Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba FF7 trøbbel!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba FF7 trøbbel!

    Har fått et problem med den gamle Futaba'en min, som rett og slett ikke er til å leve med. Fra tid til annen går failsafen inn et kort øyeblikk for så å gå i normalmdus igjen. Glitchen har inntil i går var et halvt sekund eller deromkring. I går ble det en endring og "glitchen" varte lenge nok til at jeg fikk totalramponert en Raptor 30!

    Det er foretatt rekkevidde kontroll som tilsier at allt er i orden, men noe er definitivt galt. Feilen har forekommet med 2 ulike mottagere ( begge PCM ). Det som er spørsmålet er om andre har opplevd noe av det samme og om feilen ble funnet. Hva jeg forsøker å avdekke er om det kan være ytre påvikninger ( radioforstyrelser ) eller om TX'en min må ansees som død, men med ytre livstegn Sender er kostbart og den gamle Super Seven har på en måte vært tilfredstillende for hobbyutøvelse. Det er verre når mistilliten er på høyde med norsk politikk når en er på stripa for å glede seg..... Det blir en usikkerhet og en sikkerhetsrisiko hvor prisen blir litt høy hvis det går galt... Noen med forslag?

    Mvh. Arild
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

  • #2
    Det at failsafe slår in kan like gjerne være på grunn av feil ombord i modellen, ikke nødvendigvis et senderproblem.
    Dersom du har samme problemet på flere modeller er det jo mest sannsynlig et senderproblem.

    Om problemet derimot kun oppstår på en modell kan det være en fordel å bytte ut pcm mottakeren med en ppm mottaker. Disse mottakerene går jo ikke i failsafe, og selv om du har støyproblemer skal det mye til at du mister kontrollen helt. Da vil du som regel merke hvilken kanal som er utsatt for støy og det kan gjøre feilsøkingen noe lettere.

    Comment


    • #3
      Det at alt ser ut til å fungere under rekkeviddetest tyder jo også på at feilen ikke dukker opp før du starter modellen.
      Feilen kan være alt fra en elektronikk komponent som fusker til en løs skrue eller et defekt kulelager.

      Comment


      • #4
        Hei
        Sjekk modellen din for mekanisk "metall mot metall" gnisning - se etter om noe kan være løst og bidrar med støy.

        Sjekk også bryteren(!!) din og batterikontakter.

        Sjekk at servoledninger - alle de ledninger med servokontakter du måtte ha ombord forresten - at de ikke er løse i termineringen. Slike kontakthylser er kaldpresset på og ikke loddet. Jeg har sett tilfeller der det er brudd innenfor isolasjonen i overgangen mellom hylsen og kabelen.

        Aldri så lite olje (eksosolje) i slike kontakthylser kan også virkelig rote ting til.

        Kjør PPM - failsafe: tja.........

        Leie greier det der

        Comment


        • #5
          Jeg er ikke helt i tro at det er modell eller utstyr i modellene som forårsaker problemet. Bakgrunn for det er at det dukker fra tid til annen påp begge heliene mine. To uavhengige modeller, to ulike mottagere. Lange perioder er det ingen symptomer ( flere flydager ) plutselig dukker det opp uten forvarsel for så å forsvinne.

          Hmm.... Futaba 9C er en fin radio......
          Arild Johansen

          Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

          Comment


          • #6
            Da er det vel mest sannsynlig et senderproblem, ja.

            Har du forsøkt å bytte antenne? Antennen er faktisk en slitasjedel som bør byttes med jevne mellomrom.

            Comment


            • #7
              Rene detektivgreia dette.....

              Jeg har engang sett en Futabaradio hvor antennens festeskrue var litt, men ikke helt løs. Det skaper vakkelkontakt.

              Hvis du har mulighet til å skru av baklokket og hvis det da er mulig å inspisere antennefestet uten vesentlig demonteringsarbeide så kanskje dette var en ide. Men hvis det må mye demonteringsarbeide til så bør man være fagperson for å gi seg i kast med dette.

              Hvis det er feil i antennefestet/antennens terminering nytter det ikke å bytte antenne.

              Comment


              • #8
                leit med kopteret ditt. Glad jeg kjører graupner jeg
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jon Roger
                  Da er det vel mest sannsynlig et senderproblem, ja.

                  Har du forsøkt å bytte antenne? Antennen er faktisk en slitasjedel som bør byttes med jevne mellomrom.
                  Jeg har målt motstand på antennen da jeg er kjent med muligheten for dårlig kontakt mellom antanneleddene. Jevnlig rengjør jeg også antennen for å slippe nettopp dette problemet.

                  Tror jeg skal fjerne baklokket og sjekke for vakler, men det er ofte som å finne nåla i høystakken. Jeg kjenner Cyberheli kaller.....

