Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba krystall til Hitec HTS-05MJ mottaker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba krystall til Hitec HTS-05MJ mottaker

    Hei,

    Sikkert spurt om før, men....

    Kjøpte en ny Hitec HTS-05MJ micromottaker idag på Øvrevoll. Krystall fulgte ikke med. Har et Futaba 35.060 krystall liggende fra en en
    Futaba FP-R116FB mottaker som jeg tenkte å bruke.

    Det funker OK inne, men...
    VIL DET FUNKE HELT OK på 500m eller MÅ jeg ha Hitec krystall?
    Noen som har praktisk erfaring med Futaba krystall i Hitec mottaker?

  • #2
    Har ingen praktisk erfaring med å mikse disse typene krystall. Regelen er ihvertfall å kjøpe ett Hitec mottaker krystall til mottakeren. For testen sin skyld kan du jo ta en range check med samme krystall i begge mottakerne og se om der er forskjell. I utgangspunktet ville jeg ikke fly med krystaller som ikke er offisielt godkjent i produktet (i dette tilfellet en mottaker) da det kommer inn under uaktsomhet om noe skjerer seg og noe/noen blir skadet av flyet. (i dette tilfellet vil det nok i så fall bli reknet som grov uaktsomhet om noe skjer og din kjenskap til denne tråden blir klarlagt (graden av kunskap øker kravet til aktsomhet). Om du tar en fulstendig avstans sjekk (range check) og den ikke avslører noen forskjell vil jeg vel tro at det i akkurat dette tilfellet går greit (ingen garantier her altså, men aktsomhets kravet blir jo delvis imøtekommet), men som sagt så ville jeg ikke ta sjangsen selv (uten om som forsknings prosjekt under range check).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Jeg har brukt andre merker av krystall til min Hitech rc annlegget som f.eks krystall fra Graupner og Sanwa uten problemmer. Men ikke bland sammen krystall for single- eller dual konversjon, da det vil ikke virke.

      Virker den, så er den i orden. Rekkevidde har ikke med krystall å gjøre, den forandrer frekvensområder som den skal kommunisere mellom sender og mottaker i samme frekvens. Rekkevidde kommer av forsterkerkretsen i sender og mottaker.

      Krystall inneholder ikke andre deler enn en liten piezoelektrisk krystall formet som en tynn skive som står mellom 2 kontakter og sender en bestemt frekvens, så utseendet er forskjellig på ytre fasong og forskjellige merker og farger + frekvenstall. Hvis du tar vekk plastdeler eller papir rundt krystall, så er alle like i metallkapsel med 2 stikker og frekvenstall påstemplet og fabrikkmerke/delenr. Den har en loddepunkt på en side som krystallen må plasseres på en bestemt plass for å virke.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Det Motorboy sier er riktigt, men frekvensen de forskjellige krystallene svinger på (på samme kanal altså) er ikke nødvendigvis lik. så en risikerer at mottakeren faktisk tar i mot delvis i melom kanalene og det er ikke akkurat trygt. Det står mere om dette her på forumet.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment

        Working...
        X