Announcement

Collapse
No announcement yet.

Handel og vandel i vår nabo land

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Handel og vandel i vår nabo land

    Hei, har etter en litt kjedelig episode med avgifts veldet i Norge/Norden blitt oppmerksom på en ting som fikk meg litt ut på glattisen. Det gjelder vekslings kurser og moms. Jeg satt og leste litt reklame på nett i går og kom over en annose som fikk tankene igang. I dette tilfellet var det en annonse om MPX Royal Evo 7 fra en dansk selger. 3995dkr + 150dkr (4145dkr) forskuds betalt og levert i Norge. Hum dette virker jo rimligt, samme pris som enkelte selger Evo 7 for på tilbud i Norge for tiden. Da var det det slo meg at veent litt dkr? Moms da? Er dette triksing med moms? eller kommer norsk moms på toppen? Skal dansk moms trekkes ifra først og så legge til frakr og Norsk moms? Eller skal dansk moms trekkes ifra og frakt legges til og så "snike det inn uten Norsk moms? Puh!
    Ok jeg satte opp følgende regnestykke:

    3995dkr+150dkr = 4145dkr = 4725nkr er dette med moms eller kommer norsk moms i tillegg? I så fall + norsk moms = 5860nkr men da vart den jo dyr. Hmm, kansje er det slik:

    3995dkr+150dkr = 4145dkr og siden jeg da betaler forskudd så kansje den slipper igjennom om levrandøren skriver lav verdi på pakken, og da vart jo det hele litt rimligere enn om jeg handlet den i Norge til 4145kr frakt og moms innklusive ja hele 0kr, øh hva 0 kr spart og ulovligt i samme slengen!
    Vel kansje det er slik:

    3995dkr - dansk moms (25%) = 3196 + frakt 150dkr (der skal dansk moms være med) = 3346dkr = 3815nkr (omtrent bruker 1,14 som kr kurs) + norsk moms = 4730nkr. Tja ikke så kjempe billigt men greit nok.

    Men kansje det hele er ment slik:
    3995dkr - dansk moms (25%) = 3196 + frakt 150dkr (der skal dansk moms være med) = 3346dkr = 3815nkr og siden jeg da betaler forskudd så kansje den slipper igjennom om levrandøren skriver lav verdi på pakken, og da vart jo det hele litt rimligere enn om jeg handlet den i Norge til 4145kr frakt og moms innklusive ja hele 330kr spart og service veien er jo ikke såå mye lengre til danmark om det skulle oppstå problemer.

    Men vent litt her, hvilket av scenarioene er riktigt? For skal jeg være ærlig tror jeg det er scenarioet med 0kr i fortjeneste og med mulighet for scenarioet med moms på toppen av det igjenn som er det reelle mulightene og da vart jo hele handelen en total fiasko, ja rene konkursen. med ett muligt tap på 1700nkr om der kommer ett momskrav i postkassa.

    Dette eksemplet er ikke ment som noen form for uthenging eller fremheving av butikker (dette eksemplet er brukt kun fordi jeg tilfeldigvis vet hva samme vare koster på begge sider av skagerakk akkurat nå). Poenget er at vi som kunder ikke må glemme at når vi handler med sterkere valuttaer enn vår egen (og spesielt når det er kr som valuttaene) blir vi fort offer for tall rekken og glemmer hva ting egentlig til slutt kommer til å koste (blingser på de danske kronene). I tillegg så bør man huske at alle butikker innenfor EU selger varene med sitt egets lands moms til alle andre land innen EU og derfor ofte ikke tenker på at egen moms skal trekkes bort før salg til Norge. Jeg kan ikke understreke nok viktighten av å kontakte selger og få klarhet i alle slike spørsmål før en bestiller noe som helst. Har man alt dette på det rene så ligger det ann til mange hyggelige og trygge handler utenlands. Her må jeg nevne at vekslings gebyrene for postoppkrav fra danmark er fryktlige og varene nesten må forhånds betales om ikke andre ordninger er i boks. Post oppkrav med valutta ommregning er drepen, det fikk jeg selv føle etter en handel tidligere i år.

