Announcement

Collapse
No announcement yet.

SLippe billading?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SLippe billading?

    Kjøpte nytt fly på showet på Øvrevoll idag, men da jeg kom hjem så jeg at laderen måtte lades fra bilen. Den måtte puttes inn i sigarettuttaket på bilen.

    Det kan godt hende at dette er vanlig praksis for lettest mulig å lade 12 volt, men ike så praktisk for meg altså....
    Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan lade inne? En omformer som settes i veggen? Kjøpe "løst" sigarettuttak og så bruke den på 12 volts løst batteri eller 12 volts lader? Andre ideer?
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

  • #2
    Og ja...

    Jeg ga faktisk etter for et elekrisk fly Slapp å tenke på noe selv. Trengte bare lade og så fly, så da går det an
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

    Comment


    • #3
      Jeg bruker en gammel PC AT-strømforsyning. Den gir 12 V.

      Comment


      • #4
        Jeg bruker litt forskjellige løsninger alt ettersom og etter humøret. Til vanligt så bruker jeg en PC strømforsyning (den surrer og går akkurat nå faktisk) som jeg intil videre bare bruker laderens krokodille klemmer direkte på ledningene (skal over på banan plugger). Før brukte jeg hovedsakligt ett stort 12V bilbatteri (står under benken i tilfelle...) og jeg har selvsagt 12V i field kassa (banan stikker uttak).
        Jeg bruker en grei krokodille klemme til sigarett tenner uttak (kjøpes på Biltema og alle andre slike steder) for å gjøre 12V bilbatteriet tilgjengeligt for resten av utstyret. Fra den bruker jeg en Sigarett tenner plugg som går til en egenprodusert boks i finer med to 8mm bolter (for å kunne bruke store krokodille klemmer) som strøm ledningene er loddet til, i tillegg så har jeg to banan stikk uttak i denne lille boksen (som var laget for å få 12V strøm fra sigarett tenneren til laderne mine). Jeg har en automatisk 12V bil lader som jeg lader bilbatteriet med fra tid til annen (både det under benken og det som faktisk står i bilen ) og en Biltema automatisk 12V lader beregnet for field boksen. Når jeg lader Lipo celler bruker jeg bilbatteriet (eller field boksen) som strømkilde for å vere sikker på at laderen får "ren" strøm. Ellers bruker jeg Pc strømforsyningen (som nå når jeg cykler mottaker batterier for å kontrollere dem). Om det kniper så har jeg også en liten 14,2V 5A Mascott strømforsyning (men den er ikke i bruk, bare kjekt å ha ). Om du lurer på noe mere så bare spør, jeg har vist skrivekløe i dag.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Tydeligvis, for det der skjønte je VELDIG lite av!

          Bilde?

          Vil det fungere om jeg får tak i et løst sigarettuttak med krokodilleklemmer så jeg kan feste det på 12V batteriet ute og på 12V laderen inne?
          Simen

          Why drink and drive, when you can fly so high?!

          Comment


          • #6
            Skulle gjerne lagt ut bilde men Niklas har alt sammen hos seg.

            Svar på spørsmpål. Ute eller inne går for det samme og krokodille klemmer med overgang til sigarettenner uttak går greit. Å koble biladeren til den batteri laderen du bruker til flyet går ikke greit (selv om det går greit å foreta den fysiske tilkoblingen med den overgangen). For å si det enkelt må du ha tilgang på "ren" strøm (en billader leverer ikke "ren" strøm). Så du må ha en eller annen 12V kilde i huset til laderen (ett bilbatteri til dømes og dette kan du lade med billaderen før og etterpå men ikke mens du lader fly batterier med den 12V drevne laderen). Hvorfor ikke skaffe seg en strømforsyning som leverer noenlunde "ren" strøm?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Hei, jeg fant denne Siden finnes ikke <br>
              Tror den kan brukes.

              Comment


              • #8
                Det stod ikke så mye om den du viste gultraktor. Og kan denn bare gi 1 A, så tror jeg ikke det er nok. Laderen trenger 1,2 A (eller mah ?)

                Men var innom Chlas Ohlsson på senteret på vei hjem fra skolen. Der solgte de en omformer som tar strøm fra veggen og "gjør den til" et sigarettuttak. Er dette "ren" strøm som jeg kan bruke, eller isåfall hva er?!
                Simen

                Why drink and drive, when you can fly so high?!

                Comment


                • #9
                  Hmm.. Jeg har en sånn men den har jeg bare brukt til å lade mobiltelefonen min (la ikke merke til noe galt, hehe). Er det lipo det er snakk om?

                  Kjøpte nytt fly på showet på Øvrevoll idag
                  Du klarte ikke å holde deg du heller nei. Kjøpteen vertigo jeg
                  (mangjer en depronbit da
                  Run, live to fly, fly to live, aces high!
                  Erlend Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Nei såne messer er farlige!
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      På Clahs Olson (samme det hvordan det skrives) har/hadde de en kompressor som også var ett 12v batteri. På den er det sånn uttak som du snakker om. Selv bruker jeg det utaket og passende plugg, men den er koblet til en plate med en "rød" og en "svart" bolt/skrue (e.l.) og på den bruker jeg vannlige krokkodilleklemmer (de som er på min lader). Kanskje ikke så forståelig?

                      Btw...Hva skjer hvis laderen ikke får helt "ren" strøm? På min lader kan jeg se hvor mye volt den får inn til enhver tid, og det kan variere litt etter hvilket batteri jeg lader, hvor mye strøm det er igjen på 12v batteriet o.l.
                      Er dette "farlig"?
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Bilde?
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #13
                          Europris har en sånn ganse billig.
                          Run, live to fly, fly to live, aces high!
                          Erlend Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Europris?
                            Simen

                            Why drink and drive, when you can fly so high?!

                            Comment


                            • #15
                              Men var innom Chlas Ohlsson på senteret på vei hjem fra skolen. Der solgte de en omformer som tar strøm fra veggen og "gjør den til" et sigarettuttak. Er dette "ren" strøm som jeg kan bruke, eller isåfall hva er?!
                              Jeg bruker en stømforsyning fra Clas Ohlson, 12v 5A stabilisert utspenning. Delenr. er 32-5282. Den koster ca.400kr. Jeg går ut fra at det var denne du tenkte på?
                              Mvh
                              Gunnar Børseth

                              I might not be very good, but I'm fun to watch.

                              Comment

                              Working...
                              X