Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prøver igjen: Justering av OS 50SX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Prøver igjen: Justering av OS 50SX

    Hallo
    Prøver igjen da det var heller tørt med svar sist jeg prøvde å få noen gode råd om følgende:
    Har en OS 50 SX som står i et 46 size acrofly (Venus 40)
    Motoren er montert med sylinder horisontalt og har Pitts style potte montert. Den er nå innkjørt.

    Den starter på første flikk, sviver bra på tomgang og full gass men når jeg flyr og throttler ned til ca halv gass fusker den. Den stopper ikke men (ikke ennå iallefall) men det høres ut som det er rett før. Må throttle forsiktig opp for å få den i jevn gange igjen. Hva skal jeg justere på og hvilken vei?
    Propellen

  • #2
    Re: Prøver igjen: Justering av OS 50SX

    Da har du for fet blanding under tomgang tror jeg. Se på eksosen, er det mye røyk og mer olje ut av eksos, så skal du justere blandingskrue for tomgang (liten skrue som står midt på trommelspjeldet for høyre) 1/8-1/4 tørn mindre. Lite eller ingen røyk, skru mer blanding 1/8-1/4 tørn.

    Riktig justert så skal den gi jevn tomgang og lett å få full gass når trottle åpnes med en gang..

    Ikke rør hovedysenål (står på venstre side på forgasseren) så lenge den går jevn på full gass med modellen på 45 grader opp (nesa opp).

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Grunn-innstilling:
      Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

      /Tom Erik
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Siden du sier du har pitsstyle potte på står vel motoren med sylinderen ned. Det er da lett for at tanken blir plassert litt vel høyt i forhold til spraybaren i forgasseren. Tanken skal under ingen omstendighet være plassert med mere enn 1/2tanken over spraybar (helst med ca 1/3 av tanken over spraybar).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Sylinderen står rett ut til siden. Tror tankplassering er ok iforhold til forgasse
          Propellen

          Comment


          • #6
            Selfølgeligt. En vakker dag skal jeg lære meg forskjellen på vertikalt og horisentalt, det er enten det eller å sjekke at hjernen er koblet til når jeg svarer.
            Uansett så er det litt av den samme problematikken da og, men er det ok, er det ok.
            Det som tydeligvis skjer er at du med en rett justert motor på bakken, har en tomgangs dyse som blir for rik i luften (for motoren svarer vel fint om du gjør tilsvarende manøver på bakken med varm motor?).
            Pluggen er en faktor som det er viktigt å ha kontroll over i en slik sak, den burde kansje være ett hakk varmere?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Den går fint på bakken over hele registeret, det er oppe i luften problemene begynner. Tviler på pluggproblemer. Det er nok et dyseinstillingsspørsmål. Modellen er ganske klissen når jeg kommer ned. Må kanskje prøve å magre den litt på tomgangsdyse?
              Propellen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Propellen
                Den går fint på bakken over hele registeret, det er oppe i luften problemene begynner. Tviler på pluggproblemer.
                Motoren blir kaldere i økende fart så den vil fuske pga ikke nok varme i pluggen. Så derfor skift nr. 1 varmere plugg.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Bruker nå en OS firtaktplugg, hva med å bruke OS #3?
                  Propellen

                  Comment


                  • #10
                    OS #3 er for motorer opp til 0,40 så jeg ville heller gått for OS #8.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Enig med Superstar40 OS #8 er vel allround pluggen for det meste mellom 40 og 61. Ville testet med den først om du ikke har gjort det. Under vinterflyving har vi hatt sukse med og bytte til A3, men skulle ikke være nødvendig nå.
                      Ville montert #8 plugg og gjort noe seriøs jobbing på tomgangsdysa, skru den inn til du merker at motoren ikke makter og ta seg opp i turtall igjen
                      og skru den forsiktig ut igjen til du har fin throttelrespons Skrur du inn tommgangsdysa betraktelig så må antagelig du gi den litt mer på hoved dysa.

                      Sitter med samme følelse som Motorboy....for fet tomgangsdyse. Motoren har høyere turtall i lufta, kombinert med mer effektiv kjøling gjør at den surner og får problemer med og ta seg opp i turtall igjen etter nedtrottling.

