Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skoling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skoling.

    Jaja.. etter tre timer på Ringo(som er den lokale hobbysjappa her i Ålesund), jeg er der de tre siste skoletimene på fredagene(noe sånt skolegreier), har jeg skaffet meg to nye elever . Jeg fikk ikke mer en en forrige gang.
    Så da vil jeg gjerne vite hvordan jeg skal gå fram hvis dere skjønner. Jeg er altfor slurvete med å forklare hva som skjer når man drar i stikkene før vi begynner å fly.

    Så hvis noen gidder å fortelle meg hvordan dere bruker å gå fram når dere skoler hadde det vert fint .

    Rotete skrevet, men, men.

  • #2
    Så det var dit du ville før vi ble avbrutt før i kveld
    Det viktigste er å ta deg tid til å forklare og vise hva som skjer når en drar i stikkene. Høyderor skjønner de aller fleste veldigt fort, ett obs er at mange har slikt hastverk med å få flyet i luften at de tar det for bratt opp og staller det, forklar hva som skjer og hvordan en kommer ut av det om en har dratt vel bratt opp. Sideror trenes best som takse trening for å bli vant til å styre flyet på bakken og under take off (det er en fin måte å demonstrere krysstyring når en flyr/takser mot seg selv). Det ikke noe vits i å legge for stor vekt på sideroret, annet enn forklar bruken med styring på bakken og at det hovedsakligt er der for å vri nesen i rett rettning under landings innlegg (acro er ikke tema de første timene). Det som er viktig er bruken av balanserorene, vil våge påstanden om at de aller fleste nybegynner krasjer skyldes feil balanserors bruk. Her er det viktigt å få frem at balanserorene ikke skal svinge flyet, men "vippe det delvis over på siden, her er det viktigt å forklare at balanserors stikken ikke skal holdes over i sving lengre enn at flyet har lagt seg i den posisjon som en ønsker (litt over for en rolig sving og mye over for en krapp sving), jeg bruker å si at en nybegynner gjerne kan bruke balanserors stikken støtvis, slik at flyet legger seg over i flere trinn (dette for å unngå over korrigering). Da kommer bruken av høyderor inn igjenn, der det er viktig å forklare og vise at det faktisk er høyderoret som svinger flyet når balanseroret har lagt flyet over, her er det ok å løfte opp flyet og vise hva som skjer ved å lissom fly det forrann eleven.
    Tillegg: Husk å forklare hva som skjer når man flyr mot seg, at balanserorene går "feil vei" eller krysstyring som jeg kaller det.
    Det er sånt som kan være greit å trene på simulator. I tilleg så gjelder jo det samme på ryggflyging (høyderoret) men det er vel ikke det første man prøver

    Tilslutt så er det første en gjør før en tanker opp og monterer vingen, er å ta en kontroll med overføringer og hvordan det ser ut inne i flyet (skal se bedre ut enn dine fly Niklas ) for så tilslutt å grov teste tyngdepunktet på flyet, da første er det klart til tanking, justering av motor, tillpassing av trainer stryring og så fylle opp tanken igjenn (jeg bruker å ta opp flyet for å få trimmene på styringen korrekt oppsatt før jeg tilpasser trainer styringen).

    OBS. Husk å repeter balanserorene og hva som skjer om en holder på balanserors stikken når en skal svinge (slow roll over i døds stup er stikkordet her).

    P.S. Siste råd, ikke la seg stresse av at en skal lære noen noe. Går ting ikke etter planen så må en bare bryte av som en vanligvis ville eller starte på nytt. Eleven har ikke mye nytte av en super stressa innstruktør med nervene utenpå som prøver å putte alt inn i elevens hodet på engangang (bin there, done that ) og om du føler deg sliten av å konsentrere deg om ett fly du egentlig ikke flyr (kreves faktisk mye trening før en blir vant til det), så ta pause, ta ned flyet og la eleven drive litt taksetrening uten trainerstyring så han har noe å bedrive tiden med til du har fått kriblingen ut av kroppen (still krav til eleven, han skal prøve å få flyet til å gå på en rett linje fra ene enden av flystripen til den andre som take off trening).
    Lykke til og ring etter hjelp om du føler det trengs, skal komme om jeg har muligheten.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      En veldig viktig ting er vel å forklare hva som skjer når man flyr mot seg, at balanserorene går "feil vei".
      Det er sånt som kan være greit å trene på simulator. I tilleg så fjelder jo det samme på ryggflyging (høyderoret) men det er vel ikke det første man prøver
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        ehm.. hva mener du med at mine fly er "littegrann" rotete inni?
        Det er da bare ledningene som ligger hulter til bulter(jeg har hørt at de kan skape forstyrrelser hvis de ligger pent smmmenbuntet )
        Han første hadde bare slengt motaker å batteri nedi flyet, så der måtte vi fram med lynlim, skumplast og maskeringsteip. og på toppen av det hele gikk alle ror feil vei.

