Announcement

Collapse
No announcement yet.

LADEPROBLEMER MED KAN 1050 MAH

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LADEPROBLEMER MED KAN 1050 MAH

    Jeg har flere pakker med KAN 1050-celler, 8,4 V (7 celler). Jeg bruker Swallow computerlader med 10 A regulert powersupply av bra kvalitet. Lader med 1,2A. Når jeg lader opp helt tomme celler (ladet ned til 0,9 V pr celle, dvs 6,3 V), stopper laderen når det er "fylt i" mellom 780 og 880 mah (iflg displayet på laderen). At ladingen stopper skyldes ikke falske peaks; cellene er gode og varme når ladingen slutter. Og starter jeg lader på ny, stopper den igjen like etter. Tror ikke at det skyldes en ødelagt celle i pakken (pakkene er ganske nye, og det ville være rart om alle skulle ha en ødelagt celle (har 5 pakker)). Det skyldes nok at cellene er "slappe". Hvordan vekker jeg dem igjen? Som regel flyr jeg pakkene tomme i flyet. Kan de ha tatt skade av det (motoren stopper vel på ca 5 V, dvs ca 0,7 V pr. celle). Ser at El-flight i Danmark anbefaler at man ikke flyr Nimh tomme. Og en ting til: Funker cycle-automatikken til Swallow bra med Nimh? Kan jeg bruke den for å få opp kapastiteten på cellene? Ved lading av Nicd-celler har jeg ingen tilsvarende problemer.
    Hilsen TomV

  • #2
    Dette pleier å hjelpe:

    Lad opp batteriene og la dem kjøle seg ned.

    Lad så batteriene på ca 100mAh i 3-4 timer. Dette vil fylle opp celler som er ute av balanse. Du må da bruke NiCd program på laderen for at den ikke skal stoppe, evnt. bruke en multilader el.l.

    Så cykler du batteriene, det skal ofte en god del cyclinger til før du merker at de blir friskere.

    Hvis ikke dette hjelper og laderen er ok tipper jeg du har mistet kapasitet.

    Olav

    Comment

    Working...
    X