Announcement

Collapse
No announcement yet.

Børsteløst til Balsacraft FW 190

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Børsteløst til Balsacraft FW 190

    Heisann, er i ferd med å avslutte et Balsacraft FW 190 prosjekt. Hadde tenkt meg en børsteløs sak i denne. Flyet får et vingespenn på ca 122 cm, vekta er jeg usikker på da jeg ikke har de tekniske dataene liggende (overtok et tydelig oppgitt prosjekt fra en kar via RC markedet).

    Må bare få sagt det her på forumet også - ble lovet en rett og korrekt bygget modell - aldri følt meg mer snytt Men vi har ledd mye av det også og siden det ikke var den store summen så har jeg valgt å se stort på det. Vel så lærte jeg noe nytt - kjøp ikke noe usett. Nok om det. Modellen er nå rettet opp, vingene korrekt bygget og snart ferdig til trekking.

    Vurderer en Mega 20/22/4 motor i denne fuglen. Dette er et jagerfly og ikke en slowflyer, så flyet fortjener å kunne gå litt fort. Samtidig er jeg interessert i en motor som kan trekke stor propell for å få masse thrust. Jeg vil ta stooore fine looper, gjerne fly sakte for så å kunne gi speed og ta en loop. Ønsker ikke en motor hvor jeg må bygge opp fart før en tar en loop.
    Er det noen kompetente personer på forumet som tør gi noen råd i en sådan delikat sak ????
    Kommer mest sannsynlig også til å gå for LiPo celler.

  • #2
    Vekta avgjør... Veier den ikke mer enn 1200-1400 gram bør AXI 2814/10 eller 2814/12 passe bra. Er den nærmere 1800 bør du se på 2820... Eller tilsvarende fra andre leverandører.
    3S LiPo vil gjøre jobben, men regn med at cellene må tåle 25 Ampere glatt!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hei joo
      Regner med at vekta kan finne på å bikke over 1500 gram ja, like greit å ta høyde for det.
      Du har vel ikke liggende noen data på de ulike AXI motorene vel. Har et regnearkprogram jeg kunne tenke meg å teste ut for å se de ulike motorene opp mot hverandre.
      Jeg trenger info om Kv, Inl (a) og Ra (ohm) på motorene 2814/10, 2814/12 og 2820/?


      Har du forslag til celler som tåler min 25 amp kontinuerlig ?

      Comment


      • #4
        Data på trekkraft etc finner du hos MFT, her er siden for børsteløst: 404 Not Found Hvis du titter på "Testdata" for de aktuelle motorene er trekkraft og strømtrekk med en masse propeller og celler regnet opp. Indre motstand finner du hvis du trykker på betegnelsen.. men er ikke sikker på at du finner alle de andre dataene. Kanskje følge link til produsenten?

        2400 HP E-Tec er et batterialternativ, se her: 404 Not Found Et annet alternativ er selvsagt FlightPower sine celler, har et par 3S2P 3200 selv. 44,5 A kontinuerlig og skal klare 64 A bursts... Kosta drøyt 1400 pr pakke hos Griffin. Se hos : http://www.celtic-griffin.com/equipment.php?id=11 om ikke 2500-pakke er det rette? Koster kun 710...
        Se litt på PoltQuest sin nye serie, f.eks her: http://www.aircraft-world.com/ Her er også mer om de nye E-Tec`ene.

        Jeg har satt en 2820/12 inn i en seiler på 3,2 meter, men skal plukke den ut igjen og sette den inn i min XtremeLite.. Frykter den blir for sped til å komme opp i termikkhøyde! Erstatning til seileren er en nyinnkjøpt Phasor 45/3

        Titt på denne siden så ser du hvor godt 2820/10 drar i ei lita acrokjerre: 404 Not Found og last ned videoen der..

        Elektro er genialt, jeg går og sikler på en PJS 5000!! til min acro/3D på nesten 1,70 i vingespenn Hvordan blir det med 2,5 kilo fly og 5 kilo trekkraft??
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Heisann
          Jeg fant tekn data for AXI motorene på AXI MODEL MOTORS | AXI MODEL MOTORS s. r. o.

          Når dataene ble lagt inn i regnearket fikk jeg følgende for AXI 2820/10 (som jeg regner med vil bli valgt) - 10 celler, 10x6 propell, 24 m/s, 29,5 A (statisk strømtrekk), akseleffekt på 242 W, 82 % effektivitet og en Rpm på 9733 Rpm.

          Dette burde gi nok krefter til fuglen - eller

          Comment


          • #6
            Det burde det, da trekker den ca. 1300 gram :P Stemmer bra med tabellene.
            Hvis du ikke er redd for å sette en 13"-propell i nesa vil du få ca. 300 gram mer trekkraft med omtrent samme strømtrekket hvis du velger 2820/12 og kanskje 5 eller 5,5 i stigning..
            Få høre hvordan det går, jeg skal sannsynligvis også utstyre en flybåt med 2820/12...

