Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med ST-Models YAK-54 T3D III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med ST-Models YAK-54 T3D III

    Heisann,
    Tenkte bare jeg skulle dele litt av min erfaring med mitt nye fly.

    Har gått til innkjøp av en Yak-54 da dette byggesettet var lett tilgjengelig i min nærbutikk - elefun -. Kjøpte det med Waypoint servoer og ST-models 3 cellers Li-Ion batteri på 1200 Mah. Ville prøve denne modellen helt orginal før jeg går til innkjøp av en evt. børsteløs motor. Ville også ha et greit utgangspunkt og begynnemed siden jeg aldri har vært borti noe slikt fly eller flystil tidligere

    Når det gjelder byggingen så har jeg stort sett bare et tips og det er når det kommer til monteringen av høyderor mekanismen. Mitt tips der er og prøve montere dette uten og lime noe som helst på forhånd, viktig at ting skjer i riktig rekkefølge der. Og pass for all del på at du ikke får noe lim på karbonstangen som går igjenom kroppen, litt vesentlig at denne går lett hehe....
    Ellers så går byggingen veldig greit og er rett frem, ingen større problemer der. Og resultatet blir et ganske fint fly og se på også...
    Brukte biltema sitt 5 minutters epoxy og det er billig og fungerte helt ypperlig.

    Har som sagt tidligere bare montert inn den orginale børstemotor i denne modellen og var spent på hvor bra "drag" det var i den med den medfølgende proppelen.
    Første prøvetur foreløp seg i en innendørs hall på størrelse med en håndballbane. Monterte nyladet batteri og teipet det fast så langt frem det gikk og da havnet tyngdepunktet på bakerste grense i følge manualen.
    når det gjelder utslag kan jeg bare si at høyderoret er ganske følsomt mens bal.ror og sideror kan man bruke det man klarer og få ut. Brukte 10% Expo rundt hele og det fungerte greit for meg.

    Så til selve flygingen. Flyet er veldig stabilt og kan flys veldig sakte, hadde ingen problemer med og manøvrere meg rundt med enkelthet inne i hallen selv om jeg aldri har flydd innendørs før. Er bare en ting og si her, flyet flyr som en drøm og kan bare anbefales på det sterkeste. En ting som bare bekrefter dette er at jeg flyttet batteriet 1 cm lenger bak og prøvd og hovre litt og kan faktisk si at jeg klarte og hovre flyet i noen sekunder, og det sier vel endel om flyet når jeg aldri har hovret et slikt fly før Flyet har nok kraft til og hovre på litt over halv gass med den medfølgende motor og propell på et 3 cellers Li-Ion batteri fra ST-models.

    Er det noen som har spørsmål er det bare og spørre i vei...
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Når du sier 10% expo på høyderor så lurer jeg litt på hvor stort utslaget er. Det folk bruker er rundt +- 70-80grader på høyde og alt en kan få på det andre, dette er oppsettet på min T3DII og så vidt jeg vet er oppsettet på T3DIII identisk med tanke på 3D. Anbefalt EXPO til høyderoret på disse flyene ligger på rundt 50-60%. Jeg fløy mitt T3DII med +- 52grader på høyderoret uten EXPO, men har nå med 60% EXPO rundt +- 80grader på høyderoret. Denne tråden er absolutt å anbefale for det som vil ha en T3DIII T3D III Yak 54 by www.stmodel.com - RC Groups

    For å beskrive ror utslag er dette bildet fra ovenstående link helt topp (ikke mitt fly her altså).
    Attached Files
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Jeg har min pushrod på høyderoret på nest ytterst på selve roret og ytterst på servoen. Og bruker 85% utslag i radioen, så jeg har ikke så mye utslag som det du har ennå Men vil nok kanskje øke dette etterhvert, da jeg blir litt mer habil innendørs flyger en jeg er nå, var som sagt min første tur igår hehe.....Med så store utslag som du har skjønner jeg godt at du trenger mer expo ja.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Flott at du deler erfaringene med oss, flypilot
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Er det luftbrems du har der VM?
          Voldsomt uslag i hvertfall
          Run, live to fly, fly to live, aces high!
          Erlend Larssen

          Comment


          • #6
            Skulle bare mangle Joo...
            Det og dele sine erfaringer med andre er jo nesten halve morroa...

            Lurte på om det er noen som har noen tips på en regulator som jeg kan bruke på den medfølgende motoren samt 3 cellers Li-Ion batteri...Helst en med soft start og riktig cutt-off volt lagt inn, evt. programerbar....

            Eller om jeg rett og slett skal bruke den lille GWS'n jeg har og spare pengene til jeg skal kjøpe meg børsteløst utstyr....noen tips til hva som vil fungere bra på denne modellen?

            Håvard
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Jeg fløy min T3D WB med 2S LiIon på 370-motoren som fulgte med og brukte en GWS 480..? regulator. Det gav nok effekt til å ha det gøy, børsteløst er ikke noe must! Koster en del å hoppe på børsteløst og regulator, drøy det til du handler en Vertigo eller LieRider etc og nyt Yak`en!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Skjønner jeg ikke var tydelig nok anngående hvem sitt fly det var bilde av i en tidligere post her i dette temaet (har lagt inn retting på det nå).
                Siden dere så gjerne vil komentere min T3DII sine utsleg så har jeg lagt til ett bilde av den med maks utslag på alle ror. På disse bildene vises oppsettet slik det er i dag, med redusert høyderors utslag (ble så lei av å måtte flippe høyderoret tilbake til normal stilling etter landinger i gress der høyderoret la seg fremover etter landingen).
                Attached Files
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Liten oppdatering

                  Hei og hopp.
                  Har nå hatt noen batterier gjennom motoren og er et par erfaringer rikere
                  Flyttet batteriet nå helt tilbake i den lommen der batteriet skal sitte for og prøve hvordan dette påvirket modellen.....og må bare si...WOW .... flyet hovrer jo av seg selv jo, heller ingen problemer med og ha kontrol på flyet i denne konfigurasjon. Rolling circle går fint på halv gass med nesten ingen høyderorskorreksjon.
                  Blir bare mer og mer imponert over denne lille isopor saken, flyr jo helt fantastisk... Har ladet begge batteriene i natt og skal ut og fly senere i ettermiddag når jeg kommer hjem fra jobb, er så heldig at jeg har en minifotballbane rett utenfor huset vårt, med høye busker på alle kanter så det skaper et område med nesten ingen vind. Helt perfekt sted og fly, og så er det ikke for stort heller så jeg får litt trening til innesesongen starter for fullt
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment

                  Working...
                  X