Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er krasj døden på potta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er krasj døden på potta?

    Når man dessverre må være hjemme noen dager på grunn av høstforkjølelse kommer de filosofiske tankene snikende. Det blir jo heller ikke bedre av at helgene går med til å jobbe og ukedagene er jobb og aktiviteter med ungene hvilket betyr at modelflyging foregår kun opp i hodet men du verden så bra man flyr der .

    Har begynt å tenke/filosofere over alle de krasjene man har hatt gjennom de 2 siste årene som modellflyger. Alle utenom 2 krasj kunne vært unngått hvis man hadde vært en bedre flyger, litt mere konsentrasjon i gjerningsøyeblikket og kansje tenkt igjennom hva man faktisk skulle gjøre.

    Har stort sett lært av mine krasj, når man har tenkt igjenom hva man gjorde så har man sett at hadde man endret litt på stikkebruken, kombinert stikkene litt anderledes eller at man er for fersk til å utføre de øvelsene så ville de ha gått bra.

    Det blir på mange måter som ellers i livet - at av suksess lærer man ingenting mens av feil lærer man mye. Man får jo også god trening i å reparere fly noen som vil komme en tilgode når man får lyst til å bygge.

    Dette innlegget er vel ment som en trøst til meg selv samtidig som en oppmuntring til alle de der ute som har/kommer til å krasje.

    Gleder meg til at helgejobben blir ferdig, at fotballsesongen tar slutt og at man kan dra ut å fly med fare for å kræsje
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    viktig å lære av sine feil... jeg bruker limet litt her å der, kjekt for å fikse ting i huset, og f.eks lime fast ledninger i taket... brukte lynlimet til det her en kveld, hadde på litt mye, så det falt en dråpe og traff helt i innerkant av øyekroken.... halv cm lengre til høyre, så trur jeg det ene øyet mitt hadde slitt litt i dag....
    så ikke lim over deg, eller bruk briller.....
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

    Comment


    • #3
      Hmm eh... krasj ja.. jeg tror jeg er fæl på det, men det er bare små elektromodeller da . Tenk så mye lenger Vertigoen hadde holdt hvis jeg ikke hadde flydd limbo mellom hestegjerdet(uten hester inni såklart), det gikk bra første gangen, men ikke andre . Men den var for tung alikevel. Så nå er ny på byggebordet, selv om det er håp for den gamle ennå så blir den så tung at det ikke er vits i å reparere før den nye er mos.
      Jeg har ennå ikke krasjet Readyn eller Jupiteren, og Dobbeldekkeren (Duo 40) krasjet pga. batterikontakten, så der lærte jeg noe der også. Og Summiten var vel min egen feil.

      Også var det det med lim da. Pappa har brukt Epoksyen min til å feste "dørlisten" på bilen(dere vet den listen som er helt nede ? ikke sant?), og til å lime fast noe sånt tapetgreier på gipsplatene i taket. Mammma har brukt CA-limen til å lime fast knottene på en sån dings man setter gryter på når de er varme. Søstra har lånt lim til å lime noe på en tre-eske. Og jeg bruker det til fly . Ingen her i huset kan si at hobbyen min ikke er nyttig.

      Comment


      • #4
        Hei Superstar40

        Oouu...Kjenner meg godt igjen din filosofering

        Tenker tilbake til mine krasj og finner meg selv igjen i mye av det du beskriver. Har også tenkt endel på hva jeg kunne gjort anerledes.
        I selvransakelsens ånd må jeg innrømme at alle krasjene kan jeg takke meg selv for. Ladekrasj, fingerfomling og kjekkaseri.
        Ikke for at jeg skulle vise meg frem for noen, men jeg har kommet frem til at jeg mister respekten for fysikkens harde lover når det går bra litt for lenge. Alle mine krasj er i bunn å grunn bare tull fra min side og kunne vert unngått hvis jeg hadde vert litt mer strukturert.
        OK, av og til må man "ta i litt" for å komme videre, men planløs flyging ender som regel i tullball, har gjort det for meg iallefall.

        For å trekke en parallell så kjøpte en gjeng noen elektro touringbiler for å kjøre innendørs om vinteren. Å slædde rundt på et flatt gølv var moro i ca. 10 minutter. Vi bestemte oss fort for å legge ut en bane....da ble det morro da... Tror det er litt slik med modellfly også. Jeg trenger å bli litt mer strukturert og ha en plan for flygingen. Har kjøpt ett større acrofly og vil ikke sende den i bakken bare pga. usammenhengende manøvre.
        Her skal det trenes målbevisst! Tror det blir mye mer morro og letter å måle fremgang.
        Hvem vet, kanskje man kan driste seg til å bli med på en konkurranse en gang
        Mvh

        Olav Lund

        Comment


        • #5
          viktig å lære av sine feil...
          Men viktigst å lære av andres
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Det er i absolut det billigste
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment

            Working...
            X