Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiotrøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radiotrøbbel

    Var ute for å fly i går, men merket raskt at noe var galt. Dersom jeg beveget meg mer enn ca 10 meter fra flyet, med antenna på radioen helt inne, begynte alle servoene å skjelve. Når jeg la fra meg radioen på bakken, for å sjekke om jeg hadde noen løse kontakter eller linker som berørte hverandre, stoppet skjelvingen. Så fort jeg berørte radioen (kabinettet, ikke stikkene), tiltok skjelvingen igjen.

    Er det jeg som har dårlige vibber, eller har noen gode forslag til hva som kan være årsaken til denne skjelvingen?

    Radioen er en Futaba Super 8.
    -anders

    Crash & Carry

  • #2
    Ville begynt med å sjekke at batteriene var gode og at det ikke er brudd i mottakerantenna først.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Om antenna på denne radioen er helt løs (ligger på glide flater og ikke har bunnskru, kan du dra antenna 2cm ut, snurr den rund tre fire ganger og test igjen.

      Om den har bunnskru (de fleste har det), kan du først sjekke om den er ordentlig tilskrudd (prøv å skru antenna med sols). Er den fast kan du prøve samme trikset med å dra antenna bittelitt ut i alle ledd (3-4mm burde holde). Om antenna er løs i fisken (veldig lett å dra ut/inn) kan det vere at den burde ha vært skiftet (er den gammel?).

      Og så har vi krystallet, om du har ett annet å sette i senderen for å teste så kunne det ha vert greit for å se om det er kilden til problemet (men da burde det vere der med ut slått antenne også).

      Til slutt sjekk alle kontakter/ledninger på fly/radio
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Er det metall kabinett på den senderen?
        I så fall kan det kanskje være en jordingsledning som har løsnet inne i radioen.

        Comment


        • #5
          Tror pleym sin teori er riktig!
          Jeg hadde ett problem med senderen jeg brujer på FMS. Det er en gammel Simprop SAM sim har metallkabinett. Modellene i simulatoren ble helt ustyrlige men når jeg holdt en finger på pc-kabinettet (metall) mens jeg holdt radioen var alt ok
          Run, live to fly, fly to live, aces high!
          Erlend Larssen

          Comment


          • #6
            Takk for mange gode forslag!

            Kabinettet på radioen er i all hovedsak av plast, men det er noe metall på forsiden. Tenkte å skru av bakdekselet og sjekke alle loddinger i kveld.
            -anders

            Crash & Carry

            Comment


            • #7
              har en kompis som har en sanwa computer radio med samme problemet, den har fått hylleplass i kjekt å ha hylla. ny radio innkjøpt. noen leketøy er rett og slett for dyre til å gamble for mye med
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment

              Working...
              X