        Comment


        • #5
          Der ser du hvor viktig den tekniske utsjekken er.
          En veldig viktig ting er vel å forklare hva som skjer når man flyr mot seg, at balanserorene går "feil vei".
          trodde det var dekket med dette utsagnet her
          det er en fin måte å demonstrere krysstyring når en flyr/takser mot seg selv
          Men det viser vel bare det faktum at det en leser som en selvfølge kan være ufulstendigt for en annen. Takker for innspillet erlend (har lagt det til ovenfor).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Ehh... du har helt rett VM, fikke ikke med meg betydningen av setningen din sånn i farta

            En ting jeg tror er lurt å lære med en gang er å bruke sideror også i svingene (hvis flyet har det da).
            Hvis man ikke lærer det med en gang kan det være vanskelig å bli vant til å bruke sideroret. Jeg brukte det ikke da jeg lrte å fly og jeg klarer ikke helt å bruke det riktig nå.

            Og ja, jeg svinger som en kråke om ikke er så alt for redd for bakken
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              Dette med sideror er en ting som vi alle takler forskjelligt. Min erfaring er at det blir for mye for eleven å forholde seg til sideroret i tillegg til resten av kontrollene. Derfor har jeg sagt at sideror er en ting som en trener opp etter att en kan ta og lande selv (eventuelt tørr trene med taksing, noe som jeg sterkt anbefaler), for ikke å bli en evighets elev. Jeg poengtrer viktigheten av siderors bruk, men må nok dessverre si at med enkelte unntak så gidder ikke folk å trene på taksing/siderors bruk før de skjønner det er tvingende nødvendig lærdom for å ta av og lande trygt i sidevind, selv da er det mange som reserverer seg med å si at det ikke er flyvær når vinden er noe på tvers av banen og så setter de seg med kaffen og klager på været.
              En ting til som kan være ok å trene på er side slipping, kunsten å fly med sideroret ene veien og bruke balanaseroret andre veien for å holde vingene horisentale. Dette brukes for å bremse opp ett fly som kommer litt for fort inn for landing eller for å "krabbe" opp mot vinden under landing.

              Til slutt så vil jeg si at siderors bruk har med trening og selv disiplin å gjøre, en blir kun så god som en er villig til å innvestere tid på trening til. Ett eksempel er meg selv, etter en periode med lite flyving blir det gjerne til at jeg stortsett kose/tulle flyr uten annen trening enn landings treningen min. Dette medfører at jeg fort oppdager at jeg ikke er i stand til pene kordinerte svinger inn i og ut av sterk vind (det er da en ofte trenger sideroret for å få flyet rundt svingen) og at landingene mine blir mindre pene når sidevinden slår til. Hvorfor? Jo fordi venstre hånden min er ute av trening og derfor har dårlig koordinering med høyrehånden. Løsning? Sette av fligth nr 2 til siderors trening hver gang jeg flyr utover høsten. Hvorfor ikke mere? Fordi at etter første turen har jeg fått revet av meg det værste og på den andre turen er jeg ennå ikke sliten og lei, en bør variere treningen så en ikke mister konsentrasjonen og går lei, for da er treningen lite verdt. Før noen tror jeg er ekspert pilot og har kjempe peil, må jeg få avkrefte dette med engang. Jeg er kun en normal sports pilot som ikke kan fly ett vingtreff programm engang, men har holdt på i en 8 år og prøvd litt forskjelligt i tillegg til å være innstruktør i klubben vår. Jeg er vel en nokså gjennomsnittlig pilot som i likhet med de fleste har problemer med å fly i en rett linje (prøv selv å bestem deg for å fly i en rett linje på en bestemt høyde og se hva som skjer ). For den som er bestemt på å forbedre seg så er det ingen vei uten om minst 3 trenings dager i uka, jeg bruker å si en dag i uka for å vedlikehode det viktigste tingene, to dager i uka for å vedlikeholde alle kunskapene og minst tre dager i uka for å bli bedre. I likhet med alle andre ting her i livet, må en bruke tid og resurser på å bli flink til det en holder på med (gjelder alt fra matte til sex)
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #8
                Enig i det meste, men jeg mener at det er viktig å lære å bruke sideroret før balanseroret...
                For det første så er det ikke alle fly som har balanseror, for det andre så vil jeg påstå at det er enklere å nødlande uten å miste for mye hastighet med sideror enn balanseror da endel har en tendens til å dra for hardt i stikkene og mister mye verdifull fart og tid...
                Skal du f.eks. fly endel fly riktig (f.eks. Cub) så MÅ du bruke sideroret aktivt. Disse flyene henger ellers med halen og de mister flyt og retning... Ikke pent å se på, og ved motorstopp har man et problem...
                Endel seilfly trenger aktiv bruk av sideror for å kunne fly skikkelig også.

