Announcement

Collapse
No announcement yet.

After run og Lagrings oljer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • After run og Lagrings oljer

    Hei, jeg vil gjerne ha ett tema spesielt om dette emnet.
    Jeg står nå på farten til å teste Motorboys hjemmelagede after run olje som betsår av 9 deler Parafin og en del Olje.

    Nå har jeg ikke Parafin så jeg tenkte å erstatte Parafin med Lameolje som så vidt jeg forstår er en litt mere raffinert parafin, om noen vet om lampeolje greit kan erstatte parafin så vil jeg gjerne vite det (hint hint Motorboy ).
    Olje delen skal i mitt tilfelle være vanlig outbord totakts olje (kan være motor olje også), som jeg i dag bruker til langtids lagrings olje og smøring til 4 takterne mine sine ventiler/ventil mekanismer. Da totakts oljer er for tykke til normal after run bruk så tenkte jeg altså å teste denne miksen.

    Jeg har hørt at diverse luftverktøy oljer også er fine som after run oljer, men her er problemet at marvel luftverktøy oljer ikke selges i norge, noen som vet hva og hvilke merker som brukes til å smøre luftverktøy?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Hei
    Husk at vanlig mineralojer ikke er kompatible med silikon. Noen motorer har deler i pumper/regulatorer av silikon. Disse vil bli ødelagt av mineraloljer. Kan på det varmeste anbefale UltraOil fra Performance specialties i USA : http://www.pspec.com/ Alternativet er selvfølgelig å bruke fuel som har en olje som motvirker rust
    Ola
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Hei det er meg igjen
      Glemte en liten ting, nemlig at silikonoljer ødelegger glødepluggene. Det legger seg som en hinne utenpå spiralen, pluggen ser helt fin ut men den fungerer ikke uten at batteriet er tilkoblet. Ikke spør hvordan jeg har funnet ut dette :
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Re: After run og Lagrings oljer

        Husk at vanlig mineralojer ikke er kompatible med silikon.
        Du kan bruke syntetisk olje/automatgirolje eller castor olje som ikke ødelegger silikon.

        Jeg har ikke hatt problemmer med silikon med mineralolje pga oljen er fortynnet.

        Noen motorer har deler i pumper/regulatorer av silikon.
        Skal ikke smøre direkte på dem, tøm all fuel fra deler som inneholder silikon eller materialer som ikke tåler mineralolje (går bra med automatgirolje/syntetisk olje). Rens eventuelt fyll med alkohol eller liknende før langtidslagring.

        Nå har jeg ikke Parafin så jeg tenkte å erstatte Parafin med Lameolje
        Kan også bruke lampeolje, tennvæske, eller diesel, de er omtrent samme, bare forskjell på smøreevnen og viskositet.

        Parafin og andre væsker fortynner olje og får den til å trenge gjennom trange plasser og letter start etter langtidslagring pga brennbar væske.

        silikonoljer, WD40 eller CRC-52 "verktøy på boks" må ikke brukes pga glødepluggen og for tynn mot lagerbelastning ved oppstart.

        noen som vet hva og hvilke merker som brukes til å smøre luftverktøy?
        Würth forhandler selger luftverktøyolje, ikke rimelig..

        Jens Eirik.

        Comment


        • #5
          Nå har jeg laget en batch (1 liter) med after run olje basert på lampe olje og totakts outboard olje. Jeg er ikke redd for forgasser og o-ringer i den da disse motorene har vært druknet i outboard olje før uten problemer.
          Jeg synes derimot olje miksen virker noe tynn, det var 1 del olje og 9 deler parafi/lampeolje?

          Anngående Aft oljer så lukter pyton så jeg vil helst unngå de.

          Ja bruk WD40 i en glødeplugg motor og opplev forskjellen.

          P.s. var ikke klar over at CRC 5-52 også er silikon basert. Takker for infoen.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            Jeg synes derimot olje miksen virker noe tynn, det var 1 del olje og 9 deler parafi/lampeolje?
            Ja, og den virker fint til inntrenging i trange plasser og har ikke hatt problemmer med rustutvikling. Parafin, lampeolje, diesel er smørende.


            Aft oljer så lukter pyton.
            Brent olje lukter mye verre i automatgirkassen.

            AFT olje er laget for at den ødelegger ikke sensitive pakninger, o-ringer etc, etc, i automatgirkassen.

            Jens Eirik

            Comment

            Working...
            X