    Så folkens, inntil selgerne i våre naboland/EU oppgir sine priser spesifisert uten moms o.l. så ta dere i vare for kjappe dealer.
    Happy Shoping.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Ja VM Huske kurs omregning er første bud
    Posten skal vel også ha ett gebyr for og ta seg av fortollingen, er det 80kr?
    Og må det ikke betales en engangssum i gebyr for og få opprettet en fortollings avtale med posten.... eller er jeg på feil jorde her?
    Har varen opprinnelsesland fra utenfor EØS/EU området så tilkommer det vel også 5% toll
    Vurderer også sterkt varekjøp fra Danmark for tiden. dog ikke på radio utstyr.
    Foretrekker å handle i Norge og har ingen historikk med og handle i utlandet.
    Men er begrenset hvor mye penger man er villig til og gi bort, på enkelte ting
    er prisforskjellen stor, mye RC relatert er heller ikke og få her i landet

    PS: Bor Tante Agathe eller Onkel Preben i København så kan du jo få dem til og ordne sakene og sende deg varene som gave
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Originally posted by MicroMac
      Har varen opprinnelsesland fra utenfor EØS/EU området så tilkommer det vel også 5% toll

      PS: Bor Tante Agathe eller Onkel Preben i København så kan du jo få dem til og ordne sakene og sende deg varene som gave
      Det er ikke lenger toll på våre "leketøy" uansett opprinnelse.

      Men, alle som kjøper radioutstyr i utlandet må være klar over at det ikke holder med en liten klistrelapp hvor det står "CE". Det kreves vedlagt en erklæring fra importør på at senderen tilfredstiller CE-kravene.

      Videre, det hjelper ikke med onkel preben eller tante Agathe i "Kjøben" med mindre det du kjøper derfra koster mindre enn kr 1000,-

      Comment


      • #4
        hvis noen er interessert kan jeg tipse om ett firma som er meget behjelpelige å oppgir riktige priser .. har lagt merke til at bossene på siden ikke liker firma reklame, men dino hobby i danmark er verdt å sjekke ut
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Avenger
          .. har lagt merke til at bossene på siden ikke liker firma reklame, men dino hobby i danmark er verdt å sjekke ut
          Ingenting i veien med "reklame" i form av tips om forhandlere. Det er reklame for egen butikk og egne produkter som vi "bossene" ikke alltid synes er på sin plass..

          Hva dette med handling angår så henger jeg på VM's ord om at man må se opp litt. Det er slettes ikke alltid billigere i det store utland når det skal settes to streker under svaret.
          Personlig liker jeg å være litt på begge sider av gjerdet. Jeg ser verdien i å støtte opp rundt våre norske forhandlere og gjør gjerne det de gangene det passer seg slik, men samtidig, som det har vært snakk om flere ganger her på forumet, så er det en god del ting som man kan spare mange tusenlapper på ved å ta det fra utlandet. Til og med når man betaler alle statens satser. Det er mange sider av denne saken såklart, og uten at jeg forsøker å kaste en altfor stor fakkel inn her så er jeg ikke helt overbevist om at alle marginer er presset så langt ned som noen vil ha det til.

          Men pris er jo ikke alt. Garanti\reklamasjonsrettigheter, support og oppfølging er også viktig. Dette koster, og du og jeg ha disse privilegiene så må vi også finne oss i å betale for det
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Er det ikke mulighet for å ta bort den danske momsen? Vi er jo nordmenn. Skal vi isåfall betale dobbel moms?!
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #7
              Min erfaring med de glade dansker er at de fjerner dansk moms før de sender\belaster uten av man ber om det. Dette er en selvfølge i mine øyne hvis man ønsker å fremstå som en seriøs aktør og betjene det norske marked. Flere av disse annonserer jo både her på nettet og i MI, og jeg tror vel neppe det er no særlig liv laga hvis de begynner å sende varer over skagen uten å trekke fra den danske momsen.

              Når jeg har handlet fra Danmark har jeg alltid betalt varen minus dansk moms + frakt + tollbehandlingsgebyr (70 nå, mener jeg) + norsk moms. Mulig de to siste skal bytte plass, men det spiller liten rolle i det store og hele. I de tilfellene hvor pakkene ikke sendes med posten, men med f.eks. DLH, TNT, UPS eller lignende så har det også tilkommet noe ekstra gebyrer til transportør.

