Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pørsmål om radio instillinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pørsmål om radio instillinger

    Hvilke akser er det som er lurt å bruke på ett fly med bare elevator, throttle og rudder?

    Nå har jeg throttle og rudder på venstresia, og elevator på høyresia.. synes dette er vrient, kunne heller tengt meg elevator OG rudder på høyre sia. men har ikke dette fordi jeg vil lære meg at rudder er på venstresia når jeg begynner å avansere med "aeilron"

    Er dette bare tull, eller er det vanlig å ha rudder på venstresia når man bruker slike lettflydde trainere med en "knekk" i vingen?

    kanskje dumt spørsmål :P men vil lære riktig i nybegynnerfasen.

  • #2
    Det vanlige er å ha høyde og side på samme stikke når man ikke har balanseror. Og så flytter man sideror til trottel stikka når man en gang får balanseror. Det er faktisk de som fortsetter med side sammen med høyde og balanse sammen med trottel, men dette er ikke det vanlige.
    Mvh
    Lars Erik Arntsen

    Comment


    • #3
      Jee: Jeg synes faktisk at det du gjør ikke er så dumt. Det er altfor mange som ikke klarer å bruke venstrestikka til noe annet enn throttle, og dette er i mine øyne en stor ulempe. Det er klart at det blir litt mer vrient å starte på denne måten, men jeg ville ikke sett bort i fra at du har igjen for det i det lange løp og spesielt når du får deg fly med 'alle' 4 aksene. Selv så tvinget jeg meg selv til å fly med bare side- og høyderor i begynnelsen selv om jeg hadde balror også. Angrer ikke på det nå
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Tja her er det både og. Skal innrømme at jeg selv bruker rudder på høyre sida når jeg ikke har ailron på flyet. det jeg i tillegg bruker er å (om en har muligheten) mikse sideror mot balanseror, slik at når jeg er på bakken og skal ta av/lande så blir det riktigt uansett (har en tendens til å glemme å bruke høyre handa når flyet er på bakken da jeg er vant med sideroret/styring av hjulene på venstre hånden under taksing). Fordelen med dette er at jeg kan trene det jeg lyster på å fly med sideror på venstre hånden samtidigt som at jeg har alle refleks reaksjonene inntakte på høyrehånden om det krevest. Altså jeg ville valgt å bruke sideror på høyre hånd når modellen ikke har balanseror og i tillegg mikset sideror mot balanseror om den muligheten foreligger, da jeg føler meg mest komfortabel med dette oppsettet da det gir meg ro i alle situasjoner. I tilleg så skal det nevnest at på større modeller så er det som regel balanseroren som blir brukt når det er brottom med å komme seg ut av en knepen situasjon. Her er det viktigt å nevne at all trening med bruk av sideror er god trening da en får bruk for sideroret på balanserors modeller under landing/take off og i acro øvelser (for ikke å si i de små 3D flyene der er det faktisk sideroret en bruker for å komme seg ut av trøbbel). Men på ditt nivå nå er det sansynligvis viktigst å trene inn refleksene i høyre hånd (så får du heller ta venstre hånd senere når du flyr fly med både side og balanseror).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Jeg ville valgt å ha sideror på venstrestikka. Når sideroret sitter i fingrene så blir du mye flinkere til siderorsbruk siden.

          Begynte å fly med balanserors trainer og brukte nesten ikke sideror annet ved take-off og kjøring på bakken. Skaffet meg så en elektro med kun side/høyde/gass og fikke masse trening med bruk av sideror med venstrestikka. Når jeg så gikk tilbake til traineren med balanseror så kom justering med sideror automatisk og flyging i sidevind ble mye enklere.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment

          Working...
          X