                      Utrolig mange motorer og høre som går på for rik tomgangsdyse, har slitt med det samme selv....skru på tomgangsdyse var skummelt liksom.
                      Håper jeg har overvunnet skrekken nå etter diverse motorkutt.

                      Plug
                      mvh MM

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Propellen
                        Bruker nå en OS firtaktplugg, hva med å bruke OS #3?
                        Synest du tar litt i når du bruker en OS F i en 50 2 takter (veldigt varm 4 takts plugg). Normalt så går denne motoren på OS 8 eller A5 (OS: A5-8-A3 er vel fra medium kald til varmt plugg valg på denne motoren). Er vi helt sikre på at den surner? Det kan vel ikke være pits potta som gir for lite eksos trykk til tanken hved halvgass? (hvet at det er en litt søkt tanke, men..).
                        Om du tør kan du prøve å magre ned tomgangen til en risky mager innstilling og passe på å ikke trottle ned lengre enn til halv gass før du er på en garantert ok final, da vil du jo kunne teste om halvgass trottle responsen blir bra (har gjort dette selv engang, men det var med nød og neppe flyet kom helt ned igjenn, velg en fin dag å gjøre slike stunts på ).

                        Ett annet triks jeg har lest om i slike situasjoner (der motoren blir overkjølt) er å redusere luft gjennomstrømningen rundt motoren (tenker da på å minske luft inntakene til cowlingen). En i klubben måtte en gang gå så langt som å vikle sølvpapir rundt toppen på en 30 størrelse motor for å få den til å gå greit om vinteren.

                        Først ville jeg nok ha prøvd en gradvis innstramming på tomgangsnålen. Jeg ville tro den F pluggen gjør at du faktisk kan kjøre med en noe for rik tommgang da den er varm og tåler mye mere fuel på tomgang enn en 8 plugg. Dette vil i såfall gjøre mellomgassen for fet. Stram inn tomgangen til den trøbler og se hvor mye det utgjør i fra dagens innstillinger, er det endel å skru kan du prøve deg midt i mellom som en start. Tilbake melding ønskes takk.

                        OBS. Forandr kun en parameter av gangen.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          For varm glødeplugg fører til feil tenningspunkt dvs for tidlig tenning og ikke enkelt å få den til å fungere riktig.

                          Tenk på at når du brukte OS F er det samme måte som du brukte pluggklypa på en motor med OS 8 og stiller den fet uten den stopper. Så lenge den går fint med fet blanding og fortenning ikke så tidlig pga kjølende effekt fra fuelen. Tar du pluggklypa vekk, stopper den. Klart?

                          Med riktig plugg får du full kontroll over din motor og justerer blanding med full gass og noen knepp tilbake med modellen opp i 45 grader.

                          Sett modellen på bakken. Ikke rør hovedysenål!

                          Still den i halv gass, så juster tomgangsblanding til den går jevn, da vet du at du nærmerer til riktig blanding. (hensikten med den at motoren ikke stopper når du skal sette den til tomgang pga fet blanding).

                          Så still den til tomgang, så juster igjen tomgangsblanding til den går jevn. og prøv å gi gass om den ikke lager tull..

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #14
                            Takk for alle svar
                            Skal ut på stripa idag hvis jeg får tid. Været er iallafall bra nå.
                            Skal prøve ny plugg først, deretter vil jeg skru inn tomgangsdysa 1/4 omdreining mellom hver tur og prøve meg frem.
                            Propellen

                            Comment


                            • #15
                              Da ble alt så mye bedre

                              Etter ukevis med travle tider og dårlig vær fikk jeg endelig kommet meg ut på stripa idag. Hadde gått til innkjøp av OS #8 plugg samt justert tomgangskrue helt inn og deretter 1 omdr. ut. Første tur viste en viss bedring. Lande og 1/4 omdreining inn (magrere) på tomgangsdyse. Nå kjennes det bra ut. Kanskje 1/4 til neste gang for å se hva som skjer...
                              Propellen

                              Comment

                              Working...
                              X