Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel til OS 40-FS (4-takter)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel til OS 40-FS (4-takter)

    NOen som har fuel-erfaringer/anbefalinger for OS sin 40-4takter?? Har nettopp kjøpt denne og skal starte den i helga for første gang!
    Henrik Falch
    ____________

    North Star (vannfly)
    Nemesis (Shockflyer)
    JR 9x v.II

  • #2
    Den motoren går veldig godt på 15% olje (helst helsyntetisk; soter mindre mm.) og 10-15% nitro. 15 er nok det aller beste, da har du super gange på lav tomgang og god og rask respons ved pådrag.

    Comment


    • #3
      andre som kjenner denne motoren??
      Henrik Falch
      ____________

      North Star (vannfly)
      Nemesis (Shockflyer)
      JR 9x v.II

      Comment


      • #4
        Originally posted by hf
        andre som kjenner denne motoren??
        Jeg har samme motor som du har, men eldre modell fra 1987, Det som skiller de to motorene er ventildeksel og litt forskjell på kamaksel i størrelse, den gamle har litt bredere drev enn den nye motoren.
        Litt forskjell på konstruksjon på vippearmaksel.

        Jeg er meget fornøyd å eie en slik OS FS40 surpass, pålitelig maskin.
        Jeg fly ofte med denne gode FS40, ingen deadstick.

        Skal kjøre på høyere nitro og ha syntetisk olje som Klaus skrev i forrige innlegg.

        Vedlikehold:
        Sjekk ventilklaringen (står på bruksanvisningen om justere ventilklaring) en til to ganger i året og hell litt motorolje i ventilene etter du har justert ventilene og skru dekselen på plass.

        Etter avsluttet flytur skal du fylle 10 ml afterrun olje i veivhuset (gjennom luftenippel på veivhuset) og tørn motoren noen omdreining slik olje sprer overalt.

        Langtidslagring: 10 ml olje i veivhs, noen dråper olje i sylinder gjennom plugghullet og litt olje i ventilene. Plasser modellen med nesa ned slik at olje renner mot ståldeler (veivaksel, kamaksel etc.. mot rust.

        Kun hvis du kjører fuel med castorolje:
        En til to ganger i året skal du se etter at det ikke har bygd opp oljeavleiring i kamakselhuset, spyl rent med forgasserrens (husk å ta av baklokket) og smør med afterunolje.
        Har ikke hatt avleiring på venilene pga lav eksostemperatur.

        Jens Eirik

        Comment

        Working...
        X