Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saphion sikre høykapasitetsceller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saphion sikre høykapasitetsceller

    Er det noen som har kjennskap til Saphion-cellene? Dette er visstnok celler i AA-størrelse på 1400 mah 3,2 v som tåler misbruk og grov overlading uten å ta skade. Kan gi 7A konstant og 10A i 30 sekunder. Tåler visstnok opptil 25 v for høy ladespenning uten å ta fyr. Effekt/vekt forholdet er nesten like bra som på Li-Poly. Er det noen som vet noe mer om cellene og når de kan komme til Norge? Li-poly vil jeg i alle fall ikke bruke: Dersom det blir misforhold mellom cellene i en batteripakke og en celle lades ned til 2,5 V, er det fare for kobberdannelse i cellen. Det kan igjen gi intern kortslutning, og føre til overlading av andre celler. Og 1,1V for høy ladespenning er nok til å starte brann i cellene. Dette er skumle greier! Saphion er nok et mye bedre alternativ.
    Hilsen Tom

  • #2
    Jeg mener å ha lest noe om dem på Eflight. Dessverre er søkefunksjonen ute av drift for øyeblikket, så jeg får ikke sjekket.

    Men du overdriver nok litt når det gjelder LiPo. Joda, man må selvsagt passe på dem, men bruker du en LiPo-lader består den jobben enkelt og greit i å passe på at laderen velger (eller får tastet inn) riktig celle-tall. Deretter er selve ladingen relativt begivenhetsløs.

    Det er ikke vanskelig å gjøre NiCd's til farlige greier, heller. Du kan jo prøve å overlade dem med 5C og se hva som skjer. Innholdet i de cellene er ekstremt giftig, i tillegg til brannfaren som utgjøres av varmeutviklingen. Men nå får du jo ikke overladet, fordi den laderen du bruker detekterer jo en spenningstopp og stanser av seg selv. Da er det jo lett å bli forledet til å tro at NiCd er ufarlige greier. Men ikke lull deg i søvn av den grunn, det gjør like vondt hver gang virkeligheten hopper opp og biter et stykke av rumpa di.

    Og bare så det er sagt, før den automatiserte NiCd-ladingens tidsalder drev folk og ladet med motstandstråder koblet direkte mellom bilbatteri og cellene. To kontroller ble utført, det var ca. ladetid og varme på cellene. Hvis du i en hektisk hverdag glemte ladingen smeltet pakken, og kunne ta fyr. Selve celle-teknologien er ikke mye forandret siden det, men vi stoler på elektronikken......

    Moralen er: Du skal aldri la batterier stå til lading uten tilsyn, uansett teknologi og kjemi.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Og så glemte jeg selvfølgelig å nevne klassikeren 7-cellers NiCd m/sprukken krympeplast puttet i samme bukselomme som bilnøklene. Visset dere at de fleste av våre NiCd tømmer seg med rundt 120 A når de kortsluttes? Sveising, kalles det.....
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Re: Saphion sikre høykapasitetsceller

        Originally posted by TomV
        Li-poly vil jeg i alle fall ikke bruke: Dersom det blir misforhold mellom cellene i en batteripakke og en celle lades ned til 2,5 V, er det fare for kobberdannelse i cellen. Det kan igjen gi intern kortslutning, og føre til overlading av andre celler. Og 1,1V for høy ladespenning er nok til å starte brann i cellene. Dette er skumle greier! Saphion er nok et mye bedre alternativ.
        Hilsen Tom
        Takk for advarsel.

        For oss som jobber masse med lipo, ladere av ulikt slag og mange kontrollere (også programmerbare ESC's)og motorer var dette nye opplysninger. Det hadde vært fint å fått luket ut upresise "synser og rykter" ved å få presentert etterettelige dokumentasjoner/rapporter.

        Har du noen slike å dele med oss?

        Riktig bruk, overlading og dyputlading kan vi nok det meste om, ikke minst fra studier av produsenters datablader, men teorien om "kopperdannelsen" / kortslutning ved <2.5v/celle var noe nytt som vi gjerne hører mere om!

        Modellflyfuel er også farlig hvis den brukes feil, f.eks. drikkes.

        Men bevares.....dokumentasjon.....

