Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av os 46la

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøring av os 46la

    Har akkurat fått meg motoren min i posten
    Jeg vet at det står i bruksanvisningen hvordan man kjører den inn, men jeg lurte på om det var noen som hadde noen tips i tilegg som er bra å gjøre når man kjører inn en motor?
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?

  • #2
    Innkjøring

    Pass bare på at den ikke går for mager, begynn med hoved nåla 1,5 til 2 omdr ut, men ikke så RIK at det er fare for stopp i lufta. Varme er motorens fiende nr1 under innkjøring!!!. Trenger heller ikke belaste den unødvendig mye de 10-12 første tankene, Men du kan fint "fly" motoren inn, trenger på ingen måte kjøres inn i benk.

    Et lite tips på slutten Kjør "Alltid" motoren tom for fuel etter endt bruk så ikke den blir fuktig inni. Trenger ikke akkurat ha full gass når du kjører tomt, da motoren magres rett før den stopper, men vitsen er og brenne opp fuelen som ligger inni motoren. Fuel virker som en svamp på vann. Gjør du dette har du motor i mange mange år uten videre vedlikehold.



    Lykke til..
    ------------------

    PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)

    Comment


    • #3
      Re: Innkjøring

      Originally posted by royalevo
      Varme er motorens fiende nr1 under innkjøring!!!..
      Med rik fuel kjøler motoren ned og sylinderen vil ikke utvide.
      Sylinderen er konisk ved kald motor og må utvide til parallell sylinder så stempelet ikke går trangt hele tiden og nikkelbelegget kan flasse av med tid

      ABN sylinder/stempel i OS 46LA skal ikke innkjøres med kald sylinder, kjør den varm og still motoren midt i mellom mager og rik slik du sikrer den får nok smøring og nok varme. ABN/ABC trenger ikke lengre innkjøring pga myke materialer i stempel og sylinderen er presisionlappet, det er ikke samme som stål, støpejern sylinder/stempel som krever lengre innkjøring.

      Moderne modellmotorene tåler godt temperaturen opptil 150-190 grader uten å skjære seg mens motoren går mager og høy turtall.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Jeg skulle ta en liten gjennomgang men som dere ser så skar det seg, og dette ble en lengre avhandling om temat av meg, håper den vil gi ekstra innsikt i dette med innkjøring av glow motorer.

        Her vil jeg absolutt støtte motorboy. Kjører du motoren for rikt så tar du livet av levetiden og ytelsen på den. Det er som nevnt to måter som er mest fremtredende når det gjelder å ta livet av moderne abn motorer, den ene er varmkjøring (mager blanding) og den andre er kaldkjøring (for rik blanding). Varm kjøring trenger jeg vel ikke å komme nermere inn på da det er godt beskrevet i manualen. Kaldkjøring er derimot en ting som mange glemmer kan oppstå, ja det finnes faktisk mange som anbefaler dette under innkjøring og fakstisk senerebruk av motorer, i tillegg så kan en fakstisk til en hvis grad kaldkjøre en motor i vanlig bruk ved å fly den overdrevent rik. Normalt er kaldkjøring når motoren har for rik blanding og knapt kan gå uten gløding er tilkoblet med en karasteristisk "firtakts" lyd som indikasjon, motoren firtakter faktisk i slike situasjoner (tenner annen hver omdreining). Dette er en katastrofe på stort sett alle motorer som ikke har ring (glem gamle lappede jern motorer nå folkens ), vi snakker med andre ord om ABC, ABN og liknende løsninger nå. Ring motorene skal gå så rikt som muligt under første del av innkjøring for å spyle ut material rester fra innkjøringen og smøre ring til sylinder passningen så den ikke skjærer seg under innkjøring. Tilbake til ABC/ABN motorer, disse må for å sitere Motorboy ikke kjøres med for rik fuelblanding da den i såfall kjøler motoren ned og sylinderen ikke vil utvide seg til riktig størrelse.
        Sylinderen er konisk ved kald motor og må bli varm for å utvide seg slik at den blir tilnærmet sylinderisk, hvis ikke vil stempelet gå for trangt hele tiden, stemplet vil miste passningen mot sylinderen og nikkelbelegget kan flasse av med tid.

        Trikkset er altså å ikke overdrive hverken mot rik blanding eller mot mager blanding. Først og fremst skal motorprodusentens egen manual følges, med unntak av dette med at motorene skal kjøres dryppende/firtakts rik under første del av innkjøring.

