Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel som "separerer" seg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel som "separerer" seg

    Jeg har et problem med fuel som har separert seg. Jeg har fire 5 liters kanner stående, to uten nitro og to 5% nitro. Jeg oppdaget i går at fuelen som innholder 5% nitro har "separert" seg. D.v.s at det hvite klumper som har samlet seg i bunn av kannen, omtrent på størrelse med erter. Dette problemet er kun på fuelen med nitro. Fuelen er kjøpt for to år siden. Fuelen er uåpnet, og er oppbevart i en tørr kald kjeller.
    Noen som har hatt lignende problemer? Er fuelen fremdeles brukbar? Er det noe som kan gjøres for å "blande" den igjen?
    Ønsker ikke å oppgi merket på fuelen, men den inneholder 20% mineralsk olje.
    Takker for alle svar.

  • #2
    Ønsker ikke å oppgi merket på fuelen
    Nei, må jo ikke finne på å advare andre mot fuel som separerer seg.

    La oss heller starte en gjettelek.

    Jeg tipper EEO.

    Comment


    • #3
      Tror det var noen topicer om dette på forumet som sa at EEO fuel kunne lage slik "snø" når det var kaldt......så vidt jeg husker var det ufarlig.
      Men det er helt sikkert folk som vet her på forumet...
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Ønsker ikke å harselere med EEO fuel her, men nå er det dessverre fakta at EEO fuel bruker bare mineralsk olje fra ricin-planten (selve bønna/bæra blir presset og ut kommer olja, ricin-gifta som terroristene bruker kommer fra samme planten, men er etter all sannsynlighet fjernet fra oljen). Fra spøk til alvor. Denne snøen som du ser er oljen som klumper seg på små fibrer som følger med oljen når denne presses. Snøen dannes når fuelen blir kald. Fikk tips fra Hobbyshop (de selger denne fuelen) i Trondheim om å sette fuelen i varmt vann for så å sile den gjennom kaffefilter. Så gjort, men klokelig nok utprøvd på en motor jeg ikke var så redd for. Motoren startet og gikk greit, men gikk varm og magert selv om dysenåla ble skrudd nesten av forgasseren. Motoren mistet etter dette så mye av kompresjonen at den ikke ble brukbar. Mitt råd er ikke prøv engang å kjøre motoren med "klompefuel". Kost heller på ei ny kanne fuel og da helst av et annet merke, men skulle du kjøpe EEO igjen så lagre den i romtemp. Ikke verdt å være grådig.

        Comment


        • #5
          mineralsk olje fra ricin-planten
          Mineralsk olje???? Det er vegetabilsk olje. Man skal ikke sile bort oljeklumper, da blir oljeprosenten i fuelen mindre, i kald rom klumper oljen sammen, og det er renhet i castorolje hvor hårene fra frøkaplser er ikke helt fjernet ved rensing. Det finnes kvaliteter i renhetsgrader i castorolje etter hvor mye de inneholder hår og om de er varm- eller kaldpresset. Det beste du kan oppbevare fuelen i romtemperaturen så det ikke utvikler klumper. Hold korken tett! I vinter er EEO fuelen ikke god, så hold fuelen varm i bilen eller i klubbhuset når du skal fly ute på feltet.

          Jeg har brukt selv 5 liter EEO fuelen i 6-7 år uten problem da jeg oppbevarte den i soverommet mitt. Jeg handlet ofte hos Hobbyshop i Prinsengate da jeg bodde i Tr.heim...

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Jada,jada! Vegetabilsk olje. Akkurat som olivenolje, ikke sant . Tror ikke at EEO er en dårlig fuel, så lenge du holder den varm. Bare synd at den klomper seg når temperaturen kommer ned mot 0-5 grader. Fuelen er da etter min erfaring ødelagt, og skader motoren du bruker den på.

            Comment


            • #7
              Slik er det i alle fuel-typer med castor fuel der oljen er kjemisk utvinnet og ikke fysisk presset slik man gjorde tidligere. Dette har ingenting med EEO å gjøre.... Hvorfor ikke bruke en fuel med syntetisk olje? Med dagens gode oljer har du rikelig med smøreegenskaper og du slipper nedsoting av motoren slik du får når castorolje forbrenner.


