Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lære å fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lære å fly

    Hei igjen!

    Jeg har kanskje tenkt å kjøpe meg en Slow Stick og en Sanwa VG600. Kan jeg lære meg å fly med dette?? Jeg kjenner ingen som kan å fly og jeg har lyst til å unngå å melde meg inn i noen klubb. Må jeg regne med at jeg kanskje krasjer og ødelegger flyet helt??

  • #2
    Hallo!
    Skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil melde deg inn i en klubb.. Men, men

    Dersom du trener en god del på en simulator bør det gå sånn passe... Jeg vet om flere som har prøvd slow-stick og greid å fly uten trening, men da kommer man liksom ikke noe særlig videre. Det er vanskelig å vite hva som er feil hvis en ikke vet at det er noe feil..

    Ett eksempel var en med en slow stick som etter 2 år fortsatt fløy i berg-og-dalbaner... Jeg tok over flyet litt, og fant ut at det var HELT ute av trim!! Vedkommende visste jo ikke dette, så vips klarte han å fly rett... Sånne ting er grunnen til å få hjelp! -Og de ALLER fleste klubbmiljøer er utrolig hyggelige og hjelpsomme!

    Lykke til uansett!
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

    Comment


    • #3
      Vil absolutt anbefale å melde deg inn i en klubb. Det er noe med å møte andre med samme brennende iver for det å fly i tillegg til at det vanker mange (og da mener jeg mange) gode tips på stripa en vindstille lørdag formiddag. Dessuten.... blir du bitt og vil investere mer i hobbyen, f.eks. en større glow kjerre, så er det ikke veldig mange steder å fly annet enn en flystripe beregnet på modellfly.
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Sikkert lurt å melde seg inn i en klubb. Men jeg, som deg tenkte at det var greit å begynne litt rolig. Kjøpte meg en 3 kanals "isopor" fly og fløy med det i åpne parker og fotballbaner.

        Ble endel liming i starten, og etter en kjempekrasj måtte jeg ha ny kropp. Har imidlertid lært meg å fly med de 3 kanalene, og nå har jeg kjøpt meg en Hitec Eclipse og ny fartsregulator. Nå har jeg derfor trinnløs fartsregulator og en sender med Mode II oppsett. Trenger litt trening for å vende meg til ny sender, men det er gøy å utvikle seg Neste steg i lærekurven er et fly med ailerons for min del, men det får kanskje bli neste sommer. Vurderer å kjøpe meg et interface slik at jeg kan øve litt på simulatorer på regntunge høstdager.

        Det er i alle fall ikke umulig å lære seg å fly på egenhånd, men det tar jo litt tid, også er det greit hvis du har et fly hvor du kan få tak i reservedeler.

        Lykke til!!

        Comment


        • #5
          en annen fordel med å være medlem i klubb er FORSIKRING

          Hvis noe skulle gå riktig galt, som f.eks å fly på noen som dør av skadene(Det kan skje, to dødsfall av modellfly i tyskland i år) kan det bli dyrt å punge ut av egen lomme

          Tenk SIKKERHET FØRST, alltid. ting går alltid galt når du minst venter det

          Thomas
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            jeg tror hjem og bolig eller
            enn eller annen vanlig forsikringen dekker modellfly ulykker
            men man skal jo være veldig uheldig vis man greier å drepe enn med en
            Slow Stick
            ellers ville jeg holdt meg unna vg600 senderen da denne er veldig dyr og dårlig.
            min hadde vertfall to feil de førsrte 6 måndene men alle er nok ikke så ille

            Comment


            • #7
              Jeg har tenkt meg litt om og har nå mer lyst til å kjøpe meg et komplett E-starter sett fra micromotor. Har flydd litt med denne: http://europe.thrustmaster.com/produ...hp?p=T39&fam=5 på FMS

              Grunnen til at jeg ikke vil melde meg inn i en klubb er at jeg hadde ikke tenkt å bruke mye penger og jeg er bare 15 år. Jeg kan ikke helt se for meg meg sammen med alle de andre som ligger rundt gjennomsnittsalderen i disse klubbene

              Comment


              • #8
                unge folk er alltid velkomne i de lokale klubbene. de fleste modellfly klubbeme i norge sliter med rekrutering av unge piloter. ett medlemskap i en klubb er ikke noen ruin. bare å fortelle foreldrene hvor skapet skal stå. modellflyging er en sunn hobby
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment


                • #9
                  Jeg er også 15, men jeg har vært medlem i Vingtor et år nå da.