        Comment


        • #5
          De fleste av oss går jo rundt med Li-io eller Li-po i lomma. (mobiltelefon)
          Stort sett går det jo bra.

          Må tilstå at jeg sjekker litt ekstra før jeg lader Li enn andre typer.

          Comment


          • #6
            Kobberdannelse er ukjent for meg også.....? Det jeg har lest om er at lithiumet danner hårliknende forgreninger/utløpere ut i polymeret. Jo dårligere cellene behandles dess mer slike "tråder" dannes og påvirker/reduserer kapasiteten og levetiden. Har du noe mer info om kobberdannelsen og hva den gjør?

            Etter utallige timer i lufta med LiPo og LiIon som drivkilde har jeg ikke annet å si enn at LiPo og børsteløse motorer sammen er den største hendelsen innen RC siden proporsjonal-anleggene kom! Syntes det er tildels utidig at enkelte advarer mot å prøve dette siden "ting kan skje"... Folk drikker (hvor mange DØR som direkte følge av det hvert år???) og kjører bil (ufarlig??) osv osv.. idet uendelige. Alt kan gå galt!! Som Mossie sier så er jo NiCd giftig, det er årsaken til at det forsvinner fra markedet snart.
            Det forskes og forskes på celletyper, LiPo er garantert bare et stadium på vegen før vi kan kjøpe mer stabile typer. I mellomtiden leker vi med det som er å få, og bruker det slik sikkerhetsanbefalingene sier. Hurra for LiPo
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Hei Per!
              Nigel Hawes (engelsk el-flyguru) har en ganske lang artikkel om dette i siste nummeret av RCM&E..

              Han avliver et par myter og lager et par nye, hehe..
              Forklarer litt kjemiske prosesser etc..
              Bilder av en bil som har hatt en LiPO-celle med feil liggende i setet..
              Selvantente uten å være tilkoblet noe... Slik blir det myter av...

              Det han påpeker er at "alt kan igrunnen bli farlig", men at enkelte ting er "lettere å gjøre farlig" enn andre...
              Og at det stort sett er den menneskelige feil-faktoren som er avgjørende..

              Som f.eks. å bruke dårlige automatiske ladere på LiPO.. Det har skjedd og kan testes (vet om folk på forumet her som har testet) er at når du kobler opp et fullladet 2-cellers LiPO så kan laderen tro at dette er en utladet 3-cellers, og så sparker igang lading... Og med 1.1v margin før du risikerer thermal runaway (det kan gå bra, og det kan gå dårlig) så sier det seg selv at man skal være påpasselig...
              Men.. Stiller man inn laderen manuellt (celler/spenning/strøm) så har man bedre kontroll... Det er også Mr. Hawes poeng mht. LiPO-lading...

              Det handler vel bare om å være litt bevisst på hva man driver med, enten det er LiPO, fuel eller melk...

              Indoor i dag hadde vært veldig stusselig uten LiPO....

              Artikkelen om LiPO og Saphion-cellene er veldig interessant og bør absolutt leses.

              Comment


              • #8
                Hei Geir O


                Jeg leser med interesse artikkelen i RCM&E hvis jeg kan få tak i den. Jeg regner med at den har dokumenterte referanser både når det gjelder utstyr og forfatter.

                Generelt ...
                vil jeg si at jeg for min del så langt har funnet lite av dokumenterte beskrivelser der LiPo batterier har eksplodert eller tatt fyr uten en forutgående uheldig menneskelig faktor – tilsiktet eller utilsiktet.
                Alt er fali’ , også batterier kan være farlige. Bilbatteriet med sin syre kan også eksplodere ved en kortslutning med ”egnet” utstyr for eksempel de tøffeste startkabler.

                På bakgrunn av den betydningen LiPo teknologien har – også for for deler av RC miljøet - er det viktig at ”ulykkeshendelser” og ulike ”teorier” dokumenteres på skikkelig vis med referanser og det hele, slik at en unngår alle mytene og historiene ingen er tjent med. I så måte er dette området ikke annerledes enn andre områder innefor det vi driver med.

