Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stallwarning på modellfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stallwarning på modellfly

    Originally posted by Ulven
    Kontakt meg når du har en prototype klar da
    Klar for testing i ene flyet mitt jeg.. hehe.. f.eks CAP'en, eller Super-Stunten kan dette være fint å teste ut med..


    Kunne ikke dy meg
    Vet ikke hva som er tyngst av 9v batteriet og teipen men det er ganske tungt tilsammen.
    Den fjærbelastede bryteren med plate på felles inn i vingens forkant.
    Run, live to fly, fly to live, aces high!
    Erlend Larssen

  • #2
    Stilig, var ikke verre nei.. hehe...
    Det som er viktig er at den platen som er festet på bryteren går lett..
    Den skal monteres i forkant av vingen og peke litt nedover..
    Tenker jeg skal stikke innom hangaren på kjeller å måle litt hvordan den er plassert.
    Den må stå litt skrått nedover og fremover.. slik at når flyet flyr rett frem så presses den nedover.. men når angrepsvinkelen økes så skal luften presse den oppover igjen og slå inn bryteren.. som tenner ei lampe..

    For å gjøre saken lettere, går det ann å bruke mottaker pakken til dette tro?, ei pære trekker da ikke mye strøm, og dette skal ikke lyse hele tiden, kun tennes når bryteren slår inn..

    Går den du har laget der lett og ledig?
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

    Comment


    • #3
      Hele greia veier 42 gram. Tror den går litt tungt. Jeg prøvde å presse den ytterste delen av plata ned på vekta, 10 gram før den peip. Tror det er vanskelig å justere den. Eneste måten som jeg kommer på er å klippe til plata, men det er jo litt klønete
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

      Comment


      • #4
        Nå finnes det jo faktisk "cruise-control" til modellfly da. Husker ikke navn på produsent/forhandler, men en i klubben hadde en slik én av sine jet-maskiner. Det er bare et pitot-rør som overvåker hastigheten. Så kan du programmere inn ønsket hastighet og "dingsen" regulerte motorpådrag etter behov.

        Samtidig så kunne man jo prøve seg frem til flyets stall-hastighet og legge inn dette som nedre grense, slik at under f.eks landing kunne du bare dra stikka helt ned, og du kunne være trygg på at flyet holdt seg over stall-fart med en bestemt margin !

        OAK

        Comment


        • #5
          10 gram? Det er jo ikke noe da Erlend! Den er jo ikke lagd for elfly? Et stort fly på 2 m eller større har vel ikke noe problem for å ha nok fart til å presse ned en metallplate med 10 grams trykk? Eller tar jeg heeeelt feil her nå...?
          Simen

          Why drink and drive, when you can fly so high?!

          Comment


          • #6
            Hakke peiling på hvor mye som skal til. Også tviler jeg på at det var en lur måte å måle det på, men man får jo litt oversikt.
            Tror det funker ganske greit egentlig.
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              Uansett så skal det jo ikke være noe problem å få lagd en sånn ting. Seilflyfolka har jo(eller mange av de) sånn pipegreie på om den synker eller stiger.

              Skulle ikke forundre meg om at det faktisk er en del folk som faktisk har en sånn stall-varsel-ting. Det kan da umulig være en ny oppfinnelse på modellflyfronten?
              Simen

              Why drink and drive, when you can fly so high?!