                I tillegg bruker jo de færreste balanseror ved taxing.....

                Og en feil mange nybegynnere gjør er å stå med "nazihilsen" på stripa... Venstrehånda rett frem og høyrehånda 6 tommer inn i magen.... Full throttle og fullt høyderor.. 10 bortover stripa... koser gresset med halen, nesen rett opp mot Guds føtter.... Oi... Ingen hastighet gitt... Ihvertfall ikke oppover.. "Nazihilsenen" gjør at "Herr Flick" kommer og avslutter hele flyturen med at modellen slår hjul vingetipp->nese->vingetipp->hale->osv... Sånne manøvere gjør seg veldig bra i turn (fra 8 poeng og oppover ca..), men ikke i modellflyging...
                Ganske fascinerende å se på, men ikke særlig nyttig eller billig....

                Tren derfor mye på taxing og take-off (og etterhvert) landing....

                Balanseroret er noe "alle" greier å bruke, men sideroret er det mange som ikke takler... Tren derfor likegodt på bruk av sideroret først som sist... Jeg får angst av å se fly som gjeiner, skaver og krenger rundt på himmelen som kråker som har spist gjærede epler... og ikke vitner om full kontroll!

                .... er i allefal min mening...

                Comment


                • #9
                  Takker for gode råd. ut i uka skal vi kansje prøve å fly.
                  Han ene jeg skal hjelpe nå gjorde akkurat det Alfalfa beskrev, i tillegg til at alle servoer gikk feil vei.(untatt sideror.)

                  Comment


                  • #10
                    Jeg skal skjerpe meg med bruken av sideroret. Det må brukes mer aktivt og ikke bare nede på stripa.
                    Hvis jeg bare ikke hadde lært å fly på hang med en Zagi før jeg begynte med motorfly...
                    Jeg skabber meg rundt i svingene og danner et bølgeformet mønsterpå kryss og tvers av horisonten, må nesten legge flyet helt på rygg enkelte ganger (og nei, det ser ikke vakkert ut!).

                    .... er i allefal min mening...
                    Helt enig siderorbruk må mestres
                    Run, live to fly, fly to live, aces high!
                    Erlend Larssen

                    Comment


                    • #11
                      I litt vind må man bruke sideroret på Vertigoen veldig aktivt. Ekstrem siderorstrening.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ostnik
                        I litt vind må man bruke sideroret på Vertigoen veldig aktivt. Ekstrem siderorstrening.
                        Det samme med Wild Beasten (testa det i dag da noen venner absolutt ville ha litt underholdning selv om det blåste, men morro var det lell).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Kommentar til Afalfas innlegg.

