Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servoer,motor osv til Gigant Scale?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servoer,motor osv til Gigant Scale?

    Skal i høst/vinter foreta innkjøp av utrustning til min Fly-Fan Extra 2.95 m.
    Har jo gjort meg opp noen tanker angående valg av motor,servoer,strømforsyning osv,men hadde vert fint å høre om andres erfaringer/tanker/ideer også

    Mvh
    Ola B
    Bruker mest Parafin for tiden.

  • #2
    Jeg kommer med mer meninger etterhvert, tenkte bare jeg skulle hive ut denne linken hvis du ikke har sett den allerede?

    powermodellbau.de
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Her er en annen side jeg har brukt ganske mye, fordi det er helt klart at vekt er særdeles viktig. Selv på en stor modell som dette.
      Page not found – Drones for Sale Review

      Ellers så synes jeg Geir og josten sin 3W-side inneholder mye god informasjon rundt montering og innstallasjoner av bensinmotormodeller.

      404 Not Found




      Jeg har valgt Futaba 9206, 10 kgs sterke analoge servoer med metallgear. Grunnen til Futaba er en meget gunstig innkjøpspris. Og grunnen til 9206 er at den trekker forholdsvis lite strøm og er meget stabil og god. Er ikke helt sikker på om jeg skal hive de i 2,6 meter Yak eller 3,1 m Katana.
      Vurderer sterkt om heg skal ha JR digitale eller Futaba digitale i den som ikke får Futaba.

      Hva slags løsning på batterier/mottaker har du vurdert med tanke på backup eller redundante systemer?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Hei alle der ute med store fly.
        Spurte under et annet emne her på forumet om det er noen som kan gi meg et tips ang. kvadratet på servoledninger på fly med vingespenn omkring 3 meter, men så langt ingen svar. Det blir litt lengde på disse så jeg synes standard ledning ser litt spinkelt ut.
        Lurer også på hvor mange servoer av f.eks. Hitec HS 5945 digital som er nødvendig på de forskjellige ror, På meg virker en del jeg har sett på Internett noe overdrevet, men dette kan jeg slett ikke påstå, på noen som helst måte. Håper noen glupinger kan gi meg vettuge svar på dette.

        Hilsen også en FLY-FAN EXTRA 330S

        Comment


        • #5
          Jeg bruker standard servoledninger også på lange lengder og har aldri opplevd problemer med det. Men jeg bruker konsekvent støyfilter på lengder over 60cm. Disse lages ved å tulle servokabelen rundt en feritt ring. Dette filteret skal være mindre enn 10cm fra mottageren. Vet at noen synes dette er unødvendig, men jeg synes det er bedre å være på den sikre siden. Jeg kjøper alt slikt hos Øgrey Hobby. Han selger både ferdige sett klar for lodding og kabler, ferittringer og plugger hver for seg.
          Har både med UNI plugg og MPX plugg.
          Attached Files
          Mvh
          Lars Erik Arntsen

          Comment


          • #6
            Hei og mange takk for svar Tally-ho.
            Får vel stole på at sånne kabler holder, og investere noen sånne ferritt dingser som du nevner. Vet du forresten kvadratet på de ledningene du bruker? 0,14, 0,25, 0,35 eller 0,50 mm2.

            Hilsen FLY-FAN EXTRA

            Comment


            • #7
              0,25 mm2.

              Ser at du også spør etter antall servoer men dette er ikke jeg den rette til å svare på.
              Men på de flyene jeg har sett i denne størrelsen så har de vært utstyrt med 3 på hvert balanseror, 2 på hver høyderorshalvdel og 2-3 på sideror. Kan tenke meg at det er flere faktorer som spiller inn. Vekt, størrelse på motor, hvor fort flyet går og hvilken servoer som brukes. Kanskje Affa kan komme på banen å si noe. Ser at han bygger fly i denne størrelsen.
              Mvh
              Lars Erik Arntsen

              Comment


              • #8
                OK. Tally-ho.
                Ja Affa er kanskje rette mann. Han vet sikkert noe. Hvis ikke, så kanskje han kjenner noen, som kjenner noen, som kjenner noen, som vet noe?