              Comment


              • #8
                Tror det opplegget med ei "plate" blir vanskelig å få til å fungere... og ikke minst plassere. Vacuumet over profilet som er essensen for løft skal "slippe" på et bestemt sted på profilet når man nærmer seg stall (dette flytter seg framover ved økende angrepsvinkel), og det å bruke en sånn mekanisk innretning og både få den plassert riktig samt kalibrert er så vanskelig at jeg ikke tror det lar seg gjøre så enkelt..
                Derimot vil en innretning med et rør plassert flush med overflaten detektere når turbulensen (tap av laminær strømning og vacuum) inntreffer så langt fram at det begynner å bli kritisk gjøre susen, men det krever også at det er en referanse for trykket/vacuumet som må hentes et sted på/i flyet med konstant trykk uansett speed.
                En del parametre må i tillegg være med for at varslet skal ha noen relevans: vingebelastning og profiltype med sine data må være med i kalkuleringene i tillegg til hvilken vinkel flyet eventuelt krenger med i forhold til retning (sving eller rett fram) osv. Hvis flyet ligger i 60 graders bank rett fram er faktisk den vertikale løftekoeffisienten kun 0,5 (Cosinus av 60 grader) i forhold til level vinger osv... Og så må eventuelle balanserorsutslag være med i kalkulasjonen siden et balanseror som går nedover øker angrepsvinkelen på sin del av vingen så kraftig at angrepsvinkelen for den delen av vingen vil være så stor at stall inntreffer på mye høyere speed enn ved level flight osv osv osv! Så hvis du bruker balanseror når vingen er helt på stall-grensen vil man oppleve at den vingehalvdelen der balanseroret går nedover (burde gi mer løft...) er den halvdelen som steiler (og faller ned)i sving når man er på grensen!! Dette er noe som krever mer enn en mekanisk bryter i tillegg til en tanke datakraft og at essensielle parametre er med i regnestykket....
                Dessuten: hva skal man med dette??? I hovring og under taxing vil dette varselet pipe hele tiden og bli en så stor irritasjonsfaktor at man røsker den ut av flyvedoningen og kaster den vel vitende om at dette var waste of byggetime..
                Men selvsagt vil noen være mer interessert i å mekke sånne udugelige løsninger framfor å bedrive det jeg mener er viktigst: flyyytid og mere flytiiid! Hver sin smak

                PS: Nei Flydude, plata skal IKKE presses ned med suges opp... Ja du har misforstått
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Total agree !!!!

                  Ønsker man seg slike gadgets så kom dere opp i en fullsize maskin hvor stallvarninger piper og hyler i ett sett. Kjenne at vingen steiler og gir det lille kicket som trengs for å kjenne at man lever............


                  Med modellfly er det motsatt, stå på bakken, se den steile i for lav høyde med minimum unnamanøvreringshøyde. Kan bli ett trist syn, mn du verden for en følelse hvis man er heldig.......
                  (best å unngå med alle modeller egentlig, jamfør JOO sine vingebrudd??)
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    ....ehh.. Jeg er slett ikke sikker men den plata til stallwarningen på Cessna er hverken fjerbelastet eller skal suges opp på noen måte.
                    Jeg mener den ligger løst og kan bare løftes opp nesten uten motstand.

                    Joo, den ligger selvsagt nede når det takses og lager ikke noe spetakkel da. Etter det jeg har forstått så blir denne holdt nede av fartsvinden så lenge angrepsvinkelen er under stallgrensen.
                    Så fort angrepsvinkelen (vinkelen fartsvinden har i forhold til korden på vingen) overstiger den kalibrerte vinkelen som den mye omtalte plata har vippes denne opp. Stikk hånda ut av bilvinduet i fart.

                    Glem fjerbelastning og gram laminær strøming, trykk og vakum og hele sulamitten. Det har ingen relevans. Tenk vinkler.

                    Må pressisere at jeg ikke er helt sikker på dette, men mener å huske at jeg har vært bortpå en slik stallvarsler og den gikk lett.
                    En slik stallwarner piper i turbulens, hardt opptrekk, brå sving. Har ingen ting med fart å gjøre. Kun angrepsvinkler
                    Mvh

                    Olav Lund

                    Comment


                    • #11
                      For å gjøre det helt, helt enkelt så kan man jo programmere en dings som måler farten på flyet. Den programmeres inn på modellens stallhastighet, og så sender den et signal til senderen som igjen har en liten høttaler som piper når den får beskjed om det fra denne dingsen. Bare for å gjøre det så enklest og billigst som mulig

                      Men seriøst. Det er mulig. Ideen er innspirert av noe som kalles Cypress. Det er en ting som redder liv faktisk. Den brukes innen fallskjermhopping. Den regner ut høyden over bakken ved hjelp av trykket og farten du faller i, også ved hjelp av trykket. Det den gjør er rett og slett å løse ut fallskjermen for deg hvis du faller i en viss fart ved en spesiell høyde. Den trenger du hvis du på en eller annen måte har blitt bevisstløs i lufta. Den har reddet mange, mange liv siden den ble oppfunnet. Noen som lurer litt mer på denne dingsen til fallskjerm så send meg PM så skal jeg prøve å svare. Jeg kan litt :P . Hvis det er noen som er litt mer interresert i hvordan den utløser skjermen og annet.

