Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterilading i bil under kjøring ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterilading i bil under kjøring ?

    Ser at begge mine laderinstruksjoner (Ultramat 25 og Hobbico "Quick field Charger mkII) sier at bilen skal være stoppet under ladning, er grunnen at billaderen gir for høy spenning i drift , 13V +++ ?
    Eller er det at kablene til sigarett-tenner ikke kan levere nok strøm (Kan jo ha et eget ladeuttak(Selvlaget) i cupèn)

    Er det noen måte og omgå dette på, eller finnes det en duppedings som eventuellt fikser dette problemet ?

    Hadde jo vært greit å kunne lade mens man kjører til, ja der man skal fly... ?
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

  • #2
    Det sier instruksjonene til Schulze 330 laderen min også men pussig nok fungerer den utmerket i bilen med motoren igang, og det gjør også de andre laderne jeg har brukt de siste 10 årene.
    (Jeg lader alltid på vei til feltet)

    Sigarett tenner uttak er upålitelig styggedom som bare fungerer til du legger inn 3. giret og kommer borti ledningen, har sluttet med det etter at den siste sigarettenner pluggen min smeltet. Legg heller opp en minst 2,5mm2 kabel (med sikring!) direkte fra batteriet med en skikkelig kvalitetsplugg i enden så du får skikkelig kontakt.

    Comment


    • #3
      Når bilen står og går, så lader dynamoen slik at driftspenningen er på rundt 14,8 volt, hvis alt virker som det skal. Det er vel dette det er tenkt på når det står det at laderen din ikke må kobles til bil under drift.

      Om det finnes ustyr som leverer "ren" 12 volt, så finnes helt sikkert det. Det er det sikkert folk her inne som har mere erfaring om.

      Kablenene i sigarett-utaket har ingen problemer med å å levere strøm med hensyn til kabeltykkelse.

      Enkleste løsningen er vel å lade før du kjører avgårde, og kanskje under den kaffekoppen før flyving
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Korrigering til lade spenning på bil: 14,8V tilhører sjeldenheten og vil vel kun oppstå hos det som har spesielle spennings regulatorer på dynamoene sine (t.d. har jeg 15,1V regulator på min Capri 2,8i, noe som blir til 14,4V etter en diode skiller som er montert i den bilen. Jada dette har med Bilstereo å gjøre, en annen dyr hobby ).
        Normalt så vil det ikke oppstå ladespenninger stort over 14,4V (som er det ideelle ved ca 20 grader C), men dessverre så lader alt for mange biler helt ned i 13,8V (holder egentlig ikke i kalde norge). Uansett så er problemet todelt:
        1. Laderen takler ikke så høye spenninger og kan bli ødelagt (t.d. min Apache Lipo lader (max 13,7V inn).
        2. Lade elektronikken kan bli forstyrret av den konstant varierende spenningen under start, kjøring og stopp. Noe som kan gjøre peak deteksjon til rene lottoen på endel ladere da de ikke rekker å korrigere sin egen utspenning hele tiden (t.d. min Simprop Intelli Controll V2 har vist seg upålitelig i bilen med motoren i gang. Resepten der har vært å starte ladingen etter bilen har startet og ikke stoppe bilen før ladingen er avsluttet, eller lade før eller etter kjøring).

        Tilslutt så må jeg si meg enig i at det kan være lurt å legge opp en egen sikret kabel fra batteriet til strøm uttak for lading kjøleboks etc (her vil jeg si at det ikke bør brukes vanlige sigarettenner uttak da disse som regel er dårligt egnet til mye strøm over lengre tid, bruk ett dedikert 12V uttak og sigarett tenner plugger med kombi spiss så får en en god kontakt). Selv om dette som regel ikke nødvendigt, så reduserer det belastningen på bilens eget strøm nett (som ofte er utreknet etter spenning med motoren i gang, noen biler har helt latterlig tynne ledninger til sigarett tenner uttaket og andre har vanvittigt tykke ledninger, mere lotto altså da jeg tror folk flest ikke aner hvor tykke kablene er bak dashbordet). En indikasjon på om dette er nødvendigt er om sigarettenner pluggen er varm under bruk, da det indikerer overbelastning på systemet eller dårlig kontakt (kansje mest det siste skal jeg være helt ærlig).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Men mye kan jeg lade mens bilen står stille og den ikke har vært i gang i mellom? Laderen trekker 1,2A
          Simen

          Why drink and drive, when you can fly so high?!

          Comment


          • #6
            Du skal lade noen timer før batteriet er tom ved forbruk på 1,2A. Tror ikke du skal bekymre deg over å lade med motoren av, der er plenty strøm om alt er i orden.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Det var det jeg egentlig trodde siden man legger ved sånne ladere.

              Det er vel egentlig pappa som er mest bekymret
              Simen

              Why drink and drive, when you can fly so high?!

              Comment


              • #8
                Vær oppmerksom på at om du tapper ned et bilbatteri og lar det stå en tid før det lades opp igjen, så reduseres levetiden på det. Bilbatterier er laget for å topplades hele tiden, og liker svært dårlig å bli tappet ned. Derfor bør du kjøre motoren rett etter at du er ferdig med flydagen.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Mossie69
                  Vær oppmerksom på at om du tapper ned et bilbatteri og lar det stå en tid før det lades opp igjen, så reduseres levetiden på det. Bilbatterier er laget for å topplades hele tiden, og liker svært dårlig å bli tappet ned. Derfor bør du kjøre motoren rett etter at du er ferdig med flydagen.
                  Eller enda bedre, kobl på en bil lader på bil batteriet så det kommer opp i topplading (kan fort ta ett døgn), da dynamoen ofte ikke får tid til å lade opp batteriet (15 min gange til og fra jobb/bane er ikke nok til å lade ett bilbatteri). Dette med å koble på en batteri lader på bilen for å toppe bilbatteriet bør gjøres ca 1 gang i kvartalet /ihvertfall 1 gang i september, 1 gang i jula og 1 gang rett før påske, da har en garantert friskt og langt levende bilbatteri.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X