                  Og Avenger! Jeg skal ikke ha Graupner Ikke for at det er dårlig radioer, men jeg er litt frelst på Futaba selv om jeg nå har trøbbel. Rappyen skal bygges opp snarest og da blir det med Muscle Pipe IIQ. Da skal man se det blir fart i 30'en.... hehe....
                  Arild Johansen

                  Modell-Helikoptersport
                  Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                  AHMHK

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har målt motstand på antennen da jeg er kjent med muligheten for dårlig kontakt mellom antanneleddene.
                    Dersom kilene som holder antenneleddene sammen er slitte kan det gi gnisning mellom leddene når du beveger senderen. Dette lar seg vanskelig måle med et multimeter.

                    Men nå kan jo feilen forsåvidt være nesten hva som helst, og dersom du allikevel har planer om å skifte radio kan jo det faktisk bli billigere enn å prøve å feile på den stakkars raptoren din.

                    Comment


                    • #11
                      Dersom kilene som holder antenneleddene sammen er slitte kan det gi gnisning mellom leddene når du beveger senderen. Dette lar seg vanskelig måle med et multimeter.

                      Men nå kan jo feilen forsåvidt være nesten hva som helst, og dersom du allikevel har planer om å skifte radio kan jo det faktisk bli billigere enn å prøve å feile på den stakkars raptoren din.
                      Vel jeg fant frem skrujern og snekkerhammer og gikk løs på den gamle transistorradioen og fant frem til et område hvor lokaliserte forstyrrelser. FF Super Seven av denne årgang har en RF indikator i displayet. Når jeg bendte på kortet forsvant RF indikatoren og mottageren gikk i FailSafe. trøbblet litt med å lokalisere eksakt hvor vakkelen var, men gikk løs med blåselampe og loddetinn Et par loddinger til av og på bruteren så litt tvilsomme ut men jeg fikk ikke provosert frem feilen ved å bikke på loddepunktet med en plastbit. Feilen kom når jeg bendte kortet og det var konsekvent. Jeg loddet over disse punktene også og feilen forsvant. Det rare var at senderen ikke mistet strømen under forsøket. Jeg så nærmere på kretsene og fant ut at bryteren var 2-polet. Mistanken er at når bryteen skrus på går en del til radio og computerdel, men RF delen blir separat strømforsynt på den andre polen på bryteren. Uansett så klarte jeg overhode ikke å få mottageren til å gå i failsafe etter loddingen.

                      Det paradoksale er at jeg tidligere i kveld la inn bestilling på en ny 9C hos Cyber..... Var det en mening med dette

                      Vet ikke helt om jeg skal anse radioen som "friskmeldt". Teori om antenne faller litt ifra for feilen har oppstått under hovring på en avstand av 10 meter. Da har man nesten ikke behov for antenne. Kun et kort dropp men dog ubehagelig. Gårsdagens krasj var over all fatteevne
                      Arild Johansen

                      Modell-Helikoptersport
                      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                      AHMHK

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Arild Johansen
                        Hmm.... Futaba 9C er en fin radio......
                        Bare måtte si meg enig der.. Enkel, Lett å bruke,... ikke noe trøbbel..
                        Med vennlig hilsen / Best Regards
                        Freddy Ulvseth
                        http://freddy.ulven.com/rc

                        Comment


                        • #13
                          Du var vel egentlig bare ute etter en unnskyldning til å kjøpe ny radio? Ingen hemmelighet at loddinger slipper med tiden, uansett om de er loddet i Tyskland (MPX), Japan og Taiwan, Singapore, MalaysiaFutaba, JR, Graupner/JR, Sanwa), eller Korea (LoTec). Men Korea er beryktet for ujevn kvalitet, spesiellt mtp. loddinger..
                          Med SMD konstruksjoner er faren langt mindre, men vi har fortsatt ledninger og kontakter...
                          Bygger bedre enn jeg flyr...
                          ARF? Nei takk!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kråka
                            Du var vel egentlig bare ute etter en unnskyldning til å kjøpe ny radio? Ingen hemmelighet at loddinger slipper med tiden, uansett om de er loddet i Tyskland (MPX), Japan og Taiwan, Singapore, MalaysiaFutaba, JR, Graupner/JR, Sanwa), eller Korea (LoTec). Men Korea er beryktet for ujevn kvalitet, spesiellt mtp. loddinger..
                            Med SMD konstruksjoner er faren langt mindre, men vi har fortsatt ledninger og kontakter...
                            Hmm... lurer på om jeg er blitt avslørt.....
                            Arild Johansen

                            Modell-Helikoptersport
                            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                            AHMHK

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Arild Johansen
                              [

                              Og Avenger! Jeg skal ikke ha Graupner Ikke for at det er dårlig radioer, men jeg er litt frelst på Futaba selv om jeg nå har trøbbel. Rappyen skal bygges opp snarest og da blir det med Muscle Pipe IIQ. Da skal man se det blir fart i 30'en.... hehe....
                              Hm. har ikke hatt noe probs med mx 22'n min jeg ihvertfall. er vel samme som jr x9 bare annen prog vare. Gode radion.
                              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                              www.airheads.no

                              Comment

                              Working...
                              X