Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger jeg radio med exponential funksjon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger jeg radio med exponential funksjon?

    Hei,
    Jeg har en Futaba FF6 T6X radio fra 1997. Den har ikke exponetial funksjon på hverken aileron, elevator eller throttle.
    Utenom dette har radioen det meste som sub-trim.ATV, dual rates, mixers etc ( som er nok for meg). Den fungerer egentlig meget godt til mitt bruk

    Men, ser nå at alle nye radioer har dette med exponetial.

    Trenger jeg dette? Hva går jeg glipp av? Det hadde jo kanskje vært sjekk å få still inn slik at stikkene ikke ble så følsomme rundt midtpunktene.

    Er det noen med erfaring med radio med og uten exponnetial.

    Jeg har nå gått over fra glow til mindre elektro fly og endel av disse er veldig følsomme på rorutslag.

    Men, er det vært 4000-5000 NOK?

  • #2
    Hei. Dette beror egentlig på deg selv, og hva slags flyving du ønsker å drive med. For min egen del, flyr jeg mye depron modeller, og da gjerne 3D fly som f.eks Vertigo. Der flyr man gjerne med maks utslag alle veier, og med 40-60% expo på rorene. Og fly 3D uten expo tror jeg kan bli krevende.
    På den annen side, så var min forrige lavvingede trainer (en supersport 40 fra World models), uten expo av noe slag. Og den fløy jeg mye med.
    Skal du et skritt videre i hobby'n din, og ønsker å fly 3D, så tror jeg nok du ønsker en radio med expo.
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

    Comment


    • #3
      Hei!

      Jeg flyr uten expo siden jeg ikke har det paa radioen...men jeg savner det VELDIG! Spesielt naar jeg flyr 3D. Saa "har du lyst, har du lov"...eller "har du raad, har du lov?"...jaja....hvis du har raad til det saa ville jeg absolutt anbefalt det!


      PS. Igjen paa engelsk tastatur fra VARME Israel... (hehe..39 grader i sjooen ) Bare maatte si det
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #4
        Smak og flyging du bedriver, i tillegg til "må ha"-faktoren. Expo er forresten ikke noe nytt, har vært på radioen min i 15 år.
        Imidlertid har jeg aldri brukt expo`en før jeg begynte med nettopp små elektromodeller. Her er det stooore rorutslag hvis du flyr en 3D-kapabel maskin, og hvis du vil ha noenlunde rolige bevegelser på landing etc gjør expo at du for to fly i et. Og selvsagt om du skal fly større 3D-maskiner også.
        Til vanlige fly klarer du deg utmerket godt uten expo.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Jasså Flue! Du er ikke i Eilat og svømmer med delfiner???
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            ..å skal du engang så smått begynne med helikoter, så MÅ du ha expo !

            måtte bare skyte inn den, da det så ut som at det bare var fly dudes her



            *fly er for dem som ikke kan å fly helikopter*

            `stampe stampe på tærne` ... plystre
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              fly er for dem som ikke kan å fly helikopter
              Og den skulle forbigås i stillhet?

              Eneste grunnen til at helikopter flyr er at er så stygge at bakken støter dem fra seg

              Comment


              • #8
                Og jeg har faktisk fløyet både heli og fly, og det med suksess på begge fronter. Alikevel må jeg nok si at hjertet mitt ligger hos fly (i alle former og størrelser)
                Og til helgen skal det ryddes landingsplass på nytt hang
                Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                Comment


                • #9
                  Ekspo er praktisk når man skal gjøre små ror justeringer men likevel behold muligheten for maks rorutslag. Har selv ekspo på mine radioer men flyr også uten.

                  Best nytte av ekspo har jeg ved presisjons hovring med heli eller high speed low pass med fly. (Tør ikke ta low pass med heli)

                  Cheers
                  Harpoon

                  Comment


                  • #10
                    til helgen skal det ryddes landingsplass på nytt hang
                    Det er riktig prioritering! Det er endel åskammer her på sørlandet som skulle vært ryddet, melder du deg frivillig?
                    Det må selvfølgelig foregå i stillhet på nattestid, men det er vel ikke noe problem...

                    Comment


                    • #11
                      ???? Jeg svoomme med delfiner??? Nei, vi skal ikke til Eilat denne gangen. Der er sikker vannet saa varmt at man kan faa brannskader


                      Til Topic igjen. Hvis du ikke fooler du har behov for det, saa er din sender sikkert god nokk! Men hvis du foorst skal ha ny sender, vill jeg hvertfall, absolutt kjoopt en som kostet litt mer, men en jeg kunne ha i kanskje 10 aar frem i tid. Altsaa da med expo!
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Må jeg ha expo for å fly helikopter? jeg har det påradioen min jeg, men hvorfor må jeg bruke det for å fly helikopter? mitt virker da helt topp uten.
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

                        Comment


                        • #13
                          Her er det ikke snakk om å måtte ha noe som helst, poenget med EXPO er jo å dempe/forsterke følsomheten i stikka/ene rundt senter. Kort sagt, synes en ting er ok som det er trenger en ikke EXPO på det flyet/kremvisperen. Men om en ønsker mulighet for store utslag kombinert med noenlunde fingerspiss gefül, Alternativt om en ønsker mere av utslaget skal skje rundt senter av stikken (for å få lik oppførsel mellom flere fly i hangaren), er EXPO ett naturligt valg. Å kjøpe seg ny komputer radio i dag og ikke sikkre seg at denne muligheten er med er rett og slett tåpeligt da nesten alle komputer radioer har det nå.
                          Å bruke EXPO er litt omstridt i enkelte kretser, men det er helt klart bortimot ingen topp pilot som ikke bruker det og det er en god grunn for det, da EXPO korrekt brukt er ett nyttigt verktøy for å oppnå konsekvent flyging. Ett godt eksempel på bruk av EXPO er på en V-Stick 60 som jeg lånte en tid for å utføre motor testing på, denne sticken er følsom på sideroret under take off. Normalt sett har jeg før bare brukt Dual rate på sideroret under take off med den forskjellen i stikke følelse det medfører og mindre ror utslag for å berge seg inn med om noe skjer, med EXPO så kunne jeg sette flyet opp til å ha perfekt følelse under taksing (så nervøst som fingrene mine taklet , men ikke over nervøst) og dette viste seg å vere topp i luften også. Jeg hadde da fortsatt maks utslag til hover, trange siderors svinger og knife edge, samtidigt med at jeg ikke overkorrigerte så mye med sideroret mer. I dette tilfellet var verdien på 13% EXPO for å få rette feelingen, så ikke overdiv bruken på vanlige fly.

                          Her må jeg nesten få slå ett slag for MPX R Evo`n min som har den fantsstisk fine egenskapen i sine 3D knapper som kan programeres til å stille så å si alle numeriske verdier på radioen. Å stå på stripa og takse frem og tilbake mens alle endringer på EXPO blir gjort under taksing kun med å vri på ett hjul er bare fantastisk for en som er vant til å måtte lande hver gang en miks eller DR/EXPO skal justeres, her skjer det i real time. Til de som har radioer med slike muligheter har jeg bare en oppfordring: bruk dem.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment

                          Working...
                          X