            *Fuel, hva er det??*
            *Tomgangsdyse?*
            *Tørke av flyet?*
            *Fuelproofing, hvorfor det?*
            *Starter, glødebatteri??*
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              *Fuel er det en forbrenningsmotor går på.
              *Tomgangsdysa er den nålen hvor du stiller tomgangen på forbrenningsmotoren din med.
              *Ja... du hørte rett. Tørke av flyet.
              *Fordi balsaen ikke skal bli "vasstrukket" av fuel.
              *Starter vet jeg ikke, men gløder må man ha for å gløde pluggen på motoren. Uten den starter den ikke.

              Comment


              • #8
                *Noe man ikke drikker
                *"Bare litt justeringer her så.."
                *Drittjobb
                *Ikke nødvendig, bare vri opp flyet før du legger det i bilen så går det greit
                *En starter består egentlig av to ting: en finger og en pakke plaster. Gløder er ikke en pluggnøkkel..
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment


                • #9
                  Hehe JOO. Innbilte meg en stund at elektro var økonomisk, og avslappende helt til jeg fikk studert endel topicer her på dette utmerkede fora.

                  - Burnrate på ett fly i uka.....?
                  - Ørten hundre forskjellige Li-Po pakker
                  - Åtteogtrygve forskjellige motor snurredutter. med og uten gearrrrrrr
                  - Lader til ett halvt statsbudsjett.
                  - Fare for at kåken brenner ned
                  - Uante mengder forskjellige servotasser i diverse formater
                  - Ett dusin micromottagere
                  - Nye regulatorer annenhver måned.





                  mvh MM

                  Comment


                  • #10
                    det ser ut til at du har skjønt elektro vedenen.... he
                    he. tror jeg har axi motorer nok til å flytte hele huset med , begynner å bli endel gitt. kjøpelyst er no herk innimellon(mener madamen) he he

                    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                    www.airheads.no

                    Comment


                    • #11
                      Seff MM: Handle-genene jobber overtid..

                      At det blir et fly i uka kommer bare av at det kan bli et par timer flytid om dagen!
                      Har vel ikke mer enn noen-og-tredve LiPo-pakker ennå!
                      Snurredutter.. er jo heile moroa det. Ble visst 3 nye børsteløse i går..
                      Et par LiPo-ladere må man jo ha for å rekke å lade 8-9 pakker mellom morraflightene og kveldsflightene vel?
                      Brenner ned? Har jo stålskrin med lås! PS: nettopp utvida hus og innbo-forsikringen...
                      Uante mengder servoer? Joda, ser det henger 7-8 flyklare elektro-modeller her med "alt" ombord.. Et par dusin mikroservoer går fort unna.
                      Ikke fullt et dusin små mottakere (ennå)!
                      Og regulatorer ja.. blitt noen nå..
                      Så du ser det MM: dette er økonomisk, penger holdes i sirkulasjon og vi reduserer arbeidsledigheten....
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Kom i prat med noen andre modellflygere i går og de mente det var liten vits i å sette inn en Axi 2820/10 motor i flyet. Det de mente var løsningen var å sette en sinna 11 turns buggy motor (ca 40-45000 Rpm) med gearkasse. Det ville svinge en 10x6 propell på rundt 9000 Rpm. Prisen for en slik mortor m gear ville ligge på ca 800.- og en kunne bruke standard regulator som en har liggende.
                        Finnes det noen synspunkter ?
                        Sjøl tenker jeg holdbarhet, så vidt jeg vet så tåler børsteløse motorer den normale belastningen uten å slites. Er mer usikker på en børstemotor med gear - ryker gearet så er det 300.- hver gang.
                        Det ble også antydet at en ikke oppnår den effekten en tror en får når en kjøper børsteløst. Det sies at motorcalc programene ikke stemmer med virkeligheten og at produsentene juger på seg noen watt og omdreininger.

                        Iflg mitt motorcalk program får en Axi 2820/10 m 10 celler og 10x6 propell ca 29,5 A strømtrekk,9733 Rpm, 242 W på akselen (motoreff inn ligger på 295 W) og modellen vil få en teoretisk fart på 24 m/s.
                        Hva innebærer dette ?
                        Hvis en skal sammenligne dette med en glow-motor (som de fleste sikkert gjør) hvor stor/liten glowmotor snakker vi om ?
                        Hvor mange Watt går det på en Hk ?

                        Det er liksom litt enklere når en snakker Hk og kubikk - de fleste har jo prøvd ulike motorer med propeller og flyprodusentene kommer med anbefalinger (fra 40 til 60 motor) osv.

