Announcement

Collapse
No announcement yet.

Padlere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Padlere

    Kommer med noen flere spørsmål ang. helikopter
    Har jo forstått det slik at padlere hjelper deg og manøvrere heli, men på hvilken måte?
    Hva gjør egentlig padleren? i hele rotordiskens forløp feks i en sving.
    Hva skjer?
    Hvilken invirkning har padlerens vekt? og vekt fordeling (lengde på padlerstang)? Er padlerene alltid symetriske eller finnes det padlere med løftende profil?
    Er bare nysgjerrig og takker i gjen for et flott forum
    ------------------

    PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)

  • #2
    Re: Padlere

    Originally posted by royalevo
    Har jo forstått det slik at padlere hjelper deg og manøvrere heli, men på hvilken måte?
    Hva gjør egentlig padleren? i hele rotordiskens forløp feks i en sving.
    Hva skjer?
    Hvilken invirkning har padlerens vekt? og vekt fordeling (lengde på padlerstang)?
    For å se hva som skjer:
    Sett swash platen til sides, og så roterer du rotoren rundt. Følg da med på paddlerene. Da vil de vippes "opp/ned" og tilsvarende på andre siden etter hvilken rettning swash platen står. Jo større utslag på swashplaten,
    jo mere vinkel vil det stå på paddlerene på det aktuelle punktet.
    Det viser nokså tydelig hvordan "luften" blir presset i de forskjellige posisjonene slik at retningen forandrer seg på helien.

    Dersom du har 2 dønn like paddlere i utforming, så vil det tyngste paret være mere stabilt men også litt "tregere". kommer vel av at det blir større masse å jobbe med. Paddlerene arbeider jo etter utslagene på swashplaten og veksler mellom --- stilling eller / stilling hele tiden på en runde rundt...

    Har ikke sett jeg "løftende" paddlere jeg men. Kan ikke helt forstå hvordan det skal gå til når jeg ser på da paddlerene peker litt opp/ned etter hvilken side de er på i f.eks, en sving. Men noen vet det sikkert...

    Comment


    • #3
      Har vært en ganske heftig diskusjon om dette på rcgroups.com.
      Etter det eg har skjønt så er 2-3grader innfallsvinkel på paddlene bra hvis du vil ha ett stabilt helikopter, mens 0 grader trengs hvis du vil fly litt hissigere....

      Angle of Attack on Flybar Paddles? - RC Groups
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Paddlerene har to funksjoner, stabilisere heliet og styre syklisk pitch(høyde/balanseror).

        Så lenge du ikke gir noe høyde/balanse input skal paddlerene ikke ha noen innfallsvinkel og sentrifugalkraften som virker på paddlerene vil rette ut paddlerstanga og sørge for at begge rotorbladene har lik pitch.
        Altså en stabiliserende effekt, og økt vekt vil øke denne effekten.

        Når du gir høyde/balanse input så vrir paddlerene seg slik at disse får en infallsvinkel og dermed vrir paddlerstanga seg. Det fører til at rotorbladne får forskjellig pitch avhengig av hvor de er i rotasjonen.
        Altså en styrende effekt, og økt størrelse på paddlerene øker denne effekten.

        Dessverre så virker disse kreftene inn på hverandre, så paddleroppsettet blir alltid et komprimiss mellom stabilitet og respons.

        Jeg har aldri forsøkt å endre lengden på paddlerstanga, men en lengre stang vil jo gjøre at paddlerene beveger seg med høyere hastighet, og dermed ha både større styreeffekt og senrtrifugalkraft. Så det kan sikkert gi forskjellig utslag avhengig av paddlerenes vekt/utforming og utvekslingen mellom paddlerstanga og rotorbladene.


        Etter det eg har skjønt så er 2-3grader innfallsvinkel på paddlene bra hvis du vil ha ett stabilt helikopter
        Dette har jeg forsøkt uten at jeg merket noen forskjell, og det blir jo det samme som å bruke paddlere med løftende profil. Jeg vet ikke om det finnes slike paddlere.

        Comment


        • #5
          Takk for alle svar, da er jeg litt "lurere" i dag en i går.
          ------------------

          PA Bad Boy med ASP46
          H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
          E-Flite Taylorcraft
          T-rex 450Sport
          Cessna Cardinal on floates (EPP)

          Comment

          Working...
          X