Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slik lager du Canopy i Carbon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slik lager du Canopy i Carbon

    På min runde rundt om kring på www var jeg innom Ola Flemmings side. Her fant jeg en artikkel om hvordan man lager en canopy i Caron og epoxy. Artikkelen finer du her: Carbon Canopy

    Artikkelen er på engelsk, men er det noen som lurer på noe er det bare å legge det inn her så skal jeg oversette vanskelige setninger etc.

  • #2
    Carbon er et utrolig rått materiale, og det ser her ut til at han har fått det bra til, men for å få et perfekt resultat må man bruke vacum kammer (Autoclave) og varme i "bake" prosessen for å få ut alle luft bobler. Men hvem har vel det tilgjengelig på hobby rommet??
    Tore

    Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

    Comment


    • #3
      En autoklav er vel strengt tatt et trykk kammer, men du trenger ikke det heller for å få bra resultat. Du kan få knall resultat med håndopplegg, men hvis du vil ha ned vekten, så trenger du vacuum bag. Det finnes noen artikler på webben om hvordan man gjør det også, og det trenger ikke koste allverdens

      Comment


      • #4
        Originally posted by pleym
        En autoklav er vel strengt tatt et trykk kammer, men du trenger ikke det heller for å få bra resultat. Du kan få knall resultat med håndopplegg, men hvis du vil ha ned vekten, så trenger du vacuum bag. Det finnes noen artikler på webben om hvordan man gjør det også, og det trenger ikke koste allverdens
        En Autoclave er det motsatte av et trykk kammer. Det er et Vacuum kammer for å fjerne alle luft bobler i det man støper/laminerer.
        Tore

        Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

        Comment


        • #5
          Forresten, er det noen som vet hvor en får kjøpt carbon duk?
          Tore

          Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

          Comment


          • #6
            Hei
            Siden jeg er noe involvert i denne saken. Jeg har kjøpt både Carbon, Kevlar, Glassfiber, Epoxy og diverse støtterodukter fra Bacuplast i Tyskland ( http://www.bacuplast.de ).
            www.ofremmi.info

            Comment


            • #7
              Jeg har kjøpt en del karbon herfra:
              Home | Haufler
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #8
                En Autoclave er det motsatte av et trykk kammer. Det er et Vacuum kammer for å fjerne alle luft bobler i det man støper/laminerer.
                Dette blir strengt tatt på siden av topic, men...

                Fra ordboka:
                Autoklav s.(-en, -er, -ene) lukket kjele til oppvarming under trykk

                Du kan selvfølgelig bruke kammeret til å holde undertrykk, men jeg overlater det til "proffene" å bruke/beskrive slike prosesser.

                Comment


                • #9
                  Carbon Copy i England er også en mulighet...
                  Carbon Copy

                  Comment


                  • #10
                    Når det gjelder materialer, så har Øgrei hobby i Egersund ganske bra utvalg, men prisene tør jeg ikke si noe om.

                    Comment


                    • #11
                      en autoklave brukes for å kunne varme opp under økt trykk, hele poenget er at ved økt trykk trenger en ikkje samme temperaturen for å få samme effekt.

                      Comment


                      • #12
                        Trodde en autoclave oppererte med vacum jeg (har ikke pei på det altså). Vet at kokepunktet på t.d. vann kan variere fra over 100 grader ved trykk over 1 atmosfære (t.d. i radiatoren på en bil og i en trykk koker) og at det samme vannet vil kunne koke på noen og 80 grader ved lavt trykk/ vakum. t.d. på toppen av mount everest eller i vakum (alle tall er veldigt ca ).

                        Noen som vet hva som faktisk skjer i en autoclave og hvodan det økte trykket virker inn?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #13
                          Ble så nysjerrig at jeg søkte litt på nettet og fant noen av svarene selv.

                          1. En autoclave opperer med overtrykk (så var den myten i mitt hode knust )
                          2. I en autoclave blir ting sterilisert med damp som da naturligt vis er "super heated" (p.g.a. overtrykket vil dampen ha en betydelig høyere tempra tur en 100 grader).

                          Dette er i hvertfall slik jeg har forstått en autoclave`s funksjon, føl dere frie til å korriger meg om jeg har bommet (altid kjipt å fylle hodet med feil informasjon/spam)

                          Det jeg nå lurer på er hvordan en autoclave kan brukes til produksjon av canopyer? Slik som i en steke ovn bare mere kontrollert eller?
                          Forstår det slik at fordelen ved å øke trykket er at en da kan bruke høyere tempratur enn uten høyere trykk og slik få en raskere / bedre forming av canopyen uten at den smelter. Er jeg helt på bærtur nå eller?
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            For å gjøre forvirringen total vil jeg nevne at der også finnes vacuum-autoclave (noe jeg oppdaget da jeg skulle til å stenge google søket mitt). Der vil nok en ikke trenge like høye tempraturer for forming av diverse materialer (tror jeg).

                            Nå stopper jeg så noen som har peil kan rydde opp i tankespinnet.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Den mest utbredte metoden for å bruke vakuum, er å legge en plastfilm over arbeidsstykket/forma og suge ut luften under denne filmen. Da ser det omtrent ut som vakuumpakket kjøtt slik du får det i butikken.
                              Hensikten med det er at trykkforskjellen mellom alt som ligger under duken, og resten av verden blir ca 1 bar.(atmosfærisk trykk)

                              Det som skjer da er at eventuelle luft bobler inne i laminatet får veldig lyst til komme ut av laminatet, og ut av "baggen".
                              For å øke trykkforskjellen kan man først "vakuumpakke" støpet, og så putte hele greia inn i en autoklav og sette på trykk.
                              Dette er en ganske vanlig teknikk når man bruker såkalt prepreg, som er fiberduk som på forhånd er satt inn med epoxy eller annen matrise. Matrisen i slike materialer er ofte varmekativert, og når du da putter tingene inn i autoklaven, og trykk+temperatur går opp så settes også herdingen i gang.

                              Nå er det ikke noe mål å varme ting opp for mye heller, for de fleste herdeplaster har nokså lavt flammepunkt.

                              Det kan godt hende det finnes andre måter å bruke en autoklav på, men dette er den jeg kjenner til.

                              Comment

                              Working...
                              X