                        Hjælp, hva skal en stakkars lønnslave gjøre - en har ikke noe stort ønske om å kaste penger ut av vinduet heller. Jeg antar jeg lander på den Axien og går til anskaffelse av noen LiPo celler. Problemet er tvilen (jeg er jo i utgangspunktet usikker) som kommer snikende i form av andres mer eller mindre velbegrunnede meninger ang børstemotor kontra børsteløst.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by astro
                          var liten vits i å sette inn en Axi 2820/10 motor i flyet. Det de mente var løsningen var å sette en sinna 11 turns buggy motor (ca 40-45000 Rpm) med gearkasse. Det ville svinge en 10x6 propell på rundt 9000 Rpm. Prisen for en slik mortor m gear ville ligge på ca 800.- og en .
                          Mange vil sikkert være fornøyd med et slikt oppsett, men du får garantert mye mer glede av f.eks. en Axi 2820/10, mer kraft, høyere effektivitet, mindre vekt og ingen gearkasse.
                          Mega 20/22/4 er også en fin motor, men da må du nok nøye deg med litt mindre propell.

                          Originally posted by astro
                          Det sies at motorcalc programene ikke stemmer med virkeligheten og at produsentene juger på seg noen watt og omdreininger.
                          .
                          Det stemmer at motocalc ofte tar feil, og det gjelder også på disse motorene. Ikke heng deg for mye opp i dette, hør heller på andres erfaringer og les testdata.

                          Axi 2820/10 er et sikkert valg på fly av denne størrelsen, kjøp regulator på minst 40A og et batteri som tåler ca 40Ah. Veldig kjedelig når ett av komponentene i linjen begrenser effekten.
                          Med 3s lipo kan du da bruke en 11x7 propell vil jeg tro. Kanskje en 10x8 / 11x8 for mer speed. Flyet vil ikke gå dårligere enn ett tilsvarende med forbrenningsmotor.
                          Dersom du vil ha større propel kan du også vurdere den litt større Axi 2826/10

                          Jeg har for tiden en 2820/10 i et seilfly med 10 celler og en 12,5x7 propell, da drar den ca 50A men det er bare for kort tid for hver oppstigning så den blir faktisk ikke særlig varm.

                          Løp og kjøp!

                          Comment


                          • #14
                            Anbefaler ikke å sette inn en 11-turns buggymotor. Denne er laget for høyt turtall og høyt strømtrekk og det vil være vanskelig å finne vanlige gearboxer til den. Flytid vil kanskje være maks 2 min og strømtrekket formidabelt (50A+)!!!. På RCUniverse og RCGroups.com er det en som brukte en Kyosho Atomic Force (16 eller 17 turn) med 1:3,8 gear i en 40 size trainer fra World Models (Sky Raider Mach 1) med 8 og 10 celler. Flytid var ca 10-15 minutter med throttle management. Det fine med denne motoren var at den brukte børster på 5x5 mm og tålte derfor høyt strømtrekk uten at børstene ble slitt for fort. Vanlig intervall for utskifting av børster er etter ca. 50 turer. Motorene tålte også 12V uten problemer. En annen populær motor er Magnetic Mayhem og Magnetic Mayhem Reverse 550. Dette er en monstertruck motor laget for den elektriske utgaven av USA-1 monstertruck. Den har bra dreiemoment da armaturet er noe lengre enn på en 540 buggymotor (derav er 550 motoren sterkere enn 540, men børstene er noe svakere på akkurat denne motoren. Anbefalt oppsett på denne er maks 10 celler og 25-30A. Effektiviteten kan faktisk komme på høyde med AXI2820/10 ved rikig gearing og med samme propell. Man trenger altså ikke børsteløst for å få modellen til å fly bra, men en børsteløs er så og si vedlikeholdsfri og AXI motorene er ganske billige. Tipper at du kan få ovennevnte AXI-motor med passende regulator til rundt 1600 kr på norske webshopper. Børsteløst koster:
                            Motor(atomic force)+gear(MPJ planet gear)+regulator (50A).400+300+500= 1200. Da er du ikke mange børsteskiftene unna før det lønner seg med børsteløst+ at du får lengre flytid med på kjøpet.

                            Uansett vil dette avgjøres av lommebok og hva en har liggende fra før av.

                            Comment


                            • #15
                              Takker for responsen, ser ut til at magefølelsen (type stor) er riktig.

                              Ikke sant, totalkostnadene børstemotor kontra børsteløst vil til syvende og sist ikke bli særlig forskjellig. Særlig ikke dersom en brenner opp regulator, gearet eller motoren fordi en overbelaster systemet.
                              I tillegg får en (i hvertfall i teorien) lengre/mer flytid med børsteløst.
                              Vekta er også et moment, jeg vet ikke riktig hva børstemotor med gear veier men en Axi 2820/10 veier ca 150 g

                              Men finnes det noen som fysisk har målt trekk-kraften på en slik motor med et f.eks 11,1 volts LiPo celler ?

                              Comment

                              Working...
                              X