                FLY-FAN EXTRA

                Comment


                • #9
                  Tally-ho's estimat på servoer er ganske bra. Noe kan det serlvfølgelig variere, men det er i utgangspunktet en bra oppskrift. Holder du deg til denne og bruker gode servoer tiltenkt brukt i slike store doninger så burde du være på trygg grunn.
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Hei Razzle !

                    Er din Fly Fan Extra på byggebordet eller er den airborne?


                    mvh
                    Alf
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      I Challenger`n som Nils og jeg holder på med, så er det totalt 17 digitale servoer. 12 av disse blir Futaba S9351 til balanse- og høyderor. Grunnen til dette valget er at de er meget presise, sterke og de er en av de få servoene der to servoer faktisk beveger seg helt likt. Dette er viktig når man skal ha flere servoer på hvert ror slik at de ikke jobber mot hverandre. I tillegg har denne vist seg å oppføre seg meget bra i helikopter, som er en god test i seg selv. På sideror bir det 3 stk. Futaba S9252. ca 200Nm/0.19sek

                      Alle skal ha rikelig med mat og på en flytur så trekker disse servoene tilsammen ca. 6A i snitt og i de skikkelig tunge øvelsene er man opp i over 20A i korte perioder. Vi valgte en EMCOTEC DPSI RV
                      downonthedeck.com
                      Denne har innebygd filter på alle utganger samt en mengde sikkerhetsfunksjoner og er beregnet på to batteripakker.

                      På batterisiden blir det mest sannsynlig kjedelige 2 stykk 5 eller 6-cellers Sanyo 2000 NiCd pakker. Det vil gi maks 3 turer pr. lading med de servoene vi har valgt. Det er mulig vi tøffer oss med to sett 3000mah LongGo pakker. Tiden vil vise.
                      Alle kabler blir kabler fra EMCOTEC på 3x 0.34mm2
                      Motor: 3W`s 212ccm B4
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Rolig med inntak av GT nå Tom Erik.....

                        Det er 9152 vi skal ha på sideroret......
                        Nils Olav Moe

                        Elefun
                        www.artistic3d.net
                        www.3dpilot.net

                        Comment


                        • #13
                          Oups, kanskje litt mye Gin&Tonic... Det er selvfølgelig Futaba S9152 vi skal ha på sideroret. Må bare fortelle at i kveld har vi vært på club/diskotek her i Yantai. En helt fabelaktig søndags-kveld, der vi fått servert ny-ristede fuglefrø, tørket tang og en flaske vodka mens vi har sett på en gammel dverg som har underholdt noen hundre mennesker med skikkelig rock&roll. Rett og slett utrolig stilig. Anbefales
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #14
                            Hei
                            Når det gjelder kraften på servoene, ta en titt på denne siden:

                            Side ikke funnet - Webhuset

                            Der kan dere beregne hvor mye dere trenger.
                            Helt enig i at det blir overdrevet MYE! Det er helt greit å
                            være på den sikre siden, men kanskje ikke med 4 ganger det man trenger.
                            Antagelig ryker en overføring, innfestning eller limfuge lenge før en servo staller ut. Dyrt er det også!!
                            Ps sikter ikke til noen av dere!


                            RS
                            Ronny Sundbye
                            Young man, was that a landing or were you shot down?

                            Comment


                            • #15
                              Fordelen med å ha alt for kraftige servoer er at de holder seg like bra og er presise over svært lang tid. Det er mye jobb å skifte og ikke minst å justere 8 stk. balanserors-servoer, så vi tar det like gjerne de beste servoene som er å oppdrive. Så slipper vi å tenke mer på det
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment

                              Working...
                              X