Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken propell?? hjelp....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken propell?? hjelp....

    Har en rossi 53 med paulsen-pipe som sitter i en X-freak!
    Problemet er at jeg ikke får noe særlig fart på den. Takker for forslag på propeller!
    Har prøvd 10x7 uten særlig hell....

  • #2
    Tja paulsen pipe eller potte? mener å tro att potten bytter noe turtall mot støy og bedre trekkraft litt lenger nede i turtals området (mye synsing der ). Uansett så mangler jeg litt innformasjon anngående statisk maks turtall med 10x7 og om trekkraften føles god nok (altså at eneste problem er mere fart) og hvilket propell merke du bruker. Ser at Jamara anbefaler 11x6 på en Magnum 53 (men det vil faktisk gå saktere enn 10x7 i ditt tilfelle). Tror jeg ville prøvd 10x8/10x9 først og eventuelle tyngre propeller etter hvert om motoren drar disse lett. Først må du nesten måle turtallet du har i dag så du vet hva utgangs punktet er. En annen ting er at du bør holde deg til propeller av samme type og merke under slike tester for at en skal kunne si om motoren tåler tyngre propell, da propeller av forskjellige merker kan belaste motoren forskjelligt selv om det står det samme på de. Jeg sverger til APC sine propeller da jeg finner at de går litt lettere enn mange andre propeller samt at jeg liker kvaliteten på de (men de er ikke det beste for en nybegynner som kjører propellen i bakken på annenhver landing, der vil jeg anbefale Master Airscrew eller Ram propeller da disse er mykere og tåler litt mere "hakk" i propellen før de må kasseres).

    P.S. Hvordan flyr det? sto så mange motstridende opplysninger i reklamen (ingen fly kan vel alt uten å bli dårligt til alt) at jeg lurer på hvor svakheten er?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Flere som er nyskjerrige på x-freak.

      Var på kant selv til å kjøpe en slik, bare for at de skulle gå enormt fort.

      Er det plass til en Os 61 fx i en slik mon tro? overkill?? Etter som hva jeg leser så kanskje ikke.
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        En kamerat i klubben som jeg flyr mye sammen med har en Jamara X-Freak med en SC46 MK II i nesa. Den er IKKE overmotorisert med denne
        Flyr helt greit, men noen rå racer er det ikke. Er neppe førstevalget hvis det skal gå fort fort. Min Tai-Ji med en 49MVVS på pipe kan fly i sirkler rundt den.
        Cowlingen leveres delt og må limes sammen, kameraten er heller ikke direkte imponert over kvaliteten på denne...den sprekker.
        Den er lett og rask og bygge, har heller ikke hørt ham klage på at den har spesielle unoter, han er stort sett fornøyd med den.
        Jeg ser det som ett helt ok gjennomsnittlig lavvinget fly til en relativt rimlig penge.
        Helt kurant fly som første lavvingede.

        Re: Isak Jeg heller til at en 61 er overkill, har sett flere eksempler på at ekstrem overmotorisering ikke er veien og gå.
        En sint 50-53 vil holde i lange baner slik jeg vurderer den..
        mvh MM

        Comment


        • #5
          Heisann, jeg har og en Rossi 53 med Paulsen potte. På Rossi 53 blir det anbefalt å bruke 10x6 fordi Rossi er en motor som har effekten på et høyt turtall (2,4hk v/18500 o/min), 10x8 eller 10x9 er helt feil vei å gå. For å få opp turtallet når du bruker Paulsen potta er det viktigt å få riktig avstand fra motor til potte, på min er det ca 25-26cm fra eksosporten til begynnelsen på potta og den drar Extra`n min rett opp til jeg ikke gidder mere.
          Align T-Rex 450
          Fizza elektrofly
          JR 9xII

          Comment


          • #6
            En ekstra er på ingen måte en racer (front areal som en låve dør i forhold til endel fly som er raske) og i ett sleekt raskt fly kan en godt øke belatningen litt vis flyet er i stand til å øke farten lett (noe en racer burde være i stand til og alikevel komme opp på pipe turtal), nå sier jeg ikke at X-Freak er ett raskt fly (men en får jo det inntrykket av annonsen). I så fall er det ikke feil å prøve tyngre/raskere propeller. Uansett så er jeg mere interessert i turtallet statisk og med hvilken type propel da dette kan samenliknes med andres identiske oppsett (som jeg forstår enkelte her har). Dette nettopp for å se om han har ett tuning å problem og så slipper en en masse synsing om saken.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Vrient dette med propellvalg.

