Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo Nerver!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo Nerver!!!

    Er det nerver, eller eser batteriet mitt, litt for hver dag!!!!!!!!!!!!!

    Hvordan er det med lipo og esing.. har kun ladet det i bilen med en JP lipo lader 1-3 celler ,stiller ant. celler manuellt, og amp.
    Batteriet er et e-tec 3cellers 700 mha, og det er hverken varmt eller noe...lader ved 500mha og 3celler

    Når den kjemiske reaksjonen begynner, går det fort???????? eller kan batteriet ese gradvis!!!!!

    Er dette bare tullete nerver for man har hørt så mye eller...eller....eller..


    ____________________________"""""""""""""""""""""" """"___________________
    Spørsmålet ligger også på Batterier og ladere....
    Joachim

  • #2
    Er ikke batteriene varme så er det ikke noen fare. Hadde det på samme måte med et batteri (Li-po 2cell 1200 mAh)som hadde vært utsatt for krasj og så ut som det hadde blitt trykt inn i den ene enden, la batteriet oppe i kjele og fulgte det med argusøyne i en time - kjente på det hvert 5. minutt og syntes stadig at det så litt oppblåst ut, men ladingen gikk greit og batteriet har vært ladet opp minst 20 ganger etter det uten problemer

    Følger man laderutiner, og bruksrutiner (maksimum utladning) så er min erfaring etter mere enn 100 ladinger at Li-po er like sikkert som alt annet.

    Det var en videosnutt for en tid tilbake her på forumet som viste ett batteri som så ut som en ballong men det var bevist overladet (mere enn 1C og muligens også feil celleantall). Det er vel større sjangse for å krasje med bilen enn at det begynner å brenne med Li-po hvis man følger "kjørereglene".
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      siste sak er ikke tilfelle. jeg har nesten fått brent ned huset, så vær jævlig forsiktig med lithium celler. den som gikk av for oss var en li-ion pakke(7.2v-1400mah) den ble ladet etter "reglene" og lå i over 12 timer før den gikk av. Har nå brannsikkert skap til slike ting. Hele j.... hobbyrommet med modeller og utstyr for nesten 250 laken brant opp. glad jeg hadde god innbo forsikring gitt . IKKE ta for lett på sånne ting. bruk hue.

      Thomas
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        Shit!

        Akkurat når jeg trodde det var avkreftet at slikt skunne skje uten "mishandling".

        Hadde det skjedd noe med batteriet på forhånd? Eller var det i normal bruk til det eksploderte?

        Det mest skremmende er vel at de fleste av oss går rundt med sånne batterier i lomma hver dag, i mobiltelefonen. Er vel ikke så lenge siden det var noen oppslag med Nokia telefoner som eksploderte. Nokia forklarte det med at det var uoriginale batterier, men DET er vel en ren garanti sak tenker jeg....

        Comment


        • #5
          Lithium ion er mye farligere enn lithium polymer.

          Mange lithium polymer celler ser litt formløse ut, også når de er nye. Jeg har flere batterier og ingen er flate og har aldri vært det. Jeg tenkte akkurat samme som du når jeg hadde mitt første batteri... "Har dette batteriet blitt rundere nå?" Men det var ikke tilfelle.


          Jeg hadde et batteriuhell i dag. Jeg kortsluttet et 3S1P Kokam 340 mAh batteri på en karbonstang. Det oppsto et voldsomt skarpt lys på polene i det det skjedde og det var kortslutning i noen sekunder. Jeg sprang ut på badet med helikopteret mitt, reiv av batteriet og dumpa det i dass. Etter et par minutter målte jeg spenningen i cellene. Batteriet holdt 11,8 V og cellene var i balanse fortsatt. Deretter fant jeg en bøtte og hadde litt vann i og blandet en masse salt i vannet og la batteriet oppi. Det ligger enda og bobler svakt, ca 3 timer etterpå, på grunn av elektrolyse-prosessen som oppstår på grunn av materialforskjellen i polene, og strømmen i batteriet. Jeg sjekket for to timer siden og da var batterispenningen nede i 2,59 V.

          Dette kunne skjedd med hvilket som helst batteriteknologi. Batteriet viste ingen skumle tendenser. Det var ikke blåst opp og cellene var til og med i balanse etter uhellet. Men jeg følger reglene, tar ingen sjanser, og ødelegger det i stedet for å fortsette å bruke det.


          Følg reglene!!!

          Comment


          • #6
            Så langt det er mulig så måler jeg alltid spenningen på hver individuelle celle i et batteri et stykke ut i ladingen, og mot slutten for å se at ingen celler overlades. En forskjell på 0,1 V mellom cellene er max. Alle batteriene mine har en forskjell på under 0,05 V melom cellene. Balansen må ikke måles når batteriet er tomt for cellene utlages forskjellig og det vil ofte være ubalanse da. Jeg har et batteri som viser over 0,1 V forskjell når det er utladet, men bare har 0,02 V forskjell når det er fullt.

