Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuelproof?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuelproof?

    Bare lurte på om ARF-fly som oftest, alltid eller aldri er satt inn med fuelproof?

    Kjøpte en Giles G-202 fra Dino Hobby i sommer og lurer på om denne er satt inn med fuelproof? Produsenten er Graupner.

    På forhånd takk!
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

  • #2
    Kan ikke si noe om den spesifikke modellen, men generelt er det min erfaring er at det er litt hipp som happ. Noen har fuelproof'a modellene og andre ikke. Ofte er det bare brannvegg som er proof'a. Noen liker å proof'e tankrommet. Selv er jeg litt slapp i den avdelingen, men så har jeg til gjengeld kun hatt 1 tank som har lekket på 13 år.....og det var helt min egen skyld
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Er du i tvil , påfør fuelproof på modellen din.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        På ARF slurves det på generell basis VELDIG med fuelproofing!
        Etter å ha saumfart og gjenoppbygget en god del av de så har jeg sett mye rart.
        Sjansen for lekkasje er forholdsvis liten i selve tanken, det er overføringene og tilkoblingene som er det svake punktet.
        Ved crash er det også fare for at tanken punkterer og lekker.
        Husk også at olje fra eksosen også kryper inn under betrekningen og løsner denne.
        Dette er veldig vanlig på modeller med noe jeg har valgt å kalle "Asiaplast" . De modellene har ikke Monocote, Econocote, Solartex eller Ultracote e.l. men rett og slett et slags kvasiprodukt med dårlig liming og håpløse krympe-egenskaper.
        De har et lim som ikke forsegler og som løses opp av fuel og dermed kryper sakte men sikkert innover og suges opp i treverket.
        Oljerestene fra forbrenningen er også et problem for denne betrekningen.

        Så mitt råd er: Kjøp en flaske med klarlakk (Lustrecote eller Quick er genialt) og spray på firewall, innvendig i tankrom og ellers hvor treverk er eksponert/i fare for å bli eksponert for fuel eller olje.
        I et glowfly så er disse ekstra grammene totalt uvesentlig... Hvis ikke så er du way off skalaen for motorisering...

        Jeg har akkurat bygget opp igjen et fly hvor det har vært en lekkasje i slangene og dette har da trekt seg inn i skumgummien rundt tanken og videre derfra til treverket, og resultatet ble IKKE pent...
        Så nå er tanken byttet, slangene er byttet og påsatt slangeklemmer samt at tankrommet er fuelproofet med klarlakk om det samme skulle skje igjen.

        Holder forresten på med en ganske omfattende artikkel om reparasjon av ARF-fly (forskjellige teknikker og tips og triks og hint med bilder og forklaringer) som snart er klar for publisering dersom det er interesse for dette. Tar for seg alt fra demontering, lokalisering/omfang av skader, bruddskader, knusningsskader og hvordan rette/bygge opp disse på en bra måte, samt fuelproofing, trekking av modellen etc..
        Håpet er at mange flere setter seg ned og bygger opp igjen flyene istedet for å hive eller brenne de..
        Det tar mindre tid enn man kunne tro, og det er begrenset med utstyr man trenger. Vanskelig er det heller ikke.
        Kanskje flere fatter interesse for bygging etterhvert også... Lov å håpe, hehe!
        Jeg har sett alt for mange fullt reparerbare fly ligge å ulme i tønna...

        Så.. Er det noe interesse for en sånn artikkel??

        Comment


        • #5
          Kom igjen!!
          Kjempeinteressert i den artikkelen!! :P
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Bare det at tanken er litt gjemt og vanskelig å få tak i. Det meste må taes ut først...
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Flydude
              Bare det at tanken er litt gjemt og vanskelig å få tak i. Det meste må taes ut først...
              Etter du har tatt ut tanken, kan du helle litt fuelproof og spre rundt inne mens du roterer flykroppen i alle retninger før du tømmer ut overflødig fuelproof. Spesielt hvis det er vanskelig å påføre fuelproof innvendig med pensel.

              Jens Eirik

              Comment


              • #8
                Jammen det er det Å FÅ ut tanken. Da må nesten alt ut og jeg må lirke like mye som da jeg satt det sammen første gangen. Kan ta noen dager med alle de leksene jeg har nå Men jeg kan jo prøve å få sprayet selvom tanken er der...Rekker ikke alt, men kanskje det meste av det som er ved tuten av tanken...
                Simen

                Why drink and drive, when you can fly so high?!

                Comment


                • #9
                  Skulle tro at flyet ditt var laget etter ideen om engangslighter eller den duren om bruk og kast..

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #10
                    Tror det er det oppsettet jeg måtte lage som gjør det Det var ikke lagd plass til mottaker og batteri, så da måtte det presses inn et sted
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      Et lite ekstratips...
                      Hvis du har Clas Ohlson/Biltema eller noe i nærheten så selger de små billige spraybokser med div oljer, gasser etc..
                      Disse har ofte et lite rør med seg..
                      Sjekk hvilken "tut" det er på fuelproofen/spraylakken du har og let, finn og vinn en sprayboks m/rør-tut som passer på lakkboksen din..

                      Dermed bare kjøper du den sprayen og bytter om "tutene"...
                      Slik får du en lakkboks med rør-tut...
                      Du kan da komme til på ganske mange steder selv om tanken er installert. Ta ut evt. skumgummi og fyr løs...

                      Dypp "tuten" i whitespirit etterpå og den kan brukes igjen senere.

                      Comment


                      • #12
                        Et problem:

                        Tanken er omringet av skumgummi
                        Simen

                        Why drink and drive, when you can fly so high?!

                        Comment


                        • #13
                          Kan også bore små huller på sidene av plastrøret og lukke enden av røret, så lakken kan spre i begge sider istedenfor spre forover.

                          Samme prinsipp som tectylbehandling med plastrør med sidespreder.

                          Tanken er omringet av skumgummi
                          Dam å du fjerne ellers blir skummet stiv og overfører vibrasjon og suger all lakk og skaper tyngde (uønsket nesetung).

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #14
                            Ødelegger lakken skumgummi?
                            Simen

                            Why drink and drive, when you can fly so high?!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Flydude
                              Ødelegger lakken skumgummi?
                              Ja, lest på denne forrige innlegget?

                              blir skummet stiv og overfører vibrasjon
                              Jens Eirik

                              Comment

                              Working...
                              X