Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balangsering av Fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balangsering av Fly

    Heisan

    Jeg er ganske ny på dette her, bare flydd noen ganger.

    Jeg lurer derfor på hvordan man balangserer et fly på rett måte?

    Hvor på vingen man holder for å se om flyet er i balangse.

    Mener da hvor mange cm inn på vingen fra front.
    Og hvor mange cm ut fra flykroppen.

  • #2
    Helt inntil flykroppen, der byggeanvisningen til flyet sier det.
    Blir omtrent 1/3 fra forkanten av vingen hvis det er en vinge som er "rett" utover. Er vingen sveept (pilform) skal den balansere lengre bak osv.
    OG: heller litt for tungt foran enn bak!!! Baktungt fly betyr dårlig/null kontroll
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Flyet er en Rady-S og det står faktisk ikke noe om balangsering i tegningen som følger med.

      Skal man likevel balangsere helt inntil kroppen?

      Comment


      • #4
        Rady-S? Du mener kanskje Ready-S?
        Hvis det er en Ready vil du garantert få svar her etterhvert av noen andre (VM?) som har det flyet. Jeg har det ikke i min flystall... Og ja, normalt vil det være et punkt i en vis avstand fra forkanten av vingen, inne ved kroppen som er balansepunktet (CG). Det er rundt det tykkeste stedet på profilet.
        Bare vent så dukker svaret opp her, selv om jeg ikke kan hjelpe deg akkurat nu..
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Om du balanserer helt inne ved kroppen eller helt ytterst på vingen spiller ingen rolle så lenge du sjekker balansen (CG) på riktig sted, men det er jo såklart litt enklere å sette en finger på hver side helt inne ved kroppen hvis du ikke har noen til å hjelpe deg.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Ikke glem balansen i lengderetningen. Bør i kke være noe stort problem med Readyen, men sjekk det også. Hvis det er avvik i balansen der så merker du det når du trekker opp i loop eller lignede med nøytrale balanseror. Det vil trekke til den siden som er tyngst.
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #7
              ...A nose havy plane fly poorly, a tail havy plane fly once...
              Er det ikke noe sånt man sier?
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #8
                Originally posted by oddbob
                Ikke glem balansen i lengderetningen.
                Det er vel strengt tatt lengderetningen vi har snakket om hele tiden..

                Regner med du mener lateral (på tvers) balsansering!
                Greit å huske på den også, selv om den nok ikke vil være så avgjørende på en Ready som på en patternkjerre.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Oups....sorry.

                  Selvsagt!
                  Mvh

                  Olav Lund

                  Comment


                  • #10
                    Takker for god hjelp, skal nok klare det nå ja
                    Får gjøre det samme med Jupiteren også, så slipper man unødvendige problemer.


                    Mitt motto:
                    Hvorfor lære å fly med balsa når man er lykkelig med plast

                    Comment


                    • #11
                      Balanser jupiteren opp ned.

                      Comment


                      • #12
                        Ready skal ha tyngdepunkt mellom 80mm - 85mm. Dette målt fra fremkant på vingen, målet er likt fra ytterst til innerst, men man balanserer normalt inne med kroppen for ikke å belaste vingen unødigt. Anbefalt tyngdepunk med flotører montert er 80mm.

                        Jupiter skal ha tyngdepunkt mellom 85mm - 90mmm. Dette målt fra fremkant på vingen og med flyet opp ned på CG maskina/fingertuppene (min er balansert på ca 92,5mm og er passe kilen, bruk maks 90mm)., målet er likt fra ytterst til innerst, men man balanserer normalt inne med kroppen for ikke å belaste vingen unødigt.

                        Opplysningene om tyngdepunkt står i monterings anvisningene i teksten.
                        Lateral balansering er normalt ikke nødvendig på Ready og Jupiter.
                        Prøv å spar vekt, om du skal lakkere flyene, legg så tynt som muligt lag med lakk på for å ungå unødig vekt, da flyr de bedre. Har du flotører så ikke lakk de på undersiden.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment

                        Working...
                        X