            Comment


            • #7
              har en venn som fikk samme problem med ett li-po batteri. han og la det i salt vann. ang li-ion cellene var de i balanse og alt i orden. alt var sjekket og gjort helt etter boka. jeg gambler tross alt ikke med sånt. Det gikk jo bra, men bare så det er sagt igjen, vær forsiktig med sånne celler. de er skumle, uansett.
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #8
                Ja, man skal være forsiktig. Men li-io sier ikke fra om at de er syke før det plutselig smeller, mens li-po sier fra ved å blåse seg opp.

                Det finnes selvfølgelig unntak, men det er mye ufortjent skremselspropaganda ute og går. Jeg har sluttet å gå til den lokale modellforhandleren fordi han ikke liker eller forstår seg på elektro, og hver gang jeg kommer så er det "han som flyr med eksploderende batterier" som kommer og det er irriterende. Det er alt han har hørt om lithium-batterier.

                Comment


                • #9
                  Takker for denne turen av angst ikke angst.. Dette var nesten like bra lesing som en god film...ja eller bok.. Nesten skrevet etter oppskriften med anslag-intro-utvikling-topp-avrunding...

                  Bortsett fra avsluttningen.. nervene er der fortsatt...målinger av batterier etter bruk.. Batterier i saltvann batterier alle andre steder enn der de ikke skal være.. ikke rart disse greiene explo-f...-meg-derer..

                  Men for å være helt sikker.. Har det ikke utviklet noen varme, -Da er jeg trygg.

                  Batteri som ikke er varmt er ingen fare.... Batteri som sveller i øynene er heller ikke farlig.....

                  Men disse etterflyvnings timene/minuttene hvor det er varmt fra kjøring. Bør jeg vente til bat. er kaldt igjen, eller er det bare å mate på så lenge det er under 20 grader ute?
                  Joachim

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Yul_brünner
                    Men for å være helt sikker.. Har det ikke utviklet noen varme, -Da er jeg trygg.
                    Sorry, men du er nok ikke helt trygg.
                    Et LiPo batteri som har begynt å gasse/blåse seg opp er ødelagt og skal kasseres.
                    Årsaken til dette ser du dersom du dissekrerer en LiPo celle, det eneste som holder innmaten ihop er vakum, og når cellen har begynt å gasse er vakumet borte - cellen blir ustabil og har begynt å ødelegge seg selv.

                    Årsaken er ofte enten for høy utladestrøm eller at batteriet har vært kjørt for langt ned i spenning.

                    Comment


                    • #11
                      Overlading gjør også at cellene blåser seg opp.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tahustvedt
                        Overlading gjør også at cellene blåser seg opp.
                        Ja, det også.
                        Det er i det hele tatt lett å ta knekken på disse cellene selv om man er aldri så påpasselig. Jeg har mistet to 4s2p pakker i år

                        Comment


                        • #13
                          De få jeg har igjen nå, er av typen HD(heavy Duty) Har to pakker på 2000 mah, de kan jeg trekke ut 50 A kontinuerlig, å det er tilstrekkerlig for de motorene jeg har. (har en cub j3 fra seagull på 180 med axi motor). Men som sagt jeg har vært der å kan ikke få vifta nok med peke fingeren. He he, Tror faktisk at øko krim fortsatt har laderen min og ei utbrent li-ion pakke forresten. de fortelte at "dette måtte de forske på". er ikke mange ukene siden de ringte for å få vite hvor slike batterier var å få kjøpt. Det er vel heller ngen hemelighet at mobil telefoner har brent opp, eller gått i lufta. dette er jo tross alt samme type celler som vi bruker til å få isoporen og balsaen vår i lufta med.

                          Thomas
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

                          Comment


                          • #14
                            Leste en artikkel i et engelsk modellflyblad - kommer ikke på navnet nå, som tok opp en del faremomenter med Li-po teknologien. Når det gjaldt ladere ble det blandt annet nevnt at såkalte "intiligente" ladere kan forveksle antall celler - slik at det fulladet 2cells batteri kan bli tatt for å være et utladet 3 cells batteri. Dette vil/kan få katastrofale følger. Dette har vel også blitt tatt opp her i forumet.

                            Bruker selv Apache sin uintiligente lader hvor man manuelt setter opp ladestyrke og celleantall. Har kuttet opp noen biter av fuelslange og setter det på hannpluggen for å unngå ufrivillig kortslutning når batteriene blir lagret. Kan huske fra et kurs i brannvern for mange år siden hvor ett gammeldags lommelyktbatteri på 4,5 v ble lagt inntil noe stållull og det tok ikke mange minutter før det begynte å brenne.

                            Har aldri brukt tradisjonell batteriteknologi på el-fly da jeg først begynte med det i våres men kommer ikke til å prøve det heller da jeg med Li-po får lengre flytid, nesten helt flat utladningskurve, veier mindre, kan lades i det "uendelige" og ikke produserer minne som kun kan fjernes/lades med rådyre ladere.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Hva skjer når et LiPo batteri blir stående lenge (over 2 mnd.) uten å være i bruk eller bli ladet? Har et 2S1P 700mah pakke som jeg ikke har brukt på veeeldig lenge, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre.


                              En i klassen min har en rar trang til å kosta mobilen sin i lufta og ta den imot. Men ikke altid klarer han det, og da faller den på bakken. Har ikke skjed no med LiPo cella oppi den.
                              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                              er der ingen der kender dem.

                              Comment

                              Working...
                              X