                  Men da jeg meldte meg inn kjente jeg absolutt ingen i klubben. Og når jeg var på møtene møtte jeg sjeldent folk på min alder eller i nærheten(15-30 )
                  Men jeg har etterhvert skjønt at selvom det virker som det kan bli dumt, når du er ganske ung, mens gjennomsnittsalderen er mye høyere, så er det ikke så aller verst etterhvert! Du blir litt kjent med folk og skjønner at de ofte har mye erfaring og gjerne vil hjelpe deg og gi deg en god start på hobbyen.

                  Nå tok det ikke lang tid i mitt tilfelle før en jeg ble kjent med gjennom modellfly også meldte seg inn, og det ble litt lettere da. Han har forresten hjulpet meg MYE dette året, og gjør det fortsatt. Så takk! (Når jeg først er inne på det, og du vet vel selv hvem du er )

                  Det du også kan gjøre er å dra på stever, show, og andre ting. Der er det stor sjans for å møte noen på din alder, og da blir du kvitt litt av savnet etter folk på egen alder som holder på med samme sporten.

                  Om du ikke har skjønt det nå, så vil jeg absolutt annbefale å melde deg inn i en klubb i nærheten. Du får mange tips, og selvom 95% er mye eldre, så blir det ikke blir så verst etterhvert.
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment


                  • #10
                    Vi er da ikke så gamle
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Jeg skjønner dette med at det er lurt å melde seg inn, men jeg hadde egentlig ikke tenkt å starte med dette som en hobby som utvikler seg så mye (iallefall ikke de første årene) siden jeg har mange fra før. Jeg hadde bare tenkt å kjøpe et fly og få mye moro ut av det.

                      Hvis jeg ville melde meg inn i en klubb ville jeg nok ikke få så mye støtte fra familien min. De ville ikke kjøre meg noe sted og heller ikke støtte med noen penger. De har nok med de hobbyene/sportene de allerede har "presset" på meg.

                      BOT
                      Tror dere jeg klarer å fly med en e-starter hvis jeg har flydd litt med fms??

                      Comment


                      • #12
                        Vi er da ikke så gamle
                        Neida ikke alle :P Men ikke alle er like aktive
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #13
                          Kjenner ikke til E-starters flyegenskaper, men jeg er helt overbevist om at du får til å fly. Min første glow modell var en høyvinget trainer fra Seagull. Første turen med den; alene på stripa. Mye vind for en nygebynner. Tok av og ble helt paralysert av farten... tenkte ikke på å dra av gassen. Skulle svinge - flyet la seg helt over. Jeg dro i høyderoret for å rette opp 5 meter over bakken. Da gikk det rett i åkern. Så helt most ut, men vingen var hel. Det lot seg reparere. Så ikke fortvil om du skulle kræsje. Det er ikke sånn at man MÅ kræsje i denne hobbyen. Vi jobber jo alle mot akkurat dette.

                          Lykke til!!
                          Torgeir K. Haugstad

                          Comment


                          • #14
                            Når du er så ung så har de fleste modellfly klubber egne satser for Juniorer så jeg ville nok sjekket hva din lokale klubb skal ha. Uansett så går det ann å stikke ut på stripa deres og besøke dem for å se hvordan ting gjøres (det var slik jeg begynte og nå er jeg forman i klubben, skal si tiden går fort ). De aller fleste liker å ha tilskuere på banen og å svare på spørsmål innemellom fly turene, så hiv deg på sykkelen og finn noen å lære av (der må da være en flystripe i nærheten av Trondheim?).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har en løsning på mitt problem

                              Først bygger jeg ferdig min papirklokke, så kjøper jeg en slik: Page not found - einradladen.net og begynner å øve meg til neste OL

                              Om et par år kjøper jeg meg et fly og tar meg en tur til Trondheim Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X