        En liten fotnote er at det ofte står at disse motorene faktisk skal kjøres firtakts rik det første sekundene, det bør en så langt muligt unngå for å forlenge motorens levetid, grunnen til at dette står i manualene er ofte at motor produsentene vil sikre seg mot spon og andre produksjons rester som kan ligge igjenn i motorene, da en veldig rik blanding på sett og vis vil skylle motoren ren på kort tid (20-30 sek). Jeg vil heller anbefale folk å ta av baklokket på motorene og se etter om der er spon og liknende i motoren (+ titte inn eksos porten). Er der spon støv og annen skitt så er det bare å ta ut gløde pluggen og skylle motoren med rødsprit inn eksosen og inn i veivhuset for å vaske den ren. Start så opp motoren etter fabrikantens anbefalinger og magr dysenålen inn til at motoren går rimligt greit (men fortsatt klart rik) uten gløding, bruk så den innstillingen som maks rik innstilling under resten av innkjøringen. Ikke tørn på en kald ABC/ABN motor utenom for å starte den (spesielt ikke en som ikke er innkjørt), skal den tørnes så forsikr deg om at der er smørning i sylideren (fuel/after run olje) og flipp den fort over kompresjons punktet (for all del ikke tørn den sakte forbi kompresjons punktet).

        Til slutt, hva er egentlig enn innkjøring?
        Jo den skal sørge for at alle beveglige deler i motoren har oppnåd nødvendig klaringer og sørge for at sylinder/stempel har optmal sammenpassning.
        Hva skjer under innkjøring?
        Der er to viktige ting som skjer under innkjøring, det første(og selfølgeligste i manges øyne) er at material deler slipes mot hverandre og slik tilpasser seg hverandre (stempel og sylinder), den andre og mindre openlyse tingen som skjer er at motor delene oppnår "termisk stabilitet" (mitt eget ord på saken), altså at materialene i motoren finner sin naturlige form etter maskinering eller med andre ord at indre spenninger i materialene reduseres/utlignes. Dette skjer hved at vi under innkjøringen bruker vekslende tempraturer (kald-varm-kald) for å oppnå dette. Selvfølgeligt så vil slike spennings utløsende øvelser medføre at sylinder og stempel finner sin endelige form/fasong fort og at dette medfører større slitasje delene imellom under innkjøringen.

        Når dette er gjort korrekt så har altså alle delene i motoren funnet sin endelige form raskt og slitt seg sammen til en optimal passning uten overdreven slitasje av motor delene, vi sitter da igjenn med en motor som er trygg å bruke som ikke varmskjærer mitt i første flight eller ender dead stick i 15 flight på rad fordi blandingen måtte være overdrevent rik for at motoren ikke skal varmskjære i luften, og som varer i mange år uten tull.

        Litt om innkjørings plasser: Dette er litt avhengig av type motor, er det en motor som trenger lite innkjørin er der ikke noe iveien for å gjøre dette i flyet (spesielt ikke om en er vant med å handtere slike motorer). Når vi snakker om motorer som trenger endel innkjøring eller er kjent som vansklige motorer å ha med å gjøre er en motor test bukk absolutt å anbefalle. Jeg selv kjører inn alle motorene mine i test bukken min, dette både for å bli kjent med de, og for min egen sikkerts skyld (for ikke å nevne komforen ved å kunne stå rett opp og ned i steden for å stå tvekroket over ett fly).

        Helt til slutt så skal jeg i all ærlighets navn, nevne at de to vanskligste tingene med en skikkelig innkjøring er for det første å få kontroll på motoren (altså at motoren gjør det en ønsker når en skrur på dysenåla og ikke ender opp for rik eller for mager), det andre er å ha nok tolmodighet til å gjøre det riktigt og ikke ta snarveier.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Vingemutteren
          Er der spon støv og annen skitt så er det bare å ta ut gløde pluggen og skylle motoren med rødsprit inn eksosen og inn i veivhuset for å vaske den ren.
          Jeg viser dette foto av sovjetisk modellmotorboka fra 1973, det beste du kan vaske motor i parafin eller i bensin ifølge teksten i boka.

          Dette bidrar til fjerning av lappepasta som har ikke vært fjernet skikkelig hos fabrikken. Da jeg kjøpte den første SC motoren, merket jeg det var ennå rester av slipepasta i motoren mens jeg tørnet forsiktig rundt. Forsvant etter jeg vasket motoren. Anbefaler du tar av baklokket og toppen før vasking, helst mens den er ubrukt..

          Jens Eirik
          Attached Files

          Comment


          • #6
            har ikke fått tid til å lese alt dette før nå, og jeg klarer aldri å vente
            så jeg har startet motoren litt allerede:

            Først startet jeg den slik det står i bruksanvisningen og gjorde slik det stod noen ganger, men så fant jeg ut at dette ikke var innkjøring..

            Så jeg gjorde slik det stod i innkjøringen etterpå: Startet motoren med dysenåla 1.5 runder ut, og etter den startet dreide jeg nåla 0.5 runder ut og lot motoren kjøre helt til det ikke var mer fuel i tanken. Tanken var omtrent halvfull da jeg begynte med "den ekte" innkjøringen.
            Er dette greit nok? Tenkte å ta meg en tur snart og kjøre den slik det står normalt, ikke innkjøringen. Går dette greit eller bør jeg kjøre den en gang til med tanken HELT full?
            I don't think there's a punchline scheduled, is there?

            Comment


            • #7
              Originally posted by soloflying
              Går dette greit eller bør jeg kjøre den en gang til med tanken HELT full?
              Skader ikke hvis du lot den gå med innstillingen midt i mellom rik/mager fuel, skal kjøre med full tank til den er tom i noen tanker og da har du fått motordeler slitt sammen til perfekt pasning.