              Ligger en Calculator her: Life Saver Savings under "goodies"

              Hvor riktig den er har jeg ikke peil på men gir vel en pekepinn.
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Skulle til å innstalere det men fikk advarsel om at å innstalere dette programmet ville forandre internett innstillingene mine. Jeg valgte å ikke innstalere programmet, men lurer på om andre har innstalert det og merket seg noen nykker på PC`n?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vingemutteren
                  Dette nettopp for å se om han har ett tuning å problem og så slipper en en masse synsing om saken.
                  67R53ABC-FI kvartpipe 8,5
                  2,4hk
                  18500o/min
                  Anbefalt prop:10x6/7
                  Vekt 440g

                  Avstanden på Paulsen potta kan leses om her:

                  modellfly.no is available for purchase - Sedo.com

                  Dette er vel ikke synsing??
                  Har lest en god del om propellvalg på Rossi 53 inne på RC Universe og det er ingen der som anbefaler større prop. enn 10x6.

                  Lykke til med motoren, den går som pokker når den er "frisk"
                  Align T-Rex 450
                  Fizza elektrofly
                  JR 9xII

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vingemutteren
                    Skulle til å innstalere det men fikk advarsel om at å innstalere dette programmet ville forandre internett innstillingene mine. Jeg valgte å ikke innstalere programmet, men lurer på om andre har innstalert det og merket seg noen nykker på PC`n?
                    Ingen alarmer her har både virusprogram og zonealarm gående ....
                    mvh MM

                    Comment


                    • #11
                      He he Extra 300s, mente ikke å tråkke på ømme tær. Jeg kjenner ikke Rossi så godt at det gjør noe men er det amerikanere så anbefaler de nesten aldri noe mere enn 9x6-10x6 selv på vanlige 46 motorer (som trives godt med 11X6) da de er så opptatt av turtall og ikke dreimoment (forøvrigt så er det fleste Rossi motorene rene turtalls maskiner, jeg vet det ). Hva er statisk turtall og propell størrelse/type på den doningen din da?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Ingen tær er tråkka på
                        Jeg bruker APC 10x6 på Extra`n min nå, men lurer faktisk på om jeg skal prøve litt andre størrelser for å få ned farten på den, synest den går litt for fælt på bånn pinne. (Har ikke så veldig lang erfaring enda)

                        Når det gjelder turtall har jeg ikke noe mulighet for å få målt det...
                        Align T-Rex 450
                        Fizza elektrofly
                        JR 9xII

                        Comment


                        • #13
                          Tusen takk for gode svar!

                          Når det kommer til x-freak som fly så hadde jeg store problemer med det i starten! Fikk ikke flyet til å reagere ordentlig på rorutslag, enda jeg hadde endel større utslag enn anbefalt. ikke særlig bra roroverføringer som ga etter var svaret, men nå er det ordnet opp i og det flyr flott!

                          Skyvekraften er helt ok, men hadde forventet enten mer skyvekraft eller endel mer fart med min Rossi........ Skal holde meg da til samme type propell som jeg har gjort så langt, APC

                          Skal forske mer og skaffe meg turtallsmåler så jeg får et bedre utgangspunkt.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Hvis dere trykker på 'setup.ins'-fila så vil dere få beskjed om at internettinstillingene blir endret...

                            Trykk heller på 'setup.exe' fila...

                            Comment


                            • #15
                              Ehh, ehem. Funker nå ja.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment

                              Working...
                              X