                For øvrig forskes det på andre polymerteknikker med det er lite tilflyt til offentligheten om dette ennå. (Lithium Sulfir – militært utstyr)


                Min anbefalig for riktig bruk av LiPo

                Hva kreves av bruker:
                • -Anskaffe egnet ladeutstyr.
                  -Anskaffe egnet belastningsutstyr, regulator, converter og lignende.
                  -Lese bruksanvisningen for dette utstyret og batteriet.
                  -Hvis batteriet ikke allerede er påloddet kontakter, så må det gjøres. Batteriet skal ha hunnkontakter. Brukes bananstikktype ( 2mm eller 4 mm) så skal batteriets – ledning ha ”han” kontakt og + ledningen skal ha ”hun” kontakt. (Standard)
                  -Ikke gå ifra et LiPo batteri i ladefase, men hold oppsikt og legg batteriet på et brannsikkert underlag.
                  -Etter lading/utlading sjekk batterisolasjon, ledningsisolasjon og kontakter.


                Hva kreves av laderen
                • -Laderen skal ha mulighet for manuelt valg av antall celler som bør brukes selv om laderen har automatikk for LiPo celleantall.
                  -Laderen skal ha mulighet for manuelt valg av ladestrøm som bør brukes selv om laderen har automatikk også for ladestrøm (1 C) beregnet på LiPo celler.
                  -Laderen bør ha eget valg for kapasitet som laderen ikke får lov til å overskride.
                  -Laderen skal være dedikert LiPolader, d.v.s den skal lade med konstant strøm (<= 1C) og ha ladeavslutning basert på ladespenningsterskel. For 3s LiPo er denne 12.600 v Delta Peak må overhode ikke brukes.
                  -Laderen kan ha ulade automatikk basert på brukervalgte data m.h.t. celleantall og utladestrøm og utladeterskel, som for 3s LiPo er 9.0 v.


                Hva kreves av belastningsutstyret.
                • For alt belastningsutstyr gjelder mulighet for at batteritypevalg kan gjøres automatisk eller manuelt.
                  For alt belastningsutstyr gjelder enten automatisk, eller manuelt valg av antall LiPo celler.
                  For alt belastningsutstyr gjelder enten automatisk, eller manuelt valg av nedre spenningsgrense for uttak av effekt. Ved 3s LiPo settes denne gjerne til 9.0 v


                Krav til oppbevaring.
                • Det skader ikke å oppbevare alle typer batterier brannsikkert.
                  Jeg går ikke med løse batterier i lomma .

                Comment


                • #9
                  Litt Saphion stoff her : 404: This page could not be found

                  Ligger på salg her begrenset utvalg: 404 Not Found

                  Ser de oppgir discharge 7C og Charge 2C
                  En 12V 2800mha vekt 320gr
                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    Per: Jeg kan scanne artikkelen og sende den til deg jeg vettu..

                    Kort oppsummert det du skriver:
                    Sette seg inn i det man holder på med og vite hva man gjør!

                    Comment


                    • #11
                      Hei Geir O

                      ---
                      Det sier jeg takk for!
                      ---
                      Nemlig!
                      ---

                      Comment


                      • #12
                        Takk for mange bra innspill her! Det er den nevnte artikkelen som er kilden for mine påstander. Det var ikke meningen å spre ufunderte rykter og utrygghet, bare påpeke at sikkerhetsmarginene er små mht. Lipoly. Bruker man vettet går det sikkert bra.
                        Hilsen Tom

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saphion sikre høykapasitetsceller

                          Originally posted by TomV
                          Dersom det blir misforhold mellom cellene i en batteripakke og en celle lades ned til 2,5 V, er det fare for kobberdannelse i cellen. Det kan igjen gi intern kortslutning, og føre til overlading av andre celler. Og 1,1V for høy ladespenning er nok til å starte brann i cellene. Dette er skumle greier! Saphion er nok et mye bedre alternativ.
                          Hilsen Tom
                          Noen av PolyQuest pakkene kan bruke en PCM-Guard 404 Not Found
                          "The Poly-Quest PCM-Guard is a voltage-limiting device that prevents single-cell over voltage charging in the case of cell imbalance. It is made specifically to work with Poly-Quest Lithium Polymer battery packs, which have the factory-installing multi-connector cell tap to match the PCM-Guard. Connected between lithium-polymer charger and Poly-Quest battery pack, PCM-Guard limits charge voltage to 4.2V per cell, allowing a short-time maximum of 4.35 volts to reduce possibility of false warnings."
                          Full throttle

                          Comment

                          Working...
                          X