              Dette gjelder forøvrig fra alle andre land jeg har handlet fra også...med unntak av en Nasko Mini Flea jeg har bestilt fra Sverige. Der ville\kunne ikke fyren trekke ut svensk moms.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                I tillegg skal vel også banken ha en liten gebyr ved forskuddsbetaling? Det har hvertfall jeg brukt å betale.

                Mitt største broblem er egentlig at utvlget er noe dårlig, og ikke prisen når alt regnes med. Altså at noen varer rett og slett "må" bestilles utenfra siden de ikke finnes i Norge.
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Flue
                  I tillegg skal vel også banken ha en liten gebyr ved forskuddsbetaling? Det har hvertfall jeg brukt å betale.
                  Hvis du bruker bankoverføring så skal de nok det. Min bank skal ha 120,- for å overføre penger til en utenlandsk bank, men siden jeg alltid betaler med VISA eller Mastercard har aldri dette vært noe tema.

                  Enig med deg Flue om dette med utvalget. Spesielt når man begynner med litt utenom 'mainstream'. Altså når behovet eller kjøpelysten går utover den vanlig OS pluggen og APC 10x7 propellen. Men Norge er et lite land hvor hobbymiljøet er relativt lite, og jeg ser den praktiske og økonomisk vanskeligheten ved å lagerføre alle mulige slags duppeditter.

                  Men personlig spiller dette liten rolle. Hvis norske forhandlere ikke lagerfører det jeg trenger så har jeg ingen kvalmer mot å legge igjen penga mine i utlandet.
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Supra25
                    Jeg har bestilt meg en slik Mini Flea. Regner med at den kommer i min varetekt neste helg. Totalsummen ble da rundt 750 svenske ferdig tilsendt i oppkrav til svensk adresse.

                    Nasko Hobby Shop trekker forøvrig ikke ut svensk moms før de sender til Norge.
                    Tok dette fra ett annet tema.
                    Seriøst så er dette ikke loveligt, svenske hobby butikker er lovpålagt å trekke fra svensk moms når de sender varene til Norge. Om de ikke vil gjøre dette så vil de med andre ord ikke selge til Norge. Dette vittner om enten manglende kunskap eller latskap (det blir litt mere arbeid med moms papirene ved utførsel).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Hvorvidt de er uvitende, late eller ikke har lyst til å selge over grensen vet jeg ingenting om. Jeg ble litt overraska når jeg fikk beskjeden, men gadd ikke å gjøre noe stort nummer av det. Det var tross alt 'bare' snakk om et fly til 595,- SEK og jeg har ei venninne i Sverige som jeg kan sende det til.

                      Dette er første gangen jeg har vært borti noe slikt. Som nevnt tidligere så har jeg aldri hatt noen problem med at momsen ikke blir trukket. Ved et tilfelle har en butikk ved en feiltagelse belastet kortet mitt for VAT (engelsk butikk), men dette rettet de kjapt opp i og krediterte kortet mitt.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Uansett så har jeg akkurat sendt dem mail om saken, så vi får vente å se hva de svarer. Jeg er jo ikke akkurat kjent for å ikke bry meg i slike saker (prinsipper vet dere).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Hmm...tja...da er vel skaden alt skjedd

                          Du får si fra hva du får i svar. Nå skal det sies, til deres forsvar, at det faktisk ikke står noe på siden deres om at de selger til Norge. Uansett så har jeg en positiv opplevelse med de. De har gitt meg bra og kjappe tilbakemeldinger.....uavhengig av både svensk og norsk moms.
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment


                          • #14
                            Har tenkt å handle med de selv og da må slikt uansett vere i orden.
                            Tror ikke at dette er noe stort problem (det har da ett godt rykte så vidt jeg har skjønt det), og tror nok at det blir en løsning på problemet enten på den ene eller andre måten. Poenget er jo at om en betaler svensk moms så skal en i hvertfall ikke betale norsk moms, eller ommvendt.
                            For å vere helt ærlig så bryr jeg meg ikke om hvem som får momsen bare jeg ikke må betale mere enn det i utgangs punktet skal vere.
                            Appropo, noen som husker grensen for moms fritak på varer fra utlandet?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Appropo, noen som husker grensen for moms fritak på varer fra utlandet?
                              Tror det er 200.-

                              Comment

                              Working...
                              X