Announcement

Collapse
No announcement yet.

fartsregulatoren fusker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fartsregulatoren fusker

    Har en rcline 20A til mitt kyosho ferias. Ble kjøpt på smallsize 2-3 år tilbake. Har satt inn en ny motor på flyet da den gamle var meget slitt, og prøvde flyet idag etter et år i kjelleren.

    Men regulatoren fusker, motoren skrur seg plutselig av og på og synker opp og ned i turtall.. Noen som kanskje har en anelse om hva problemet kan være???

    Følgende har blitt gjort:

    -Testet med gamle motor med samme resultat.
    -Beveget på fartsregulatorens ledninger.

    Har en teori om at det kan ha oppstått noe vakkel på regulatorens kretskort.. Kjent fenomen dette eller?
    Mvh Andreas L.

  • #2
    For meg høres dette ut som radio "glitch".

    Hva slags mottager bruker du?

    Comment


    • #3
      det er ikke radio glitch. på motoren sitter det 2 eller 3 kondensatorer. antageligvis er en eller flere av disse løst. lodd de fast på ny, og problemet er vekk. har hatt dette ca en million ganger på motor seilfly, der batteriet ikke er festet ordentlig å får mulighet til å komme såvidt borti, eller når man kobler til for å fly og kommer borti de med hender/fingre. sjekk det.
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by pleym
        For meg høres dette ut som radio "glitch".

        Hva slags mottager bruker du?
        bruker en 3ch hitec single conversion fm....

        Du må gjerne forklare hva radio glitch innebærer
        Mvh Andreas L.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Avenger
          det er ikke radio glitch. på motoren sitter det 2 eller 3 kondensatorer. antageligvis er en eller flere av disse løst. lodd de fast på ny, og problemet er vekk. har hatt dette ca en million ganger på motor seilfly, der batteriet ikke er festet ordentlig å får mulighet til å komme såvidt borti, eller når man kobler til for å fly og kommer borti de med hender/fingre. sjekk det.
          skal lodde kondensatorene fast på ny, så stikker jeg og tester flyet senere slik at jeg kan konkludere om det var det eller ikke.
          Mvh Andreas L.

          Comment


          • #6
            Problem solved :P

            Loddet motoren på nytt men det hjalp ikke... så jeg byttet ut den slitne hitec-mottakeren med en ny futaba... Og det virket som aldri før!
            Mvh Andreas L.

            Comment


            • #7
              Glitch er egentlig en fellesbetegnelse for all type forstyrrelse. Det kan være alt fra radio støysignaler til dårlig strøm på mottageren, dårlig kontakt osv. På elektrofly med børstemotor er det en stor støykilde i selve motoren, hvilket er grunnen til at vi må ha konensatorer på dem som demper denne støyen.

              Det er godt mulig at Avenger har rett, men hvis du har prøvd med den gamle motoren også, så virker det litt rart.
              Det kan også være at du har for lange strømkabler. Ledningene bør være så korte som mulig mellom batteri, regulator og motor, og må under ingen omstendigheter vikles opp fordi de er for lange!

              Hvis det er den typen Hitec mottager jeg tror det er, så vil jeg anbefale deg å kvitte deg med den! Hitec lager mye rart, og endel av det de lager er tross fordommene ganske bra, men Hitec sin "feather" mottager stiller ikke i den kategorien.
              Jeg vil anbefale deg å bytte til Shultze sin 4kan hvis det ikke ordner seg med kondensatorene. Denne mottageren er i tillegg fullrange, så du risikerer ikke å fly ut av rekkevidde, som jeg har sett folk gjøre med hitec mottageren.

              Comment


              • #8
                Originally posted by pleym
                Hitec lager mye rart
                Har fått erfare det et par ganger nå ja

                Vel, takk for alle svar da! 2-3 erfaringer rikere ble jeg iallefall
                Mvh Andreas L.

                Comment


                • #9
                  Jeg har hatt akurt samme problemet og det var også hitec feather som var grunnen, byttet til Jeti og problemetvar borte
                  Run, live to fly, fly to live, aces high!
                  Erlend Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Og jeg som nettopp har bestillt 404

                    Passe dumt av meg eller?

                    Hva synes dere om hitec's servoer da?
                    Mvh Andreas L.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har alt radioutstyre mitt i hitech. Har aldri hatt noe tull med det...
                      Skau

                      Comment

                      Working...
                      X