Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paddlere..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Paddlere..

    Hei noen spørsmål om paddlere, jeg monterte noen KS paddlere på en Raptor50 resultatet ble noe merkelig. I hover virket den veldig bak tung ( helikopteret er balansert ), prøvde å trimme bort dette, men da ville den "duppe" veldig med nesa i forward flight.. måtte virkelig holde den igjen. Altså ingen mellom ting her, er det noen som har en logisk forklaring eller det samme oppsettet. At den blir litt mer "nervøs" er jo greit, men dette ble litt drøyt.

    Morten

  • #2
    Jeg ville først sjekket at de begge har 0 grader angrepsvinkel. Sett alt i null, roter bladene slik at det ene står over bommen og sikt. Juster paddlerene så de står likt og med null graders vinkel. Roter bladene 180 grader og kontroller. Jeg kjenner ikke disse paddlerene, men om de er veldig spisse i forkant kan det være en fordel å slipe av fremkanten med 2-3mm slik at den blir mer avrundet. Hva slags blader har du? Kanskje bladene dine gir denne pitchingen, men at det er først når du får på disse litt mer følsomme padlerene at du merker forskjell?


    /Tom Erik
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Dersom det er K&S sine flate 3d paddlere du bruker, så er det de samme jeg bruker på min raptor, og det er ikke paddlere som gir særlig god stabilitet. De gir derimot kjapp respons. Valg av paddlere blir alltid et kompromiss mellom stabilitet og respons.

      Det at de trimmene du har satt under hovring ikke stemmer under flyging er også helt normalt. Alle moderne heliradioer har forskjellige trimmer for de forskjellige kurvene, så om du bruker en kurve for hovring og en kurve for flyging og trimmer disse hver for seg så er ikke dette noe problem.

      I hover virket den veldig bak tung
      Jeg tipper at dersom vinden hadde snudd 180 grader ville den virket fremtung. Heliet vil alltid vri seg en retning i forhold til vinden, og selv om det er så og si vindstille er dette merkbart på heliet.(særlig med 3d paddlere)

      Comment


      • #4
        Hei Jan Roger,
        Det er K&S sine SP-30 paddlere som jeg har prøvd. Men uansett hvilken rettning vinden kom på helikopteret så ville halen ned, men vil lette paddlere med litt profil være mer stabilt.

        Morten

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tom Erik
          Jeg ville først sjekket at de begge har 0 grader angrepsvinkel. Sett alt i null, roter bladene slik at det ene står over bommen og sikt. Juster paddlerene så de står likt og med null graders vinkel. Roter bladene 180 grader og kontroller. Jeg kjenner ikke disse paddlerene, men om de er veldig spisse i forkant kan det være en fordel å slipe av fremkanten med 2-3mm slik at den blir mer avrundet. Hva slags blader har du? Kanskje bladene dine gir denne pitchingen, men at det er først når du får på disse litt mer følsomme padlerene at du merker forskjell?


          /Tom Erik
          Jeg bruker SAB, FAI CH 46 (600mm) og det har fungert veldig bra sammen med orginal paddlere. Alt står i 0 med nøytral stikke.

          Morten

          Comment


          • #6
            Men uansett hvilken rettning vinden kom på helikopteret så ville halen ned
            Da må i hvertfall jeg melde pass, et helikopter skal da ikke bli baktungt av å skifte paddlere .

            Alle heliene jeg har vært borte i har hatt samme egenskapen i vind, med snuten mot vinden vil de legge seg mot venstre, med halen mot vinden vil de legge seg mot høyre. De vrir seg med andre ord 90 grader på tvers av vinden.

            Dette har jeg erfart med allt i fra de billigste trainerhelikoptre til de grommeste konkurransemodeller(selv om eierene har påstått at de er dønn stabile i vinden).

            Comment


            • #7
              Da ville sjekka at de står riktig vei! Var en gang med på å montere paddlerene slik at den ene sto bak-frem. Bortsett fra noen trimproblemer var helikoteret stabilt og vibrasjonsfritt.

              /TES
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Da er de rosa paddlerene byttet ut med nye X-CELL 3D 20 gr. Og resultatet ble litt gvassere og mer stabil.. Ting ordner seg for snille gutter..

                Morten

                Comment

                Working...
                X