Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multikontakt til servoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multikontakt til servoer

    Bygger et fly hvor jeg må montere mottageren i flyvingen, mens 4 av servoene sitter i kroppen. Det er litt tungvint å koble ut alle servoene fra mottagere hver eneste gang flyet monteres/demonteres.

    Noen som har forslag på en type multikontakt som kan brukes slik at alle festes samtidig? Har brukt VGA plugg (til PC) og det har fungert, men har en litt dårlig "magefølelse" når det gjelder denne måten å koble på . .

    Håper noen har hatt liknende problemer og gode løsninger!
    Henrik Falch
    ____________

    North Star (vannfly)
    Nemesis (Shockflyer)
    JR 9x v.II

  • #2
    Multiplex leverer (selvsagt) plugger for dette...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      9 pins "datakontakt" er ypperlig til dette, og du trenger ikke ha dårlig magefølelse så lenge du er sikker på at loddingene er gode, og at du har sikret at kontakten ikke kan riste løs e.l.

      Bruker selv denne løsningen i min Tragi 700 F3J seiler, hvor mottageren ligger i kroppen og 4 av servoene ligger i vingen. På slike fly er disse kontaktene en veldig vanlig løsning som funker meget bra.

      Comment


      • #4
        TAKKER!
        Forstår jo at det er fint på seilfly, der er det jo ikke noe vibrasjoner fra motorer da. Noen flere som har kommentarer??

        Hvor kan man få disse Multiplexkontaktene hen??
        Henrik Falch
        ____________

        North Star (vannfly)
        Nemesis (Shockflyer)
        JR 9x v.II

        Comment


        • #5
          Øgrey blant andre. og 404 48kr for hundel med ledning og 52 kr for handel med ledning. Til ditt bruk som vinge kontakt så vil du vel ha uloddede kontakter (som også burde være billiger) og da ville jeg ha kontaktet Øgrey.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Multiplex kontakter får du hos Øgrey:
            404 Not Found
            De har ikke nett-butikk så du må ringe.

            Det er disse kontaktene som er aktuelle:
            #78-7028 (5-pol støpsel)
            404
            #78-7033 (5-pol kontakt)
            404

            eller disse:
            #8-5213 (6-pol støpsel)
            404
            #8-5214 (6-pol kontakt)
            404

            Comment


            • #7
              Takk igjen! Dette ser bra ut!
              Henrik Falch
              ____________

              North Star (vannfly)
              Nemesis (Shockflyer)
              JR 9x v.II

              Comment


              • #8
                Meningen med de 6 pols kontaktene som servo kontakter er å koble alle pluss ledningene (der er plass til 4 servoer per kontakt) til la oss si den ytterste til venstre og alle minus ledningene til den ytterste til høyre. Da er der 4 ledige pinner til signal ledningene (1 pin per servo).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Som Vingemutteren sier: Alle minusene på den første pinnen (som står litt for seg selv, plussen på det neste og så en servosignalkabel pr pinne. Jeg bruker de 5-pola i vingeroten på seilfly, men begrensningen er at du bare får 3 servoer på.. Den 6-pola er derimot suveren hvis tilkoblingen skal "ligge løst" og plugges når du setter på vingen som du tenker.
                  Øgrey/Multiplex leverer selvsagt sånne saker med kabler og plugger samt støy-drosler ferdig laget.....!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    ??
                    Henrik Falch
                    ____________

                    North Star (vannfly)
                    Nemesis (Shockflyer)
                    JR 9x v.II

                    Comment


                    • #11
                      Heftigt.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        MPX-kontakter i vinge

                        Blåser liv i en gammel tråd igjen...

                        Driver og setter sammen Cessna 182 fra Hangar9 (240cm vsp). I hver vingehalvdel er det to servoer samt noen lanterner. Har i utgangspunktet planlagt å bruke MPX-kontakter, så den saken er forsåvidt greit. Men det jeg også hadde lurt litt på var å feste kontaktene fast i vingerot/kropp slik at de kobles til når vingen monteres. Vingen har tre styrerør som sikrer presis innfesting, og skrus fast INN mot kroppen, så den burde jo sitte fast nok, men samtidig er jeg litt i tvil om dette vil være godt nok i vanlig drift. På byggebordet fungerer det.

                        Er svært interessert i innspill fra andre her, gjerne om noen har erfaringer med dette, eller forslag til andre løsninger.
                        Erlend Moen
                        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                        Comment


                        • #13
                          En fordel med å ikke lime begge kontaktene er jo at dersom en vinge skulle skli ut så vil den aldri miste kontakten med kroppen. Jeg har imidlertid aldri opplevd noe slikt, bortsett fra under hard landing.

                          På alle flyen jeg har hatt (seilfly fra 200cm-400cm) limer jeg kontaktene fast i både kropp og vinge, slik at de kobler automatisk når vingene skyves på plass. Har aldri hatt problemer med det, bortsett fra en gang. Pusser man kontaktene litt og bruker godt med epoxy slik at man er sikker på at kontaktene sitter ordentlig, bør det ikke være noe problem med dette.

                          Den ene gangen hadde jeg nok ikke limt en av kontaktene i kroppen ordentlig, med det resultat at den løsnet fra epoxyen under en hard landing. Dette resulterte i at når vingen ble skjøvet på plass så koblet ikke kontakten. I steden ble den i kroppen skjøvet inn, men kontaktene var fortsatt i berøring med hverandre slik at alle vingeservoene virket som de skulle - så lenge flyet lå på bakken. Fikk meg nytt fly etter den turen.

                          Sikkert andre som har andre meninger om dette.

                          Comment


                          • #14
                            Var det MPX-kontakter du brukte da?
                            Det er jo selvsagt en forutsetning at den sitter godt fast, det jeg har vært bekymret for har vært om vibrasjoner i kroppen kan føre til vakkel i kontakten på noen måte.
                            Erlend Moen
                            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har brukt dette men jeg valgte å lime kontaktene fast med en silikon istedet for epoxy for at små bevegelser og vibrasjoner ikke skal svekke innfesting eller kontaktpunkter, er godt fornøyd med dette på seilfly og har tenkt å bruke det på en 33% yak nå..

                              Jarle
                              It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                              Comment

                              Working...
                              X