                      Denne dingsen til modellfly trenger jo ikke være så avansert, men det den trenger å gjøre er å: måle fart, vite stallhastigheten på modellen, og sende et signal til piloten på en eller annen måte. Hvor mye denne dingsen vil koste aner jeg jo selvfølgelig ikke, men for de som har fly til over 100 000 kr er den kanskje grei å ha? Og den vil jo være mer presis enn noen av de andre ideene her vil jeg anta.

                      For de som lurer på det så koster en Cypress 12 000 kr og må skiftes ut en gang iblant. Fra hvert 12. år og oppover så vidt jeg vet. Den må også sjekkes og det må skiftes ut batteri en gang iblant. Dingsen til modellfly trenger jo kanskje ikke dette, da den ikke er livsreddende (selvfølgelig kan den være det, men ikke hovedsakelig) og du kan derfor passe på dette selv. Som fallskjerm hopperne sier: Cypress er en billig livsforsikring! Dette er kanskje noe modellflygere som flyr fly av den mer dyre sorten også ville mene: Det er en billig modellflyforsikring.

                      Og ja! Det går folk i bakken selv om de har Cypress. Den redder ikke 100% av tilfellene, men er grei å ha hvis du er bevisstløs i lufta.
                      Dingsen til modellfly vil jo heller ikke redde alle modellflyene, men vil ihvertfall advare piloten.

                      Dette ble et litt langt innlegg, men jeg hadde mye å fortelle
                      Simen

                      Why drink and drive, when you can fly so high?!

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan dingsen kan måle farten tenkte jeg man kunne bruke samme måten småfly (eller fly generelt?) måler farten på. Et rør som stikker ut av vingen og så på en eller annen måte oppfatter hastigheten. Hvordan dette røret vet farten vet jeg ikke helt, men det er det sikkert 500 andre her som kan fortelle meg
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #13
                          Ideen hørtes ikke så dum ut Simen, men at man staller har nødvendingvis ikke så mye med fart å gjøre. Men heller vingens angrepsvinlel. Om man durer rundt i 2kts over stallehastigheten kan man stalle pga farten ja. Men om man ligger 70kts over stallegrensen , dytter stikka litt nedover og drar den til seg brått staller man også lett. Man har fart i forhold til vinden men den kommer fra feil retning (og det er fa plata blåses oppover).

                          For de som lurer på det så koster en Cypress 12 000 kr og må skiftes ut en gang iblant. Fra hvert 12. år og oppover så vidt jeg vet.
                          Om jeg noen gang skulle finne på å hoppe ut fra ett fly som er like helt så hadde jeg nok betalt 1000kr i året for livsforsikring, ja

                          Jeg er ening med oddbob. Når vingen har for høy angrepsvinkel blåser plata rett og slett opp (og spetakkelet starter). Følsomheten på stallwarningen kan man da justere vet å endre vinkelen på plata. Den skal som tidligere nevnt stå litt nedover.
                          For de som flyr større fly så tviler jeg ikke på at det er sånn det fungerer hos dere. Stall warning er mer upresise og har enklere løsninger på småfly.

                          Er ikke 100% sikker på mine påstander men det er sikkert mange andre her som kan bekrefte eller avkrefte det. God natt og sorry hvis det er skrivefeil her
                          Run, live to fly, fly to live, aces high!
                          Erlend Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Går det ikke mest på farten a? Man kan jo stalle selvom man kjører nedover med bremser på og man staller når man kjører for full guffe oppover for bratt. Det du snakker om er vel rett og slett at man mister farten når man drar til seg stikka, og flyet mister kanskje litt løft akkurat i selve "svingen" pga turbulens, men det varer jo bare i 2-3 sek og etter det er man på vei oppver med lift men man har mistet mye fart og staller derfor etterhvert.

                            Eller tar jeg helt feil nå?
                            Simen

                            Why drink and drive, when you can fly so high?!

                            Comment


                            • #15
                              Vel, så vidt jeg har forstått dette så er det fånn at når et fly flyr for sakte så begynner det å gå nedover. Man kan da dra stikka til seg og holde nesa vannrett men da har vingen feil angrepsvinkel (fordi flyet beveger seg nedover og vingen vil forover) igjen og det er det som gjør at flyet staller (hvis jeg ikke tar feil da..)

                              EDIT: Noen som kan tilby ett stavekurs?
                              Run, live to fly, fly to live, aces high!
                              Erlend Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X