              /Tom Erik Smedal
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Takk for alle svar. Jeg har nå prøvd å varme opp fuelen ved å sette fuel kannene i varmt vannbad. Dette ser ut til å ha fungert, fuelen ser nå helt fin ut igjen. Men, jeg ble veldig skeptisk til å bruke fuelen etter å ha lest erfaringene til "Ørn-Bjørn & Jørn". Samtidig kan jeg ikke se noen grunn til at fuelen skulle være ødelagt..... men det kan jo bli en dyrkjøpt erfaring.

                Noen som har en fuel å anbefale? (som ikke har kulde problematikken, slik den jeg bruker nå). Ønsker en fuel med 5% nitro og et oljeinnhold på 18-20%, kan godt være syntetisk. Jeg bor litt i "utkanten", hvordan er det å bestille fuel over internett? frakt, pris o.s.v.

                Takker for alle svar så langt.

                Comment


                • #9
                  De fleste av oss som flyr litt hardt med helikopter bruker en blanding på 15-20% nitro og 13-18% god syntetisk olje. For mye olje reduserer effekten og øker kostnadene. Til normalt bruk er en 5% Nitro og 15% olje mer enn godt nok. På http://www.jerofuel.no/ finner du mye bra informasjon om fuel.

                  /Tom Erik
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Nitro
                    Jeg har nå prøvd å varme opp fuelen ved å sette fuel kannene i varmt vannbad. Dette ser ut til å ha fungert, fuelen ser nå helt fin ut igjen. Men, jeg ble veldig skeptisk til å bruke fuelen etter å ha lest erfaringene til "Ørn-Bjørn & Jørn". Samtidig kan jeg ikke se noen grunn til at fuelen skulle være ødelagt..... men det kan jo bli en dyrkjøpt erfaring.
                    Opplevde akkurat det samme som det du skriver "Nitro". Fuelen ser bra ut og snøen er smeltet tilbake til olje igjen, MEN hvorfor ta risken ?
                    Hvorfor riskikere en motor som kanskje koster tusenvis av kroner når ei kanne fuel koster kanskje 200 kr (EEO). Jeg anbefaler deg å kjøpe ei kanne fuel med syntetisk olje og levere tilbake kanna med fuel i butikken. Jeg fikk til og med pengene tilbake for fuelkanna da jeg forklarte at jeg prøvde ut det Hobbyshop sa, men ødela motoren. Et lite plaster på såret og faktisk noe jeg ikke forventet av Hobbyshop. Bare de ikke selger akkurat denne kanna til en annen person så.

                    Comment


                    • #11
                      Tja, her er en viktig ting å tillegge. Om en har fått snø i kanna og varmer den opp igjen så er det viktigt å vende å snu på kanna så en er helt sikker på at oljen har blandet seg ordentlig inn igjen. Under ingenomstendighet skal en sile fulen når der er snø på kannen, da det som nevnt tidligere er oljen/voksen en skiller ut og en sitter igjen med ful uten tilstrekkelig smørning. Om en har varmet opp fulen i vannbad og der fortsatt er fremedlegmer i fulen, bør den brukes til noe annet enn fuel til modellmotorer.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Vil legge til at jeg prøvde fuelen som ble varmet opp i vannbad både med og uten siling gjennom kaffefilter. Motoren oppførte seg like rart og gikk like varm. Anbefaler å levere tilbake fuelen eventuelt på en miljøstasjon. Ellers så kan en jo høre med forskjellige spritkonger om de er villige til å gi en bra pris for kanna di. Bare ikke bruk den på motorene dine.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
                          Motoren oppførte seg like rart og gikk like varm.
                          Motoren harker og går ujevn pga variende blanding som f.eks mer eller mindre olje og fuel hver for seg i samme fuelslangen fra tanken til forgasser. Castorolje er ikke like god som selvblandete 2 taktolje, da castorolje er klassifisert som vegetabilsk fetolje og har tungt for å blande seg med fuel like rask som andre typer oljer.

                          Etter du har fått klumpene oppløst ved oppvarming, så er olje ikke fullstendig blandet, så må du riste fuelen godt og la den stå i halvtime slik at olje er godt blandet sammen med fuelen.

                          Selve fuelen er ikke ødelagt...

                          Det har jeg gjort hver gang jeg lager egen fuel til mine modellmotorene (Dieselfuel), så kan jeg ikke bruke fuel med en gang før om halv time pga kjemikaliene er ikke helt oppløst og godt blandet sammen med det samme.

                          Jens Eirik

                          Comment

                          Working...
                          X