              Så jeg gjorde slik det stod i innkjøringen etterpå
              Har du allerede kjørt på lean er det verre, og også verre med rik blanding i lengre tid. Kjørte du den på midt i mellom rik/mager fuel, så går det bra. Å ta innkjøring senere er det ikke stort du kan gjøre da delene er allerede slitt sammen under normal kjøring (ikke rik/mager eller kjørt hardt).

              ABC/ABN tar ikke lengre å innkjøre, de er nærmest som "ferdig til bruk" ut av eska pga andre metaller enn stål/støpejerndeler i gamle modellmotorene som krevde lengre innkjøring pga harde punkter måtte slites bort.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Ok, men går det bra likevel? Bør jeg kjøre den ut noen tanker? Hvor mange tanker? Og throttelen skal være fullt åpen, ikke sant?

                sjekket akkurat for lekkasje, og fant ut at det boblet litt rundt topplokket, så jeg skrudde det av og sjekket, og der var det ingen pakning. Skal det være en pakning der eller skal det lekke litt? Prøvde å stramme den godt, og det hjalp litt, men den lekker enda. Det er plent umulig å stramme den mere.
                I don't think there's a punchline scheduled, is there?

                Comment


                • #9
                  1: Følg instruksjonsboka som fulgte med motoren din.

                  2: Det skal ikke være pakning på toppen, men det skal heller ikke "boble" der. Og hvis du sier du ikke "kan stramme mer" lurer jeg på om du tar for hardt i med umbrakoen.... det er ikke noen 7,2 liters V8 du holder på med, så alt med måte. Trekk til toppen i kryssmønster og ikke bruk mye krefter.

                  3: Se punkt 1!

                  4: Ei innkjøring er ikke noen 5-års plan, følg boka (som nevnt tidligere) så funker nok saken. Å gå til verket som om det var skapelsen av Jorda og mere til er bortkastet, tingene passer brukbart sammen og 3-4 tanker "rik" kjøring uten at toppen blir svært varm er mer enn nok til at du kan gå på vingene.

                  5: Se punkt 3.

                  6: Dette er en lavkomp motor og det eneste du oppnår med ei komplisert og laang innkjøring er å kaste bort fuel du kunne brukt på å fly samtidig som du får en paranoia når det gjelder gangen i motoren....

                  7: Se punkt 5.

                  8: På mer kompliserte motorer (f.eks en 4-takter i MC eller en bil osv) vil type innkjøring gi både fordeler og bakdeler... Ei rolig innkjøring vil sannsynligvis gi en motor som aldri får råde/veiv-problemer men som bruker olje i sylindrene. Ei heftigere innkjøring gir bedre ytelse men større sjanse for veiv-problemer, osv.

                  9: Se punkt 3.

                  10: Hvis du har fulgt pkt. 1, 3 5 og 7 i tillegg til pkt 9 er det ikke innkjøringen som er årsaken til at du ikke får masse herlig tid i lufta med din nye modell
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Anngående punkt 8: Joo har du ikke lært å kjøre mc`n (to takter) fint inn for så å bytte stempelring og kjøre den knallhardt inn for å få i pose og sekk.


                    Soloflyging, går motoren fint uten å miste turtall på full gass etter att den er innstil for maks turtall er det bare å stille den litt rikt og fly. Men jeg liker ikke helt den toppen din. Løs opp alle skruene og teit forsiktig fast igjenn i kryss mønster uten å dra hardt til, dra til toppen det du klarer i kryss menst du holder i den korte enden av umbrako nøkkelen, snu så nøkkelen og dra til ca 1/8 omdreining på hver bolt, dette burde vere nok. Har motorer som har boblet litt selv og selv om det har gått greit så blir det litt unødvendigt søl rundt motoren. Om det kun er bittelitt bobling er det vel ikke verdt å bry seg med men er det mye så ring motorlevrandøren og spør hva de mener.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Litt off-topic (igjen) men jeg har aldri hatt MC med 2-takter VM.. Dog en del med 4-takter. Et lite bilde av den jeg har nu, og den er faktisk ikke tysk
                      Attached Files
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Fortsatt litt off topick: Trikset med stempel ringene går fint med firtaktere også (men jeg tenkte nok mest på mine gamle 100/125 kubikkere). Lekker kose sykkel det derre, burde gi mange mil med glede mellom flytimene (har du sidevesker med plass til vertigo`n?).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Nei, men stor toppkoffert med plass til Diddle Bug`en... Og Bagster til MPX`en
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Det er gutten sin det. Slik skal det være, blir nok mange år til jeg får råd til Tung MC igjenn. Hvert fall slik jeg bruker penger på RC for tiden.

                            Tilbake til topick:
                            Nå er jeg spent på om Soloflyging`s 46LA holder turtallet fint på fullgass med litt rik blanding..
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Den gjør nok det ganske brukbart, men LA`ene går ikke spesielt reint uansett. Dog går dem likevel.
                              Kjøpe min Triumph VM? Fikk lyst på den nye fra BMW..
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X