var ). Ved dager med 5-10 grader C og fuktig vær, typisk høstvær med andre ord, var tifellene hypigst. Ved tørt varmt vær var det meget sjeldent.

    Jeg luftet problematikken for mange og fikk til slutt et hint om oppbygging av statisk elektrisitet i helikopteret og fant denne muligheten sannsynlig. Jeg har fortalt om "hypotesen" til andre med varierende resultat i om de tror det er sannsynlig eller ikke. Ser man på det rent fysike så er det ingen usannsynlighet. Det er en grunn til at man skal tilkoble jordingskabel på et full-size fly, nettopp av den grunn til at det kan være ladet. Det er også en grunn til at redningskabel fra et helikopter skal berøre bakke eller vann får eventuelle personer tar tak i denne. Full-size helikopter kan være høyt ladet etter en flyging.

    Ser man på konstruksjonen på et modellhelikopter med remdrift til halen så den være relativt lik en Van-Der Graf generator. De som kjenner den vet hva den produserer av statisk elektrisitet.

    Uten og være sikker så kan det være en sannsynlighet at det er statisk elektrisitet som skaper problemene dine, men utelukk for all del ikke andre ting som kan skape såkalt "glitching".

    Til sist vil jeg nevne at SST Eaglen min aldri krasjet på grunn av forstyrrelsene, men jeg hadde hjertet i halsen mange ganger..... Lykke til i feilsøkingen.
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

    Comment


    • #3
      får jeg foreslå å smøre opp/bytte ut noen gamle lagre?
      tørre lagre produserer forstyrrelser
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        Dette er et ganske kjent problem (på helikopter med remdrift til halen så vidt jeg vet). Reimen bygger opp statisk elektrisitet som lader seg ut hver gang den kommer opp til et visst nivå. De fleste merker det på haleservo/gyro. Du får typisk plutselige glither som kommer med jevne mellomrom (typisk alt fra 1 i minuttet til 1 i sekundet).

        Løsningen er å smøre/spraye reima/tannhjul med noe som legger igjen et ledende belegg. Har hørt om noe som heter grafittfett som jeg tror skal virke...

        Aner ikke hvor du får tak i det da...(da de jeg kjenner tilfeldigvis har skaffet det gjennom jobben).

        Hvis du har gyro/servo på halebommen så kan det hjelpe å flytte dette frem og vekk fra bommen.

        Lykke til...

        mvh.
        Ole André

        Comment


        • #5
          Originally posted by OAK
          Dette er et ganske kjent problem (på helikopter med remdrift til halen så vidt jeg vet). Reimen bygger opp statisk elektrisitet som lader seg ut hver gang den kommer opp til et visst nivå. De fleste merker det på haleservo/gyro. Du får typisk plutselige glither som kommer med jevne mellomrom (typisk alt fra 1 i minuttet til 1 i sekundet).

          Løsningen er å smøre/spraye reima/tannhjul med noe som legger igjen et ledende belegg. Har hørt om noe som heter grafittfett som jeg tror skal virke...

          Aner ikke hvor du får tak i det da...(da de jeg kjenner tilfeldigvis har skaffet det gjennom jobben).

          Hvis du har gyro/servo på halebommen så kan det hjelpe å flytte dette frem og vekk fra bommen.

          Lykke til...

          mvh.
          Ole André


          Ok takker for mange bra svar her har tro på det med grafittfett, det skal prøves.

          Morten Lislerud

          Comment


          • #6
            Molycote er vel et typisk eksempel på rent grafitt fett (forøvrigt så har nesten allt smøre fett som er blå/grå i fargen en mere eller mindre andel grafitt i seg). Prøv på felleskjøpet eller i maskin forretninger (men er smøre fett på reimer lurt? ).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vingemutteren
              (men er smøre fett på reimer lurt? ).
              Må ikke smøre på tannrem, den ødelegger gummi og fiberforsterkning i rem. Akkurat som med registerrem i bilmotor må ikke ha noe oljesøl, kjølevæske eller fett på rem. Har opplevd ofte ved motorhavari (bøyde ventiler, sjelden hull i stempel av løse ventiltallerken) pga røket rem av oljesøl når jeg mottok dem på bilverkstedet.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Grafitt fett kan man få kjøpt på Biltema... Det er billig å like bra som alt annet... Mos2 heter d tror jeg...
                Men fett på reima tror jeg ikke er så lurt.... men ikke vet jeg..
                Eivind Hansen
                ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

                Comment


                • #9
                  Jeg har brukt Silikon spray som man bruker for å smøre dørlistene på biler med. Den spiser i alle fall ikke opp gummireima

                  Merke: TurtleWax - Art. nr. 245
                  Kjøpes: På alle oppegående bensinstasjoner i Norge
                  Resultet: Gode erfaringer

                  Lykke til
                  Theodor Bastberget

                  Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                  http://www.modellhelikopter.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Theodor
                    Jeg har brukt Silikon spray som man bruker for å smøre dørlistene på biler med. Den spiser i alle fall ikke opp gummireima

                    Merke: TurtleWax - Art. nr. 245
                    Kjøpes: På alle oppegående bensinstasjoner i Norge
                    Resultet: Gode erfaringer

                    Lykke til
                    Joda jeg har sett litt på dette med grafittfett det er ikke noe særlig egnet for gummireimer. Da blir det å prøve silikon spray det vill jo redusere friksjon.

                    Morten Lislerud

                    Comment


                    • #11
                      Antistatisk spray? kunne det være noe?
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by nybegunda
                        Antistatisk spray? kunne det være noe?
                        Jo det kan ikke bli sagt bedre, har prøvd og få tak i det, men uten hell.

                        Morten Lislerud

                        Comment


                        • #13
                          Det selges i diverse bensinstasjoner, og bilrekvisita butikker.
                          Tror "Armour all" eller noe slikt har det i sortimentet sitt.
                          Tor Helseth
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            BILTEMA
                            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                            www.airheads.no

                            Comment


                            • #15
                              Da har det vært mye prøving av forskjellige ting uten at det har ført til noen gode svar på problemet. Ser ut til at sånn er det bare, mulig noen reimer/konstruksjoner er bedre enn andre når det gjelder statisk elektrisitet.

                              Comment

                              Working...
                              X