Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gearbox??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gearbox??

    Hei.
    Stemmer det at en ikke kan bruke samme type gearbox til en pushermodellsom til en vanlig dra-modell.
    Sliter litt med gearboxen til Wingoen min, drevet blir fort slitt. Har en kjempekjekk gearbox til ThreeDee'en min. Der er alt metall. Denne hadde vært super til Wingoen, men hos ARF Modellfly & RC-modeller sa de en gang at vanlig gearbox ikke kan brukes til pusher-modeller.
    I tilfelle dette er sant, hva er grunnen??

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    Ja det skulle jeg og ha likt og vist.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Har aldri sett tingen men kan det ha noe med opplagringen å gjøre??

      Høres snodig ut, for Wingoen er ikke akkurat noe high-torque slepefly heller da...

      Men som sagt.. Har ikke sett tingesten...

      Comment


      • #4
        Har du, Vingemutteren, hørt det samme som meg?? Har Helge rett i påstanden, eller er det bare tull??
        ........................................
        Fly:
        Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
        Seamaster (Irvine 53 2-takt)
        Wingo (Phasor 15-3)
        Soarus Sports El.glider (600 børste)
        E-Starter (Axi 2212-24)
        ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
        C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
        Formosa (Himax C2812-1200)
        Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
        Cessna Skywagon 185 elektromodell
        Heli:
        Twister Bell 47
        Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
        Radio:
        Graupner/Jr MX-12
        Spektrum DX7

        mail: arntum@broadpark.no

        Comment


        • #5
          drevet blir fort slitt.
          Trykket mot tannflanken er for stort og modul for lite, derfor blir det fort slitt.

          Modul forklares med tannstørrelse på tannhjulet,

          f.eks:
          20 tenner med 0.5 modul tannstørrelse har 11 mm toppdiameter
          20 tenner med 1.5 modul tannstørrelse har 33 mm toppdiameter

          Ulike modul går tannhjulene ikke sammen.

          Jo større modul mere sterkere blir tannhjulene. Men de tar mere plass.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Nei slikt kan jeg vurdere selv.
            Tilbake til giret. Det kommer vel an på om trust lageret tar opp kreftene når de går innover mot giret, noen gearbokser er konstruert slik at trust lageret kun tar opp kreftene som vil "dra" akslingen ut av gearet, når dette blir snudd så vil de samme kreftene trykke akslingen inn i gearet, er ikke lageret konstruert for dette så vil girboksen bli malt i stykker ganske raskt. Normaqlt er vel de fleste girbokser bygget med dobbelvirkende opp lagring på utgående aksling, men som sagt ikke alle. En må nesten vite hvordan giret ditt er oppbygd innvendigt for å kunne svare deg på dette spørsmålet. Ofte er det slik at er der kulelager både forran og bak på girboksens utgående aksling så går dette greit, det er da opp til måten trust kreftene blir overført til lagerene (er der kun en ceger-ring på baksiden av lageret og ingen kant/ceger-ring på forsiden av lageret så kan det ikke brukes som pusher). Der er selfølgeligt mere som spiller inn (klaringer o.l.) men dette er vel det viktigste momentet, få noen med mekanisk erfaring til å se på giret og om nødvendigt demontere det for å vite sikkert hva det er beregnet brukt til.
            Lykke til.
            P.S. Har ikke fått svar fra deg anngåend hvordan Balsa USA Stick 40 plussen fløy.

            Motorboy du "glemte"/forenklet bort en faktor. Tannens lengde (dybden på tanhjulet). Kunne ikke dy meg.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Takk for svar, VM. Jeg vil rett og slett ta motoren til ThreeDee'en med gear og det hele og sette inn i Wingo'en og se hva som skjer.
              Når det gjelder Stick 40 Plus, så har den bare vært i luften en gang - har noe problem med motoren som har vært skadet. Skal nå sette inn en ny motor og er spendt på det. Men flyet fløy helt greitt den ene gange vi prøvde det. Ellers skal jeg mekke til et nytt flottørfeste, for det er for stor angrepsvinkel slik det er nå (slik du sa til meg i mailen du sendte meg). Må bare få tak i 4 mm pianotråd, noe som har v ært umulig til nå. Men i løpet av en ukes tid ser det ut til at dette kan bli ordnet.
              ........................................
              Fly:
              Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
              Seamaster (Irvine 53 2-takt)
              Wingo (Phasor 15-3)
              Soarus Sports El.glider (600 børste)
              E-Starter (Axi 2212-24)
              ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
              C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
              Formosa (Himax C2812-1200)
              Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
              Cessna Skywagon 185 elektromodell
              Heli:
              Twister Bell 47
              Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
              Radio:
              Graupner/Jr MX-12
              Spektrum DX7

              mail: arntum@broadpark.no

              Comment


              • #8
                Selv om modulen har noe betydning for styrken på tennene så har den kanskje mindre å si for slitasjen (med mindre hjul og pinjong har forskjellig modul).

                Slitasjen oppstår mest sannsynlig på grunn av at belastningen på tennene forskyves når du endrer kraftretningen. Som Vingemutteren skrev, har du propellen foran vil den forsøke å dra akselen ut av giret og har du den bak vil den forsøke å skyve den inn. Thrustkreftene (altså de som drar eller skyver) tas opp på en eller annen måte inne i girboksen, og spørsmålet er hvor mye tennene forskyves i forhold til hverandre. De forskyves både i lengderetning, sideretning og vridning. Dermed ender du antageligvis opp med mindre kontaktflate, dette gir større kontaktkrefter, mer friksjon og større slitasje.

                Hvis rotasjonsretningen er endret kan det på enkelte gir også være slik at tannflankene har forskjellig overflatebearbeiding slik at "bakflanken" ikke er egnet til drift. Gir til fly skal kun gå en vei, men hvorvidt noen produsenter lager girene så nøyaktig vet jeg ikke.
                Anders Valland
                Trondheim

                Comment

                Working...
                X