                          De aller fleste trainere i dag er ikke konstruert for rent siderors bruk og er i så måte ofte bare flybare for erfarne piloter om kun sideror skal brukes.
                          Skjønner hvor du vil, men med utgangspunkt i det jeg akkurat skrev og tids aspektet med trainer kabel til elevradioen, har jeg valgt bort mye trening med sideror til fordel for kortere lære tid til solo flyging. Jeg oppmuntrer alle til å bruke sideroret aktivt og p.g.a. en stripe med mye sidevind så tror jeg nok de fleste tar poenget (spesielt dette med kordinert sideror/balanseror når en svinger ut av vinden). På modeller med kun sideror (der sideroret på mange måter oppfører seg nokså likt balanserorene på en balanserors modell) ser jeg ingen grunn til å bruke annet enn høyre stikke (mode 2) til sideroret, da en der bruker sideroret til å tilte modellen over og på samme måte som på ett balanserors fly bruker høyderoret til å faktisk gjennomføre svingen. Dette er i prinsipp samme manøver og da bør høyre stikke gjøre alt arbeidet med svingen, at en på enkelte balanserors modeller må/bør bruke kordinert sideror i tillegg forandrer ikke på dette. Sideror på venstre hånd er og blir en tilleggs kunskap en må trene på for å fly pent/riktigt, men er normalt ikke livsviktig for å fly modellen.
                          På den annenside kan en ikke trene for mye på siderors bruk (spesielt side slipping), men som sagt "mener jeg" dette er steg 4 i utviklingen som pilot, steg 1 er å kunne fly i 8 tall, steg 2 er å kunne ta av, steg 3 er å kunne lande og steg fire er å kunne bruke sideror i kombinasjon med andre ror i sving og under take off / landing (steg fire kan eleven trene på selv ute å være koblet opp til trainer styring ved å bruke tid på takse trening, dette vil da hjelpe eleven stort i trinn 2 og 3). Dette da som egen trening uten att læreren må stå der med sender og kabel, men kun fungerer som rådgiver under prosessen. Det er klart at om eleven ønsker det så kan en koble opp trainer styringen for de første forsøkene på side slipping, men det burde normalt ikke være nødvendigt da eleven kun trenger å legge seg en ekstra tabbe høyde opp før første forsøk.
                          Forøvrigt så står jeg fast på min mening om at taksetrening er topp siderors trening fordi en da venner seg til at flyet normalt svinger og ikke tilter når siderors stikka brukes (yaw trening altså), I tillegg så får en automatiske reflekser som gjør at en faktisk vil bruke sideroret under take off og landing (i hvert fall om en kombinerer side slipping trening med takse trening), takse treningen får inn automatikken og side slippingen hjepler med kordineringen. Der etter er det kun snakk om trening for å finpusse på ferdighene. For min egen del driver jeg å pusser ennå etter 8 år så det kan ta litt tid
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Er helt enig i at eleven selv kan trene på siderorsbruk selv, men han trenger bare å bli fortalt og minnet på hvor viktig det er!

                            For øvrig så er jeg kjempeglad for at dere tar dere tid og innvier nye folk til sporten vår! Det har utrolig mye å si at noen tar seg av og hjelper nybegynnere! All ros og ære!

                            Det er det jeg alltid har sagt.... Modellflyvere ER hyggelige mennesker!
                            Kommer du på fotballbanen som fersking så er det 21 andre mennesker som kjemper om å ta fra deg ballen fortest mulig... Snakk om nybegynnerhjelp! Hehe!

                            Comment


                            • #15
                              På WB-en er det ikke så gale. Naboen prøvde Vertigoen i litt vind en dag, og han hadde problemer med å fly den pga. at en må bruke så mye sideror .

                              Er helt enig i at eleven selv kan trene på siderorsbruk selv, men han trenger bare å bli fortalt og minnet på hvor viktig det er!
                              VM maste ganske mye på meg, og det er jeg glad for. Takk .

                              For øvrig så er jeg kjempeglad for at dere tar dere tid og innvier nye folk til sporten vår! Det har utrolig mye å si at noen tar seg av og hjelper nybegynnere! All ros og ære! !
                              Og flere blir det på meg!
                              Jeg har bedt hun på Ringo om å gi nybegynnere telefonnummeret mitt . Jeg syns det er bedre at de får hjelp en at de prøver selv, og kansje treffer noen i hodet .

                              Det er det jeg alltid har sagt.... Modellflyvere ER hyggelige mennesker!
                              Kommer du på fotballbanen som fersking så er det 21 andre mennesker som kjemper om å ta fra deg ballen fortest mulig... Snakk om nybegynnerhjelp! Hehe!
                              Joda... Jeg også har hevdet det helt siden første dag i denne hobbyen!
                              Jeg har aldri likt fotball. Det er jo farligere en denne hobbyen! Og der er slett ikke noe hjelp å få!

                              Comment

                              Working...
                              X