Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Protech Funtastic 3D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Protech Funtastic 3D

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Trenden med at det helt vilkårlig drysses noen linker, skruer og mutre som kan ha relevans til hobbyen opp i eskene ser ut til å holde seg. Skjønner at mange mener produsentene like gjerne kunne latt være å legge ved sånn hardware-tilbehør..

    Har du fått prøvd litt flere av de "vanlige" 3D-øvelsene? Få høre hva du eventuelt finner ut når denne sitter i fingra! Duger den til blender f.eks??

    75 gram bly i halen bidrar kanskje til at ror-responsen blir mer svampete enn ønskelig pga massen der bak? Virker ellers som en brukbar flymaskin, men den er sannsynligvis 300 gram for tung til å fly optimalt.. eller??
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Joo skrev:
      Trenden med at det helt vilkårlig drysses noen linker, skruer og mutre som kan ha relevans til hobbyen opp i eskene ser ut til å holde seg. Skjønner at mange mener produsentene like gjerne kunne latt være å legge ved sånn hardware-tilbehør..
      Jeg var litt overraska når jeg tittet nedi den blå boksen etter at alt var ferdig. Nå spiller det ingen rolle for meg, for jeg visste at alt satt som det skulle og at flyet var i forsvarlig flystand. Men en nybegynner som ikke har vært borti så mange fly før kan kanskje lett bli litt usikker. Men jeg måtte smile litt da.

      Ja..den er nok litt for tung. Jeg kunne ha satt i en 46LA og spart et par hundre gram der, men det var en FX jeg hadde liggende. Flymessig så flyr den bra, og mye bedre enn den Diablotinen jeg hadde.

      Var på Small Size i går og plukket med en 13x4W propell som jeg har litt mer tro på enn vanlig 13x4(som egentlig skulle vært wide den også). Ellers er ror responsen bra. Blyet gjør den ikke mer 'sluggish'. Haletunge fly er jo typisk litt mer kilne på høyderoret, og det er (nesten dessverre) ikke tilfelle her. Det er mulig jeg kommer til å eksperimentere litt med enda mer bly. Skulle jeg bygget flyet om igjen så hadde jeg modifisert litt og flytta servoene bak i halen, samt bygget om siderorsoppsettet. Men hvor mye arbeid gidder man egentlig å legge ned i en 46 size ARF av denne typen?

      Det jeg savner er litt mer mekanisk utslag på høyderoret. Burde lagt inn litt mer slakk der når jeg hengsla, men jeg trodde jeg hadde nok (rundt 45-50 grader). Spesielt dykkror er helt ubrukelig, men der er jo siderorshorna i veien. Utvendige looper blir ikke spesielt små. Skal prøve å mikse inn litt balror også for å se hva som skjer da.

      Har ikke prøvd Blender enda, men kan sette det på tapeten (hvis jeg husker) neste gang jeg er ute.

      Det er fort gjort å bli oppslukt i de tinga man skulle ønske var anderledes med modellen, og glemme det store bildet. Alt i alt er jeg storfornøyd med kjerra. Jeg kommer til å bruke den som hovrekjerre, og heller fly 3D med 1/4 skala Extra'n (og Funtana 90'n som jeg håper blir kjøpt inn snart).
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Og supra, hvis både du og joo skal ha funtana 90 nå, da står det dårlig til med meg...... Ifølge Smallsize så har de bare 2 eksemplarer. Det ække bra når lommeboka har fått spindelvev inni
        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

        Comment


        • #5
          Angående Funtana så har den stått på lista mi siden den kom til Norge i sommer. Jeg skal (slik detl ligger an nå) ha den og det vil komme en test her..
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Vi gleder oss til testrapport på denne!!! Både joo og meg selv har siklet på denne, med en YZ110 i nesa. Eneste som irriterer oss grønne, er prisen på denne combo'n over dammen. Chiefaircraft tar 3400 nkr for overnevnte combo med dagens dollarkurs. så kjenner du noen som har store kofferter og tilfeldigvis er der borte, så er vel den saken klar....
            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

            Comment


            • #7
              Dette er veldig off topic, men som svar kan jeg love deg testrapport. Det blir nok Saito 100 i nesa da denne er betraktelig billigere og letter å ha med å gjøre, samt at den er anbefalt av Mike McConville (TOC pilot og designer hos Hangar9).

              Hvis det er flere ting rundt Funtana'n bør vi start en egen post om det...
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                Flott rewiev!!

                Originally posted by Supra25
                Var på Small Size i går og plukket med en 13x4W propell som jeg har litt mer tro på enn vanlig 13x4(som egentlig skulle vært wide den også).
                Tror du vil finne at 13x4W er godt i overkant til en 46FX er redd trottelresponsen blir sluggish, men for all del prøving er halve morroa. Har testet litt forskjellig på min Laser3D/Irvine53 combo men faller tilbake på vanlig APC 13x4. Tviler litt på om 46FX har noe særlig mer muskler enn en Irvine53

                Har du en APC 12.25x3.75 Liggende så sleng på den også for en test, jeg tror den passer motoren din bedre
                Mener det er denne en kamerat i klubben benytter på samme fly og en 46AX ? (er det det den nye OSen heter)
                mvh MM

                Comment


                • #9
                  Jeg tror faktisk det blir midt i blinken med 13x4W. Jeg har en i klubben som har en 46AX (det er det den heter) og samme propell som fungerer helt utmerket. Ja, throttleresponsen med denne propellen blir litt mer sluggish enn med en 'normal' propell, men fungerer glimrende på denne motor\modell kombo'n. Så lenge motoren ikke går varm tror jeg dette blir bra

                  Jeg har også en 12.75x3.75 og en 12x4W liggende som også skal prøves.

                  Men takk for tilbakemeldingen!
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    En liten ting jeg vil anbefale å passe på med argus glugger er cowling gjennomføringen for trykkslangen, Snakker av erfaring med Laseren nesten lik montasje, tok ikke mange turene før slangen ble rimlig lurvete, cowling kanten er rene kniven... dette er en potensiell fly killer.
                    Fikk ett par små gummi kabelgjennomføringer av en kamerat som passet yppelig og løste problemet.
                    ClasOhlson elektroforretninger og sikkert mange andre har disse, noen få kr for en pose.
                    Attached Files
                    mvh MM

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har alltid brukt en løsning som avbildet, og har aldri hatt problemer med det. Bruker fuelslange som har en ganske tjukk vegg, og freser ut med konet frese\pussehode på Dremel'n. Jeg passer på at hullet ikke blir trangt, slik at slangen ikke gnisser unødig. I tillegg så vil vibrasjon være en faktor her, og på denne modellen er den minimal.

                      Men det er et bra tips, MM, og verdt å ha i bakhodet!
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Iallefall ett punkt og sjekke etter/før flyving, det viktigste er at man er klar over det.
                        Dessuten er propellstrømmen mer enn nok til at slangen lever ett tøft liv uavhengig av vibrasjoner.
                        mvh MM

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MicroMac
                          Iallefall ett punkt og sjekke etter/før flyving.
                          Ikke dumt å holde et øye med den, nei. Er jo litt kjedelig å få flameout i lav hover grunnet manglende tanktrykk....
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment

                          Working...
                          X